Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kort ledning = problematisk lading med veefill ladere?

Startet av Panduck, lørdag 17. desember 2016, klokken 11:47

« forrige - neste »

goggo

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. mai 2017, klokken 13:57
Jeg har ikke hatt noe mer problemer med snø og is på Leaf-ladeluka enn på Tesla-ladeluka. Små problemer på begge to egentlig. Mulig konstruksjonen er dårligere på andre modeller.

Ladeluka i front er en av de få tingene jeg ikke liker med Soulen.
Det har en tendens til å blåse fullt av snø inni der når jeg saktelader hjemme. Parkerer ute og er gjerne plugget inn hver natt, så luka står jo oppe et betydelig antall timer i allslags vær om vinteren.
Dessuten fryser hele plastluka fast når jeg kjører i slapseføre, og den elektriske åpningsmekanismen er så pinglete at den gir opp ved den minste antydning til motstand. Må gjerne dra et kredittkort e.l. hele veien i sprekken rundt ladeluka for å få den til å slippe.
Hadde ingen slike problemer på trillingene jeg hadde, der var det  solide metall lokk og skikkelig wiretrekk for å åpne de.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

tomv.h

Tar opp igjen temaet i denne tråden.

Har nettopp fått meg elbil og tenkte jeg skulle prøve meg på å hurtiglader før jeg legger ut på langtur.

GK har nettopp satt opp 3 nye hurtigaldere av typen Veefill ved Obs, Sørlandssenteret.
(Se her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34229.msg600217.html#msg600217)

Men kablene var veldig korte, og laderne var plassert langt inn på murplattingen, i tillegg er det satt opp en solid bøyle foran laderen slik at den ikke skal bli påkjørt.

Jeg har en Ford Focus Electric, og der er ladeporten plassert bak forhjulet foran på venstre side.
Parkerte med fronten inn med det jeg mente var nødvendig avstand til kant/bøyle foran laderen. Men da var kabelen ikke lang nok. Siden dette bare var en test så prøvde jeg ikke mer.
Mulig jeg kunne fått det til hvis jeg hadde trykket bilen helt inn til laderen og justert litt sideveis. Men da hadde jeg fort okkupert 2 plasser da laderne også står ganske tett.

Er dette standard på denne type lader? Slik at man i tillegg til å lete etter hurtiglader også må lete etter de som har kabel med riktig lengde?

Nå er det ikke aktuelt for meg å hurtiglade her, da jeg bor i nærområdet. I tillegg er det flere andre hurtigladere i området med kabler som er lange nok.



Ford Focus Electric 2017
Ford Mondeo AWD Aut.
Ford Focus 1.4 1998

goggo

Sitat fra: tomv.h på søndag 20. august 2017, klokken 00:00
GK har nettopp satt opp 3 nye hurtigaldere av typen Veefill ved Obs, Sørlandssenteret.
(Se her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34229.msg600217.html#msg600217)

Men kablene var veldig korte, og laderne var plassert langt inn på murplattingen, i tillegg er det satt opp en solid bøyle foran laderen slik at den ikke skal bli påkjørt.

Grønn Kontakt har offisiell åpning av denne ladestasjonen lørdag 26.august kl 12-14.
Hvis du har muligheten til å stikke innom der da så har du en god anledning til å demonstrere problemet for dem. Eventuellt om du tar kontakt med dem og spør om de vil møte deg der på et annet tidspunkt.
Jeg er sikker på at de er takknemlige for tilbakemelding - de ønsker jo fornøyde kunder og størst mulig trafikk på sine ladere. 
Dette problemet er jo spesielt kritisk der hvor det bare er Vefill stasjoner, og kan jo enkelt løses ved at de setter på en litt lengre ladekabel på disse laderne.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Egil Fonn

Enig i at Veefil stasjonene har litt kort kabel. Kan fort bli trøbbel om de står i par og den ene er opptatt av en som har parkert litt på siden får å få kabel til å rekke. Uansett viktig at første som kommer velger den som passer best for ladeluken på bilen slik at man unngår å okkupere mer en en lader.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Panduck

"Dette gjelder bl.a. på Circle K Dal. Veefill - ladere som settes opp fremover vil ha lengre kabel enn på Dal, og dermed bør det ikke være noe forskjell på Veefill - ladere og andre ladere for dere med ladeporten på siden."

Om det du skriver er riktig, stemmer det altså dårlig. Merkelig at man ikke tenker mer igjennom slike problemer før man setter opp ladere.

På steder som dette her burde de kunne så satt opp ting slik det er på Circle K skøyen (grønn kontakt) eller Ikea nord for Hamar (fortum) , med sidelengs parkering foran ladere, slik at kabellengde aldri blir noe problem.

Lars C. Krogenæs

Sidelengs parkering ved lading på Ikea Ringsaker fungerer dårlig for Leaf. Laderne er plassert midt på langsiden, og rekker ikke bort hvis Leafen står innenfor det oppmerkede feltet.

Jeg skjønner ikke hvorfor laderne ikke kommer med bittelitt lenger ledninger. Det kan da ikke være så dyrt kobber?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Panduck

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 21. august 2017, klokken 10:06
Sidelengs parkering ved lading på Ikea Ringsaker fungerer dårlig for Leaf. Laderne er plassert midt på langsiden, og rekker ikke bort hvis Leafen står innenfor det oppmerkede feltet.

Det er et poeng, men plasseringen er uansett god, gitt plassen det er på, er det normalt ingen problem å stå "snuta inn" mot laderen heller. Det blir lite man blokkerer for, og er man ved bilen, bør det vel gå greit å gjøre?

KjellG


Panduck

Sitat fra: KjellG på mandag 21. august 2017, klokken 15:45
Er det mulig å ordne seg med egen skjøteledning?

Sånn rent teknisk burde det vel la seg gjøre, men tror ikke slik skjøteledning finnes, og det ville neppe vært lovlig å bruke skjøteledning på 50kW ladere. På annen side, Tesla-folket lader jo med adapter på Chademo, det blir jo omtrent det samme :P Det vil uansett bli en ledning av en tykkelse jeg ikke ville ha likt å måtte drasse rundt på.

tomv.h

Sitat fra: goggo på søndag 20. august 2017, klokken 10:24
Sitat fra: tomv.h på søndag 20. august 2017, klokken 00:00
GK har nettopp satt opp 3 nye hurtigaldere av typen Veefill ved Obs, Sørlandssenteret.
(Se her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34229.msg600217.html#msg600217)

Men kablene var veldig korte, og laderne var plassert langt inn på murplattingen, i tillegg er det satt opp en solid bøyle foran laderen slik at den ikke skal bli påkjørt.

Grønn Kontakt har offisiell åpning av denne ladestasjonen lørdag 26.august kl 12-14.
Hvis du har muligheten til å stikke innom der da så har du en god anledning til å demonstrere problemet for dem. Eventuellt om du tar kontakt med dem og spør om de vil møte deg der på et annet tidspunkt.
Jeg er sikker på at de er takknemlige for tilbakemelding - de ønsker jo fornøyde kunder og størst mulig trafikk på sine ladere. 
Dette problemet er jo spesielt kritisk der hvor det bare er Vefill stasjoner, og kan jo enkelt løses ved at de setter på en litt lengre ladekabel på disse laderne.

mvh
Hugo

Prøvde meg på en ny test når det ikke var så mange folk tilstede  :)

Ved å plassere bilen halvveis over på plassen til høyre og tyne fronten helt inn mot laderen så rakk kabelen akkurat. Uten park sensorer foran og alene i bilen så føltes dette ikke helt trygt.

Dette er helt på grensen av hva som er mulig. Det medførte også sideveis belastning på ladekontakten som nok ikke vil være bra i lengden.
Så dersom det finnes alternativer i nærheten så hadde jeg nok heller valgt det. Alternativt parkert med siden til og okkupert minst 2 plasser.

30 - 50cm ekstra lengde på kabelen, så hadde dette ikke vært noe problem.
Legger ved noen bilder for å illustrere situasjonen.
Ford Focus Electric 2017
Ford Mondeo AWD Aut.
Ford Focus 1.4 1998

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på mandag 21. august 2017, klokken 15:58
Sitat fra: KjellG på mandag 21. august 2017, klokken 15:45
Er det mulig å ordne seg med egen skjøteledning?

Sånn rent teknisk burde det vel la seg gjøre, men tror ikke slik skjøteledning finnes, og det ville neppe vært lovlig å bruke skjøteledning på 50kW ladere. På annen side, Tesla-folket lader jo med adapter på Chademo, det blir jo omtrent det samme :P Det vil uansett bli en ledning av en tykkelse jeg ikke ville ha likt å måtte drasse rundt på.

Det kan jeg nok være enig i. Jeg må til tider drasse på en skjøteledning som kan håndtere 500kW (med kun én leder), og selv med under 2m lengde er den et tungt dråk å håndtere ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Enig i at det ikke er praktisk å fylle bilen med rariteter, men enda mer uleilig å ikke få ladet. Forøvrig så er denne laderen på kun 22kW, litt mindre enn 500.

Panduck

Sitat fra: KjellG på mandag 21. august 2017, klokken 19:56
Enig i at det ikke er praktisk å fylle bilen med rariteter, men enda mer uleilig å ikke få ladet. Forøvrig så er denne laderen på kun 22kW, litt mindre enn 500.

Dette er en 50kW lader med fastmontert ledning, på 22kW-ladepunktene tar du med ledning selv.

hanche

Nå er det nok strømstyrken mer enn effekten som bestemmer nødvendig tykkelse på kabelen. Så en skjøteledning for 500 kW trenger ikke nødvendigvis inneholde så mye kobber, bare spenningen er høy nok. Men da trenger du til gjengjeld mer isolasjon.

Bare for å være litt pedantisk ... :P
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

jkirkebo

#29
Sitat fra: hanche på tirsdag 22. august 2017, klokken 07:41
Nå er det nok strømstyrken mer enn effekten som bestemmer nødvendig tykkelse på kabelen. Så en skjøteledning for 500 kW trenger ikke nødvendigvis inneholde så mye kobber, bare spenningen er høy nok. Men da trenger du til gjengjeld mer isolasjon.

Bare for å være litt pedantisk ... :P

Enig i det. I mitt tilfelle er det dog snakk om bare 1000V AC så den må tåle sine 500A. Det betyr en god del kobber, jeg tipper 240mm2.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA