Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kort ledning = problematisk lading med veefill ladere?

Startet av Panduck, lørdag 17. desember 2016, klokken 11:47

« forrige - neste »

Panduck

Jeg er glad for å kunne rygge inn til ladeplass med i3en fremfor å rygge ut. Etter å ha blitt rygget på av en bil når jeg var på vei ut fra ladeplass med LEAFen, og fått skylddeling fordi jeg ikke kunne bevise at jeg sto stille, vil jeg ALLTID rygge INN på p-plass. Derfor er "ladeluke på bak på siden" løsningen til i3 bra.

MEN ved parkering til hurtigladere er det jo definitift enklere når laderporten er midt, foran på bilen. Veefill laderene er spesielt problematisk. Er det flere enn meg som sliter med disse?

Jeg er glad i veefill laderene, jeg klarer ikke å starte ladingen raskere på noen annen lader, ikke masse klikk på en touchskjerm som skal til, bare "inn, les kort, trykk start" og det er i gang. På de andre må jeg ofte bruke tid på å tvinne fra hverandre chademo og ccs laderekablene, veefill er alltid "ta ut plugg rett inn" klar. FORUTSATT at jeg har fått parkert nær nok til at kabelen rekker frem. Det er grenseløst irriterende å måtte bruke 5 minutter på å parkere riktig foran laderen slik at kabelen endelig strekker frem.

Dette gjelder mest GK ladere jeg har brukt. Når GK setter laderen "mellom" to p-plasser, slik at "høyre og venstre" plass kan bruke en lader, kan jeg kun bruke laderen fra den ene plassen. Ved køing må jeg isåfall flytte meg dersom jeg sto å ventet. I de tilfellenene midtplassen kan bruke både høyre og venstre lader, kan det være at jeg ikke får lade fra en lader, fordi bilen i midten lader fra laderen på motsatt side. Dermed er laderen effektivt blokkert for meg.


zyp

Har ikke hatt det problemet med noen Veefil-ladere ennå, men Garo-laderen til Grønn Kontakt på Kvam står helt idiotisk plassert ved hjørnet av parkeringsplassen og rotert sånn at kablene kommer ut på feil side, så det er bare såvidt det går å få plugget i en bil som har ladeport på høyre side bak.

Ellers så opplever jeg det stort sett som veldig uproblematisk å få rygget e-Golf på plass foran hurtigladere. Tror aldri jeg har måttet flytte bilen fordi kabelen ikke har nådd frem.

Har du bil uten ryggekamera?

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: Panduck på lørdag 17. desember 2016, klokken 11:47

MEN ved parkering til hurtigladere er det jo definitift enklere når laderporten er midt, foran på bilen. Veefill laderene er spesielt problematisk. Er det flere enn meg som sliter med disse?

[...]

Dette gjelder mest GK ladere jeg har brukt. Når GK setter laderen "mellom" to p-plasser, slik at "høyre og venstre" plass kan bruke en lader, kan jeg kun bruke laderen fra den ene plassen. Ved køing må jeg isåfall flytte meg dersom jeg sto å ventet. I de tilfellenene midtplassen kan bruke både høyre og venstre lader, kan det være at jeg ikke får lade fra en lader, fordi bilen i midten lader fra laderen på motsatt side. Dermed er laderen effektivt blokkert for meg.

Hei, og takk for tilbakemeldingen

Vi har enkelte  Veefill - ladere med noe kortere kabel enn det vi normalt bruker, og vi ser at det kan bli litt trøblete for de med ladeport bak på siden av bilen. Dette gjelder bl.a. på Circle K Dal. Veefill - ladere som settes opp fremover vil ha lengre kabel enn på Dal, og dermed bør det ikke være noe forskjell på Veefill - ladere og andre ladere for dere med ladeporten på siden.

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Panduck

Sitat fra: zyp på søndag 18. desember 2016, klokken 00:44
Har du bil uten ryggekamera?

Tror ikke i3 kommer uten kamera(?), men må så nær at selv med kamera gjør det meg nervøs, og laderen er uansett kun nåbar fra en av de to plassene som er ment å kunne bruke den. Men da er det tydligvis fordi noen av GK sine veefil ladere har kortere ledning enn normalt.

Ellers forstår jeg at GK må ta "det de får" av CIrcle K, og at det kan bli ladere i et hjørne av lastebilparkering, men har vært borti sikkelig "idiotisk" parkering av lastebiler rundt laderene på Berger og Dal allerede, akuratt nå står det en trailer plassert slik at det vil være vanskelig å komme til AC. Circle K burde jo se hvor ting går med salg av elbil, dette er ikke vidre fremtidsrettet, og det betyr jo at laderene må flyttes om ett par år.

Tbeinet

På Kiwi på Hønefoss er det ikke mulig å lade hvis jeg står parkert på oppmerket rute (e-up). Ledningen rekker ikke til ladeluka. Løser det ved å parkere på naboplassen, men det er ikke alltid at den er ledig da. 


Panduck

I dag var jeg og ladet litt på Circkle K på Dal, mens jeg står der kommer det en ioniq for å lade på plassen ved siden av. Ettersom ladeporten på ioniq er på motsatt side av i3 , ville ioniq trenge å stå på plassen jeg sto på for å lade fra den ledige laderen. Jeg tilbød meg å bytte plass, da min bil ville kunne bruke den laderen fra plassen han sto på, og plassen på andre siden var ledig, slik at han kunne lade fra laderen jeg sto på. Men han "ville ikke være til bry, jeg har nok batteri til å komme meg til Nebbenes!" sa han, og kjørte vidre.

Når CCS-biler med ladeuttak på siden blir mer og mer vanlig, kan GK fort miste kunder p.g.a korte ledninger :P

AmocoCadiz

Sitat fra: Panduck på søndag 30. april 2017, klokken 14:08

Når CCS-biler med ladeuttak på siden blir mer og mer vanlig, kan GK fort miste kunder p.g.a korte ledninger :P
Ja nå kommer alle Ampera E med ladeluke på siden også.

Bondeknøl

Har aldri hatt disse problemene da jeg har en bil med ladeluken foran. 
Hvorfor i alle dager lager bilprodusentene biler med tilkoblingen på sidene? Noe så upraktisk som å gnikke seg inn mellom biler på ladestasjoner og garasjevegger hjemme for å plugge ladekontakten.
Når jeg lader på jobb, i garasjen og ute passer det perfekt å ha ladeluken framme.

geear

Sitat fra: Bondeknøl på søndag 30. april 2017, klokken 21:55
Har aldri hatt disse problemene da jeg har en bil med ladeluken foran. 
Hvorfor i alle dager lager bilprodusentene biler med tilkoblingen på sidene? Noe så upraktisk som å gnikke seg inn mellom biler på ladestasjoner og garasjevegger hjemme for å plugge ladekontakten.
Når jeg lader på jobb, i garasjen og ute passer det perfekt å ha ladeluken framme.
Tjah. Jeg har 7 meter lang dobbelgarasje og der er det bedre å "beslaglegge" ene siden enn endeveggen hvor jeg har 2-2,5 meter fri passasje.

På jobb er det krav om at alle rygger inn, og vi har alle uttakene på en vegg i parkeringshuset. Dermed sliter alle med ladeluke foran (feks Leaf, GTEer, X5 med ladeluke foran førerdøra) med skjøteledninger og stramme ledninger inntil bilene mens i3er, BMWer, trillinger osv har det topp.

AmocoCadiz

Ladeluke forran er utrolig upraktisk om vinteren med is og snø som stadig tetter ladeluka.

Panduck

Sitat fra: Bondeknøl på søndag 30. april 2017, klokken 21:55
Har aldri hatt disse problemene da jeg har en bil med ladeluken foran. 

Ladeluke foran har kostet meg mye penger og gjort at jeg aldri noen gang kommer til å bli kunde hos Enter forsikring. På tross at måten bilen som rygget på meg skrapet bilen min på baksiden, en skade som ville være umulig å få til dersom jeg rygget når bilen som traff meg rygget (da måtte bilen min ha mer skader, da den ville bli trykket mot han sin bil), på tross av at jeg hadde opptak av personen si "Jeg så ikke bakover når jeg rygget, jeg måtte se på bilen foran meg!", ga enter skylddeling, da jeg ikke "kunne bevise at jeg ikke sto stille når jeg ble rygget på". Enter lener seg på et vitne som satt i bilen på motsatt side av personen som rygget på meg. Med mindre vitnet hadde røntgensyn kunne hun ikke se om jeg sto stille eller ikke når han traff. Enter har valgt å ikke svare på hvordan vitnet kunne se bilen min.

Så lang historie kort: ladeluke foran betyr at du MÅ rygge ut av parkeringsplass. Det har kostet meg stress og penger og funnet at klagesystemet på forsikring er en total vits. Det er enkelt og praktisk, men parkeringsplasser er ting jeg vil rygge inn i og kjøre ut av.

(og om noen lurer på hvorfor i3en min har dashcam, så er altså denne erfaringen grunnen)

Carl Anton Stenling

Basert på erfaringene fra 19 år som elbilist og 4 forskjellige elbilmodeller så er min konklusjon at beste plassering av ladeluka er foran på førersiden rett bak og ovenfor forhjulet. Da har man grei mulighet for å strekke normalladekabelen uavhengig av retning man parkerer i. Samtidig er ladeluken nær førerdøra slik at man slipper å åle seg frem hvis plassen er trang. Imidlertid er alle sideplasseringer noe utsatt for korte hurtigladekabler.

Plassering foran er også noe utsatt ved kollisjoner.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: gr på søndag 30. april 2017, klokken 22:21
På jobb er det krav om at alle rygger inn, og vi har alle uttakene på en vegg i parkeringshuset. Dermed sliter alle med ladeluke foran (feks Leaf, GTEer, X5 med ladeluke foran førerdøra) med skjøteledninger og stramme ledninger inntil bilene mens i3er, BMWer, trillinger osv har det topp.

Og kommer man til en gate med skråparkering og lading blir det stikk motsatt. Ingenting er best i alle situasjoner. Vi har en Leaf med porten foran og en Tesla med porten på siden bak. Begge deler fungerer greit men etter å ha ladet utallige steder må jeg innrømme at jeg synes plasseringen på Leafen er best.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Midten foran eller midten bak er vel mest praktisk når man rygger eller kjører inn til lader. På en av sidene er vel mest praktisk hvis laderen er på siden. I garasjen foretrekker jeg ihvertfall å ha den på siden. De fleste hurtigladere er vel sånn at det er mest praktisk å ha ladeporten rett bak, men det er det vel bare MB hybrid som har ?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 01. mai 2017, klokken 01:03
Ladeluke forran er utrolig upraktisk om vinteren med is og snø som stadig tetter ladeluka.

Jeg har ikke hatt noe mer problemer med snø og is på Leaf-ladeluka enn på Tesla-ladeluka. Små problemer på begge to egentlig. Mulig konstruksjonen er dårligere på andre modeller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA