Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etappeplanlegging og rekkevidde

Startet av snoemann, søndag 26. februar 2017, klokken 12:42

« forrige - neste »

snoemann

Heisann!

Jeg tenkte å dra gjennom et lite eksempel for å se om dere har andre måter å beregne etapper på når dere skal ut på langtur.

Antar altså her en hastighet på mellom 70 og 100 km/t.
Batterikapasitet 30kw/h

Sommerstid 1,4kw/10km:
Første etappe, starter hjemmefra med 100% og 200 km maks potensiell rekkevidde.
Allikevel kan vi jo ikke planlegge med å kjøre den til 0% akkurat når vi treffer ladestasjonen, vi burde nok ha minimum 10% i margin. Altså 20km i margin.

Dette betyr at første etappe kan være på maks 180km.

Hurtiglading gjøres (slik jeg forstår det) sjeldent til mer enn 80% , men la oss si 90% bare for hyggens skyld :

Neste etappe vil vi da starte med 90% strøm på batteriet, noe som betyr 180km.
Men vi må planlegge med 10% margin når vi ankommer neste hurtigladestasjon. 180km - 20km = 160km.

sommerstid tenker jeg da å planlegge for at første etappe kan være på maks 180km, og påfølgende etapper på maks 160km.

Vinterstid gitt et forbruk på 1,8kw/mil:
Maks teoretisk rekkevidde 166km
10% igjen på batteriet : 16km

Første etappe : 166 - 16 = 150km
Neste etappe med 90% oppladet ved hurtiglader : 150km (90%) - 16km = 134km

Jeg synes dette er interessant, fordi når man skal legge ut på langtur, så er det greit å ha i bakhodet at maks teoretisk rekkevidde på batteriet, ikke er det du kan planlegge for i kjøreetapper. Man må også hensynta hvilke marginer man ønsker seg, hvilket forbruk bilen har på vinter/sommer/i forskjellige hastigheter, og man må hensynta at hurtiglading kanskje ikke gir 100% batterikapasitet før du skal videre.
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

nr1rayner

#1
Heisann!  :)

Nå har du litt større tank enn meg, og du fyller tanken med tykkere sugerør også, i hvert fall over 50-60%  ;)
Det lille ekstra du har med i tanken kunne "reddet" noen turer for meg enkelte ganger (sluppet endel små stopp på QC eller lange på schuko..).

Anyways, til det du spør om:
På ukjent etappe starter jeg med ladekartet.
Jeg vet jeg klarer 15-16 mil på sommeren i typ 50-70 km/t (skulle tilsvare ca 19-22 mil på din), men er det særlig over 12-13 mil (16-18 mil) til første QC dropper jeg mulig hele prosjektet, med mindre det i det minste finnes noen schuko på veien eller mulighet for å kjøre i lav hastighet.

Under planlegging synes jeg det er lite med 10% margin, men, 10% på min bil vil tilsvare omtrent 13-14% på din, så da er vi nok egentlig enige  ;)
Igjen på ukjent vei er det en runde på ladekartet først. Lokasjon av QC noteres som regel i bakhodet, schuko noteres gjerne på ark.
http://www.jurassictest.ch/GR/ er også et fint hjelpemiddel, som tar høyde for... høyde  ;)
Men, for å ha suksess ved bruk av den bør man gjøre justeringer. F.eks batterikapasitet på min er 24kwh, men tilgjengelig er ca 20. Lar jeg 24kwh stå (default) blir det ganske feil.

Har ei notisbok i bilen, der forbruk er notert på kjente avstander i nærområdet, som legger grunnlag for sammenligning.

QC særlig over 60% på 24kWh Leaf blir relativt dyrt pr kwh ved minuttbetaling, men med 30kwh ser det ut til at man enda ved 80-85% lader med svært god hastighet.
Sjekk tråden "hastighet på QC" i Leaf-forumet.

Underveis bruker jeg svært sjeldent GOM, selv om den faktisk har vært ganske pålitelig når jeg har sjekket den på relativt flat veg.
Jeg har egentlig kun et forhold til %. Slår inn første destinasjon i kartet i bilen og følger med innimellom på rest km vs %. Ser jeg at vi ikke har sjans til å komme frem med minst 10% blir det gjort justeringer underveis. Her kommer også god planlegging inn, med å sjekke alternativ for schuko, type2, alternative veier osv osv.
Har jeg f.eks. 10 km igjen, 15% igjen på batteriet og historisk på turen forbruk på 1% pr km kan det absolutt være aktuelt å ankomme med estimert 5%. Forutsetter jo selvsagt at topografien disse siste 10km er relativt lik de tidligere km på turen.

Edit:
Må legge til at på QC lader jeg normalt sett det jeg må, pluss en margin (minimum 5% på kjente strekninger). Står ikke til jeg er ferdigladet.
Selvsagt med mindre jeg kommer inn med relativt lav % og har fasiliteter i nærheten, så jeg bruker tiden "fornuftig". Dønn kjedelig å sitte pal i 30 min for vente på full(ere) tank.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

snoemann

Tusen takk for bra innlegg!

Her var det mye bra tips og info.
Veldig fint å se hvordan du også tenker og planlegger når du skal ut på langtur :)

Jeg er jo ny med Leaf'en, og vi har ikke vært på langtur enda, så det blir spennende å teste for første gang i nær fremtid.

GOM er rekkevidde-estimatoren i Leaf'en?
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

sylwester

GOM er det i displayet som estimerer hvor mange km du har igjen. Inne på forumet er det også kalt for Komiske Ali siden den ikke er fullt så glup som vi vil ha den. F.eks. så går min fra 140 til 200 tilbake til 90 i løpet av min 8km tur hjem fra jobb, som er slakk nedoverbakke, deretter bratt oppoverbakke. Hadde den brukt snittet de siste 100km ville den være spot on ;-)

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

nr1rayner

No problem  ;)
Kan også anbefale å stikk innom Bjørn Nylands kanal på YouTube, spesielt hans tidlige turer med Model S, da er han også fersk.

Han har vært på tur med det meste av moderne elbiler, men da har han så mye erfaring fra Teslaen, så han vet bedre hvor langt han kan strekke strikken..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Ang. schuko, ikke ta det for gitt at du:
*Finner ladepunktet
*Det er lovlig å bruke. Enkelte ladepunkt er forbeholdt f.eks. hjemmesykepleien, men ligger likevel i kartet
*Nøkkel passer. Stort sett er det standard ladenøkkel, har du ikke den bør du anskaffe den. Kjøpte min hos Jernia, de har visst den i systemet sitt  :)
*Ladepunktet fungerer

De mest sikre schuko ladepunkt er på kjøpesenter og jernbanestasjon. Så er det en del på vanlige parkeringsplasser..
Skoler, sykehjem osv er mest sannsynlig ladepunkt i orden, men ikke sikkert man egentlig får lade der..

På sommerferie i fjor tok vi en runde med Leaf og telt. Gamblet litt på å få ladet på campingplasser. De 2 plassene vi campet på klødde de seg vel litt i hodet først, men konkluderte kjapt med at det ikke skulle være noe problem. Vi var visst de første som spurte om noe sånt, i hvert fall på den ene.
Vi brant ikke ned noen av plassene, så nestemann med elbil får nok også kjapt et ja  :+1:
På campingplasser er det massevis av stikkontakter  ;)
Planlegges slike stopp, ta med skjøteledning!!! Skjøteledning bør selvsagt være en skikkelig sak, beregnet for høy last og utebruk.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Da jeg skaffet Leafen så kjøpte jeg denne 20m 2,5mm2 skjøteledningen fra Biltema. Har ikke brukt den ennå, men regner med at den er sikker.
Ellers så angrer jeg litt på at jeg ikke gikk for 8m type2-kabel da 5m kan være litt kort.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

Den skjøteledningen er akkurat den samme som jeg har, og bruker den daglig (dessverre).
Ikke noe jeg drasser med i bilen til vanlig, men skal man på tur kan det være lurt å ha med en slik en ja.

Jeg har 5m type2-kabel og finner den mer enn lang nok  ;)
Har blitt "ICE'd" av en elbil, måtte trekke type2-kabelen forbi den bilen og til neste P-plass hvor jeg stod på, det gikk da greit  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Burger

Jeg legger også inn noen sikringer på turen. F.eks om jeg skal fra A til C og det vil bruke 90% av hva man har på batteriet, så er det greit å legge inn en sjekk på B på hvor mye strøm fra A til B.. Når man passerer/nærmer seg B så veit man at man må lade dersom man har brukt mer enn estimatet.

Da får man justert for dagens temperatur, føre etc. Man kan være uheldig med at det kommer regn fra B til C, men da har jeg justert med å sette ned fart og/eller slå av varme.

Skal jeg på strekk der jeg lever på marginene og det er vanskelig for andre å kjøre forbi, så drar jeg når det er lite trafikk i tilfelle jeg må sette ned hastigheten. Veldig god eksprimentering på Nissan delen av forumet at ved hver +10km/t fra 50 og opp, så stiger energibruken med 13% på samme lengde.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

sylwester

#10
Hvis dette er en 30kWh-leaf så er maks teoretisk rekkevidde ikke på basis av 30kWh, men nettokapasiteten 27kWh. Under 3850Wh gjenværende kommer det gul varsel og Low battery Warnig over høyttaler og gjenstående km på ali blinker. under 1925Wh kommer Very Low battery Warning. Skilpadda kommer ved 385Wh gjenværende. Gitt at du lader bilen helt opp så vil du med 180Wh kjøre 128km for advarslene dukker opp, deretter 11km med low battery, deretter 8km med very low battery og da er du i turtle. Jeg har aldri vært i turtle siden jeg stopper før 1kWh gjenværende, men kona syns 15km i (V)LBW er stressende.  Hvis du bommer på forbruket og at det er snitt 200Wh så snakker vi 115km før low battery warning, deretter 10km før very low battery, deretter 7km før skilpadde. Dvs. hvis du tror du har 150km med noe å gå på vil du muligens få deg en overraskelse.

Forresten LBW er ved 11% gjenværende hvis du sparer 1kWh i bunnen som du absolutt ikke vil bruke og antar 27kWh er topplading. Du kan med andre ord kanskje regne rekkevidden frem til LBW og se resterende 2850Wh som buffer eller gjøre som meg som planlegger en alternativ lader før LBW og ser det an før jeg bestemmer meg for å ta en nærmere 1kWh-merket. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA