Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Ampera-e / Bolt

Startet av seidl, onsdag 21. desember 2016, klokken 14:48

« forrige - neste »

seidl

Har tittet litt i brukermanualen til bolt. Der står det blant annet:

"Vehicle Charging/Maintenance
Charging
"
Keep the vehicle plugged in, even
when fully charged, to keep the
battery temperature ready for the
next drive. This is important when
outside temperatures are extremely
hot or cold.

Dette strider vel litt imot det mange sier om elbillading? Jeg har leaf idag å der er det jo ikke anbefalt å la den stå med 100%. Har de gått bort ifra dette?

Står også noe om at man kan justere ampere på skjermen  :)

"Charge Level Selection"
Charge level selection can be made
using the Charge Mode tab on the
Charging screen on the infotainment
display
-Opel Ampera-e reservert 13.09.16 - Levert 30.05.17

DagfinnN

Sitat fra: seidl på onsdag 21. desember 2016, klokken 14:48
Har tittet litt i brukermanualen til bolt. Der står det blant annet:

"Vehicle Charging/Maintenance
Charging
"
Keep the vehicle plugged in, even
when fully charged, to keep the
battery temperature ready for the
next drive. This is important when
outside temperatures are extremely
hot or cold.

Dette strider vel litt imot det mange sier om elbillading? Jeg har leaf idag å der er det jo ikke anbefalt å la den stå med 100%. Har de gått bort ifra dette?

Står også noe om at man kan justere ampere på skjermen  :)

"Charge Level Selection"
Charge level selection can be made
using the Charge Mode tab on the
Charging screen on the infotainment
display
At kabelen står i betyr ikke nødvendigvis at bilen lader. Regner med (håper) at Opel/Bolt folket vet hva de holder på med.
Men at kabelen står i kan bety at varmen i batteriet vedlikeholdes, men da med energi fra nettet. Om kabelen ikke står i vil nok batteriet bli kaldt ja.
Tesla slutter også å lade når batteriet har nådd ønsket ladenivå selv om kabelen står i.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

kammiz

ingen fare å holde elbiler (sett bort fra tesla) på 100%, fordi det er en toppbuffer i cellene som forhindrer destruksjon. Men det er som andre her sier, du kan jo stoppe den på 90% og så lar du kabelen stå i allikevel, for å holde varme i batteriet.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Gnilre

Sitat fra: kammiz på onsdag 21. desember 2016, klokken 15:59
ingen fare å holde elbiler (sett bort fra tesla) på 100%, fordi det er en toppbuffer i cellene som forhindrer destruksjon. Men det er som andre her sier, du kan jo stoppe den på 90% og så lar du kabelen stå i allikevel, for å holde varme i batteriet.
Har du sjekket at Bolt kan programmeres slik at den stopper å lade på f.eks. 80 eller 90 % og at ladekabelen da fortsatt står i bilen ? Jeg tenker å prøve å holde bilen innenfor 20-80 % for å maksimere levetiden og bare lade til 100 % rett før langtur. Vet at ikke alle er enige i at det er noen vits i å holde på slik, men med et så stort batteri, er det null problemer med rekkevidden i det daglige likevel.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Ipadjove

Sitat fra: Gnilre på onsdag 21. desember 2016, klokken 19:07
Sitat fra: kammiz på onsdag 21. desember 2016, klokken 15:59
ingen fare å holde elbiler (sett bort fra tesla) på 100%, fordi det er en toppbuffer i cellene som forhindrer destruksjon. Men det er som andre her sier, du kan jo stoppe den på 90% og så lar du kabelen stå i allikevel, for å holde varme i batteriet.
Har du sjekket at Bolt kan programmeres slik at den stopper å lade på f.eks. 80 eller 90 % og at ladekabelen da fortsatt står i bilen ? Jeg tenker å prøve å holde bilen innenfor 20-80 % for å maksimere levetiden og bare lade til 100 % rett før langtur. Vet at ikke alle er enige i at det er noen vits i å holde på slik, men med et så stort batteri, er det null problemer med rekkevidden i det daglige likevel.

Der er ivertfall en bakke-regenererings-grense på 90% beregnet for lading når en er på fjellet osv slik at en kan regenerere ned fra fjellet. Om det ikke går an å stille inn f.eks max80% så blir det nok å bruke denne 90%'en. Kommer selv til å prøve å ligge på 30-70% om det er mulig og bruke 100% på langtur.

Zuexi

Er vel ikke poeng å stoppe å lade på 70-80% hvis bilen har toppbuffer? Er vel derfor de har lagt inn buffer'n!

Counterpointer

Sitat fra: Zuexi på onsdag 21. desember 2016, klokken 20:03
Er vel ikke poeng å stoppe å lade på 70-80% hvis bilen har toppbuffer? Er vel derfor de har lagt inn buffer'n!
Bufferen er skjelden så stor som det er anbefalt optimalt for batteriet.

Arha

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 21. desember 2016, klokken 20:11
Sitat fra: Zuexi på onsdag 21. desember 2016, klokken 20:03
Er vel ikke poeng å stoppe å lade på 70-80% hvis bilen har toppbuffer? Er vel derfor de har lagt inn buffer'n!
Bufferen er skjelden så stor som det er anbefalt optimalt for batteriet.
Tenker på samme måte, har også tenkt å lade til 70% dersom dette er mulig å stille inn.  Rekkevidden holder i massevis til daglig allikevel.  Så er det bare å fullade fra appen i god tid før langtur.  Ifølge batteriteori skal dette gi en mangedobling av levetida.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

kammiz

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 21. desember 2016, klokken 20:11
Sitat fra: Zuexi på onsdag 21. desember 2016, klokken 20:03
Er vel ikke poeng å stoppe å lade på 70-80% hvis bilen har toppbuffer? Er vel derfor de har lagt inn buffer'n!
Bufferen er skjelden så stor som det er anbefalt optimalt for batteriet.

Hvor stor buffer er optimalt egentlig?
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Olemann


De som har sett bilen, er det slik jeg oppfatter på bilder at ladeluken er på venstre forskjerm?  Da er det bare å starte omleggingen av opplegget i garasjen....

Ipadjove

Ja de har hatt lukene på venstre framskjerm.

Arha

Da sparer jeg 5 sekunder hver gang ladepistolen skal plugges inn eller ut i forhold til Leafen  ;)  Slipper å gå foran bilen.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

bno

Sitat fra: Olemann på torsdag 22. desember 2016, klokken 14:22

De som har sett bilen, er det slik jeg oppfatter på bilder at ladeluken er på venstre forskjerm?  Da er det bare å starte omleggingen av opplegget i garasjen....

Samme her, men legger den midt på veggen så får jeg med meg både Ae og TM3  :o

Olemann

Synd ikke alle gjør som BMW som har denne plassert på bakskjermen. Lading foran betyr jo at folk må sette bilen med fronten inn mot vegg, noe som er en stygg uting og som jeg ser at 90% gjør på parkeringer, kjøpesentre etc.  Det er vesentlig mer trafikkfarlig å rygge UT mot folk og barnevogner etc enn å rygge INN mens man enda har oversikten.  Har aldri skjønt vitsen med å rygge UT, man må rygge en gang i alle fall, hvorfor ikke like gjerne først som sist?

Sitat fra: Ipadjove på torsdag 22. desember 2016, klokken 14:36
Ja de har hatt lukene på venstre framskjerm.

LMOR

I noen amerikanske selskap er det "forbudt" å parkere med fronten inn, så det er rart en amerikansk bilprodusent ikke har tenkt på det.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA