Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brukket bakaksel

Startet av getor, søndag 18. desember 2016, klokken 13:24

« forrige - neste »

getor

Nå har det vært mye rart med min P85+ men tydeligvis synes en Tesla-gud at det har det manglet noe for å toppe brukeropplevelsen.  :-\

I dag brakk bakakselen! Hell i uhellet at det ikke skjedde på motorveien til Gardermoen men rett borti gata når jeg var på vei hjem. Kreket meg tilbake.

Men - brukket bakaksel da? Og selv om P85+ er en rakett så er jeg faktisk en moderat middelaldrende-pluss sjåfør som har tilbakelagt akselrasjinsbehov. Undrer meg på om det er andre som har opplevet brukket bakaksel i fart? Har forsøkt å finne noe på temaet i forumet men har ikke sporet opp noe. Er det et uttømt tema så beklager jeg innlegget.

OleJA

Her ser det vel ut til at det er selve hjulopphenget og ikke bare akslingen som har sviktet?

Du får endel treff om du Google 'Tesla suspension problems', mesteparten relatert ti en sak som ble 'sablet' ned fra Tesla sin side som 'false claims', men du har kanskje nå bevist det motsatte :/. Så foresten også en bil utenfor Trd SC for en god stund siden som var like hjulbeint som din.

Muffinman

#2
Dette er nok en bærearm som har gått av tenker jeg.

Sitatsak som ble 'sablet' ned fra Tesla sin side som 'false claims', men du har kanskje nå bevist det motsatte
Det gjaldt vel heller øvre bærearm foran, og har ikke noen sammenheng med dette. Det er ingen tilsvarende bærearm i stål bak på TMS. Det finnes heller ingen baksel i tradisjonell forstand, her er det individuelle hjuloppheng med drivakslinger leddet i begge ender.

Espen Hugaas Andersen

Er det lenge siden siste service? Dette er typisk skader som oppstår enten ved en plutselig ytre påvirkning eller gradvis over tid, der man kan høre ulyder og føle at ting ikke er helt riktig.

Årsaken kan like mye være manglende vedlikehold eller feil bruk, som en defekt som kan reklameres på.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Trenger ikke være skade, kan like godt være produksjonsfeil på en del eller monteringsfeil - og løsne eller ryke plutselig uten forvarsel.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Muffinman på søndag 18. desember 2016, klokken 14:47
Trenger ikke være skade, kan like godt være produksjonsfeil på en del eller monteringsfeil - og løsne eller ryke plutselig uten forvarsel.
Så klart, er det f.eks brukket en arm tvers over så er nok ikke dette noe der man vil ha forvarsel. Da blir spørsmålet om årsaken er en ytre påvirkning som f.eks å ha truffet en asfaltkant eller om det er armen som har vært defekt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

#6
Hmmm. Ja jeg synes det høyre bakhjulet stod litt skjevt når jeg kjørte forbi i sted :) Bor bare noen hundre meter unna.
Sitat fra: OleJA på søndag 18. desember 2016, klokken 14:10
Her ser det vel ut til at det er selve hjulopphenget og ikke bare akslingen som har sviktet?

Du får endel treff om du Google 'Tesla suspension problems', mesteparten relatert ti en sak som ble 'sablet' ned fra Tesla sin side som 'false claims', men du har kanskje nå bevist det motsatte :/. Så foresten også en bil utenfor Trd SC for en god stund siden som var like hjulbeint som din.

Det er vel en eller flere som har forsøkt seg på bildekampanjer og haugevis av falske rapporter for å få NHTSA til å ta saken (ikke relatert til TMC saken hvor en person opplevde feil på understellet).

En haug ulykkesbilder er blitt fremstilt som svikt i understell, noe NHTSA ikke har sagt seg enig i.

Getors bil er første jeg har sett med feil på bakaksel.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

El-boy

#7
Sitat fra: getor på søndag 18. desember 2016, klokken 13:24
Nå har det vært mye rart med min P85+ men tydeligvis synes en Tesla-gud at det har det manglet noe for å toppe brukeropplevelsen.  :-\

I dag brakk bakakselen! Hell i uhellet at det ikke skjedde på motorveien til Gardermoen men rett borti gata når jeg var på vei hjem. Kreket meg tilbake.

Men - brukket bakaksel da? Og selv om P85+ er en rakett så er jeg faktisk en moderat middelaldrende-pluss sjåfør som har tilbakelagt akselrasjinsbehov. Undrer meg på om det er andre som har opplevet brukket bakaksel i fart? Har forsøkt å finne noe på temaet i forumet men har ikke sporet opp noe. Er det et uttømt tema så beklager jeg innlegget.
Tydeligvis ikke ett vanlig problem heldigvis.
Hadde dette skjedd med min ville jeg tatt kontakt med vegvesenet/biltilsynet før bilen blir levert til Tesla. Dette i tilfelle vegvesenet vil gjøre sine egne undersøkelser i og med dette har med liv og helse å gjøre. Vil de ikke undersøke saken nærmere har du iallefall gitt beskjed. Har det skjedd med en kan de skje med flere.  Leverer du bilen til Tesla blir vel bare bilen fikset og saken kostet under teppet til neste uhell skjer...

pwb

Kan jo være mer vanlig enn folk tror, er nok ikke så mange som vil si fra til andre hvis de må signere en avtale om å holde kjeft..

    "NHTSA is examining the potential suspension issue on the Tesla Model S, and is seeking additional information from vehicle owners and the company.

    NHTSA learned of Tesla's troublesome nondisclosure agreement last month. The agency immediately informed Tesla that any language implying that consumers should not contact the agency regarding safety concerns is unacceptable, and NHTSA expects Tesla to eliminate any such language. Tesla representatives told NHTSA that it was not their intention to dissuade consumers from contacting the agency. NHTSA always encourages vehicle owners concerned about potential safety defects to contact the agency by filing a vehicle safety complaint at SaferCar.gov."

Øyvind.h

Sitat fra: pwb på søndag 18. desember 2016, klokken 19:11
Kan jo være mer vanlig enn folk tror

Tror nok du kan ta det helt med ro. Med type 130-140.000 solgte biler, haugevis som har gått flere hundre tusen km, eiere som deler villig vekk også i strid med Teslas ønsker osv så hadde ikke Tesla klart å skjule denne infoen okkesom.

Og NHTSA konkluderte med det samme - ingen grunn til bekymring.
SitatA spokesperson for NHTSA confirmed that the agency has not found any safety issue with Tesla's suspensions and that the company has clarified the language in its goodwill agreement. It considers the issue resolved,
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

#10
Bevares, la nå bare konspirasjonsteoriene flomme. Jeg kan garantere at jeg ville ha fanget det opp om dette var vanlig, og de ville nok mange andre også. Jeg har hørt om tre tilfeller av svikt i understell på Model S siden 2013. Det ene var i forstillingen på en ny bil i Bergen for lenge siden, det andre var saken med øvre bærearm som viste seg å være oppkonstruert og den siste finnes i åpningsinnlegget i denne tråden. Selv når folk signerer taushetserklæringer eksisterer det en viss informasjonsflyt, men heller ikke på den "kanalen" har det ikke vært noe slikt.

Bruk nå heller tråden til å lære hva som har skjedd, og se hvordan det håndteres av Tesla.

getor

Til info, bilen er en høst 2013-modell, kjørt knapt 50,000km. Med utskifting av drivverket i våres. Jeg bor egentlig i Asia og bilen står en måned eller to før den brukes 2-3 uker i slengen (bortsett fra sommer hvor den går opp og ned til Sandefjord). Kjørestilen er rolig. Med så mye krefter og som alle vet inderlig godt om så gir det meg en kjørestil som er avslappet. Underlig det der. At det skal være uvørnt bruk kan man se bort i fra.

Her er det en "mangel eller feil" som Tesla helt sikkert ordner opp i. Poenget mitt med posteringen var om andre har opplevet det samme og åpenbart ikke. Bra er det! Men dersom det skjer så vet dere at dere ikke er alene.

Det var i en rundkjoering det ga et 'dunk', og jeg trodde den hadde pungtert. Den ble jo vablete i bevegelsen. Men den gang ei. Kalvbeint gange. Orker ikke tenke på hva som kunne ha skjedd i venstre fil i ~110 km/t. Den bilen hadde danset fremm og tilbake og dratt ut i evigheten. Hjulet var ganske enkelt løst. Aksling eller ei.

Ikke OK!

peik

Relativt udramatisk når der skjer med bakhjulet. Man merker noe er feil, stopper, sjekker og konstater at man ikke kan kjøre videre. Omtrent som ved en punktering eller løse hjulmuttere.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

alda

Man undrar ju hur detta kan inträffa på en tre år gammal bil som inte gått 50' km en gång... Måndagsexemplar?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Muffinman

Bilen har vel fått ny driveunit? Da demonteres mye av bakstillingen. Om noe har gått feil i remonteringen kan det nok gi et slik resultat. Manglende låsing eller feil moment, eventuelt glemt tiltrekking er potensielle årsaker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA