Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten rekkeviddetest (realistisk)

Startet av 1000kwh, lørdag 10. desember 2016, klokken 11:58

« forrige - neste »

Inop

En ting til. Korte turer får ofte høyt gjennomsnittsforbruk siden klimaanlegget bruker masse strøm til å begynne med så hvis du skal se hva bilen bruker er det litt lengre turer som gjelder. Kupert terreng drar mer strøm enn flatt terreng og mye stopp/start drar også mye strøm.

En tur på 2-3-4 mil med jevnt tempo i 0 grader skal den klare på langt under 1,6 altså.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Emil Nyström

Sitat fra: Inop på torsdag 22. desember 2016, klokken 09:48
En ting til. Korte turer får ofte høyt gjennomsnittsforbruk siden klimaanlegget bruker masse strøm til å begynne med så hvis du skal se hva bilen bruker er det litt lengre turer som gjelder. Kupert terreng drar mer strøm enn flatt terreng og mye stopp/start drar også mye strøm.

En tur på 2-3-4 mil med jevnt tempo i 0 grader skal den klare på langt under 1,6 altså.

Klima går ner till ca 0.7kw efter 10min eller så. Ska göra ett test där jag nollställer förbrukningen efter bilen blitt riktigt varm och sedan testa. Kör oftast korta sträckor, ca 2-3mil åt gången och ordentligt kuperat.

nr1rayner

Sitat fra: rolandvg99 på torsdag 22. desember 2016, klokken 06:41
Leaf kan kjøres økonomisk så lenge en holder seg unna bakker og motorvei. Kjørte Notodden-Siljan-Tønsberg-Kongsberg-Notodden forrige helg med snittemp på -2°C.
Som sagt Leaf og stigning er sjanseløst. Kjørte strekning Notodden-Kongsberg med Ioniq med et snitt på 14,4 uten problemer.
Det der er nedi sør en eller annen plass så det sier meg ikke mye, hverken om topografi, fartsgrense eller avstand..

Uansett,
Gjenomsnittsforbruk i display i Leaf er ikke pålitelig, spesielt på korte turer.
Bakker er ikke så farlig, så lenge det går ned på den andre siden, altså den totale høydeforskjellen er liten.
Alle kjøretøy vil ha høyere forbruk i motbakke, da alle følger fysikkens lover (potensiell energi).
Regen virker å være rundt 90% effektiv så forskjellen mellom flat veg og berg og dalbane er faktisk liten.
Jeg har gjort flere tester med min Leaf (har delt alt i div. tråder i Leaf-delen av forumet).

Mest økonomisk er jevn hastighet (uansett topografi).
Drepen for rekkevidde er ujevn hastighet, høy hastighet, kaldt vær (høyere luftmotstand i kaldt vær, mer strøm til varme, batteri yter mindre).

Med Ioniq's relativt lave vekt og lave cd er det vel forventet at den har ca 30% lavere forbruk enn Leaf.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Jorgen86

Jeg ligger på gjennomsnittlig 4,5-4,7 nå etter jeg har hatt bilen litt og ikke kjører med acc da den ikke greier lik økonomi som jeg gjør, jeg har piggdekk med uorginale felger, bestandig 23 grader I kupe, kjører I eco og er ingen sinke ligger 10-15 over grensa etter speedo, ca 5 til 10 over reelt, men jeg har ikke sjangs til å komme noe lavere å jeg gidder ikke sitte med topplue og polvotter. men jeg også ser at på korte svippturer så går forbruket opp noe voldsomt.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

EspenM3

Sitat fra: Jorgen86 på fredag 23. desember 2016, klokken 07:56
Jeg ligger på gjennomsnittlig 4,5-4,7 nå etter jeg har hatt bilen litt og ikke kjører med acc da den ikke greier lik økonomi som jeg gjør, jeg har piggdekk med uorginale felger, bestandig 23 grader I kupe, kjører I eco og er ingen sinke ligger 10-15 over grensa etter speedo, ca 5 til 10 over reelt, men jeg har ikke sjangs til å komme noe lavere å jeg gidder ikke sitte med topplue og polvotter. men jeg også ser at på korte svippturer så går forbruket opp noe voldsomt.

Blir det ikke voldsomt varmt i kupeen med temp konstant på 23??

På korte svippturer går forbruket voldsomt opp ja, siden den vil varme opp det som varmes kan hver gang man starter den!

AppleKnocker

Til temaet realistisk rekkeviddetest:

TeslaBjørn har testet Ioniq t/r Oslo-Trondheim (!) under krevende vinterforhold. Han har kjørt Hyundaien som en vanlig bil, og konkluderer med at vinterrekkevidde er 160 km, dvs best i klassen. Han setter også ny rekord i bruk av ordet "impressive"  ;D

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Crown

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 24. desember 2016, klokken 12:57
Til temaet realistisk rekkeviddetest:

TeslaBjørn har testet Ioniq t/r Oslo-Trondheim (!) under krevende vinterforhold. Han har kjørt Hyundaien som en vanlig bil, og konkluderer med at vinterrekkevidde er 160 km, dvs best i klassen. Han setter også ny rekord i bruk av ordet "impressive"  ;D

Her er videoen
https://www.youtube.com/watch?v=04kfyrZBrAU

Ingen kan si at han sparekjørte nei, og det må jo omtrent være noe av de verste forhold man kan ha for en elbil. Slaps/snø, underkjølt regn, så han måtte på slutten stoppe hver time fordi hele bilen iste ned av underkjølt regn og vindusviskere etc måtte tines opp (det gjaldt alle bilene på veien, også fossil).
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Jorgen86

Sitat fra: EspenM3 på lørdag 24. desember 2016, klokken 11:45
Sitat fra: Jorgen86 på fredag 23. desember 2016, klokken 07:56
Jeg ligger på gjennomsnittlig 4,5-4,7 nå etter jeg har hatt bilen litt og ikke kjører med acc da den ikke greier lik økonomi som jeg gjør, jeg har piggdekk med uorginale felger, bestandig 23 grader I kupe, kjører I eco og er ingen sinke ligger 10-15 over grensa etter speedo, ca 5 til 10 over reelt, men jeg har ikke sjangs til å komme noe lavere å jeg gidder ikke sitte med topplue og polvotter. men jeg også ser at på korte svippturer så går forbruket opp noe voldsomt.

For min del liker jeg og sitte uten jakke og ha det varmt og godt når jeg kjører, 23 kan til tider bli litt kaldt etter min mening, men vi er jo alle forksjellige, hender jeg skrur ned hvis kona klager ;) Er nok yrkesskade etter x antal år vogntogkjøring, treskoa I stigtrinnet og t-skjorte varme I hytta... ;D

Blir det ikke voldsomt varmt i kupeen med temp konstant på 23??

På korte svippturer går forbruket voldsomt opp ja, siden den vil varme opp det som varmes kan hver gang man starter den!
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

Jan Treur

#38
Dear overseas neighbours,

I already tried to collect some data on real world range and efficiency numbers for the Ioniq EV in some other forums for some time, such as https://speakev.com/threads/hyundai-ioniq-electric-range.21219/page-5 and http://www.ioniqforum.com/forum/234-hyundai-ioniq-electric-ev/1746-electric-range-7.html.

Now, to make a good start with 2017 I made a Google Sheet to collect experienced ranges or efficiency numbers in a more systematic manner. Everybody can use the link

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1qWBNTSDmwD53NUSq66dJdlm_QMRwrj9K6d8OYZGMhMQ/edit#gid=572231120

to add rows with his or her experiences with range or efficiency numbers, together with some background info, for example on temperature and speed. Note that real ranges are meant, not the car's displayed expected ranges.

Based on such data we can get a better idea of the car's real world efficiency and range and do some analysis and prediction, for example, of the type I did in some of the above forums.

Have a good year, with more EV and less ICE km's!

Jan
Heiloo, The Netherlands
Bestilte Ioniq 5 Project 45 Gravity Gold Matte.
Fra 1. oktober 2019: 2020 Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh
Forrige: 2016 Hyundai Ioniq Electric

Emil Nyström

Testat räckvidden idag i -22 grader. Förvärmd bil, dock va den knappt varm trots att värmaren gick igång 25min innan avfärd. Driver only påslagen. 2 Pers i bilen. Nokian Hakka8.

moby666

Det var høyt forbruk, selv med -22. Ser ut som bilen klarer 12 mil i -22 da?
Jeg hadde en tur på på 14 mil i går ved -10 og kom hjem med 20% Kjørte med full komfort og mye 100 sone.

geear

Sitat fra: EspenM3 på lørdag 24. desember 2016, klokken 11:45
Blir det ikke voldsomt varmt i kupeen med temp konstant på 23??

På korte svippturer går forbruket voldsomt opp ja, siden den vil varme opp det som varmes kan hver gang man starter den!
23 på klimaen i en elbil vil jeg sammenligne med 18-19 i en bil med forbrenningsmotor...

Counterpointer

Sitat fra: moby666 på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:02
Jeg hadde en tur på på 14 mil i går ved -10 og kom hjem med 20% Kjørte med full komfort og mye 100 sone.
Interessant . Jeg kjørte nesten 14 mil i går med min Soul også en del motorvei og varme på vanlig. Kom hjem med 9%
Ser at jeg ikke kan måle meg med Ioniq men er allikevel fornøyd.

moby666

Hadde Soul tidligere og det virker som IONIQ går ca 5 mil lengre enn Soul uansett årstid. Klarte såvidt 20 mil på sommeren med Soul, og tror jeg skal klare 25 mil med IONIQ. I går hadde nok Soulen klart 10 mil på den ruten jeg kjørte ( i det tempoet)

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 05. januar 2017, klokken 14:09
Sitat fra: moby666 på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:02
Jeg hadde en tur på på 14 mil i går ved -10 og kom hjem med 20% Kjørte med full komfort og mye 100 sone.
Interessant . Jeg kjørte nesten 14 mil i går med min Soul også en del motorvei og varme på vanlig. Kom hjem med 9%
Ser at jeg ikke kan måle meg med Ioniq men er allikevel fornøyd.

Yoak

På min 3. dag med Ioniq kjørte jeg fra Bærum til Nydalen, times pause, så til Fagerdtrand på Nesodden. Etter et par timer der kjørte jeg tilbake til Bærum via Oslofjordtunnelen. Ca 135km, -3/-4 grader ute, 110 på motorvei et par mil, så sport mode på småveiene. Vanlig mode site turen hjem.
Da hadde jeg litt over 50km igjen stod det.
PS varme på 22, ratt og sete varme litt av og på.
Aldri hatt elbil før

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA