Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Parkeringsbrems problemer

Startet av eivisa, fredag 09. desember 2016, klokken 14:41

« forrige - neste »

rolandvg99

#30
Alt for å tjene penger kan det virke som. Nordiske lagerkostnader er hysteriske og mellomleddene mange. Renault (som jeg har klart mest erfaring med) har, som alle andre, avanse i alle ledd. Nissan er derimot enda griskere. Dynamo (Bosch) til min tidligere Megane kostet 20% mer hos Nissan. Regulator/motstand til varmeapparat på Scenicen kostet kr 2750,- fra Nissan, kr 1790,- fra Renault Nordic og kr 285,- fra Renalt Essex (UK).

Mitt tips er derfor: Prut som F eller søk hos alternative kilder.
"I like soul with a capital S"

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 15. desember 2016, klokken 08:25
Om den er overhalt eller ikke spiller vel liten rolle da. Det betyr altså at man ikke kan dra til høggeren og plukke ut aktuatoren eller styringsmodulen ettersom den kun vil fungere i opprinnelig bil. Ganske trist egentlig.

Og merkelig. Hva er grunnen til en slik sperre, kun for at de skal tjene penger på originaldeler? Skulle da tro at slik monopolisering av delesalg burde stride mot en eller annen EU-lov?

Dette er noe som må ordnes på ett eller annet vis om vi ikke skal ende opp med at en masse 8-10-12 år gamle biler skrotes fordi reparasjon av noe så enkelt som håndbrekket koster mer enn bilen er verdt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rolandvg99

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. desember 2016, klokken 08:56
Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 15. desember 2016, klokken 08:25
Om den er overhalt eller ikke spiller vel liten rolle da. Det betyr altså at man ikke kan dra til høggeren og plukke ut aktuatoren eller styringsmodulen ettersom den kun vil fungere i opprinnelig bil. Ganske trist egentlig.

Og merkelig. Hva er grunnen til en slik sperre, kun for at de skal tjene penger på originaldeler? Skulle da tro at slik monopolisering av delesalg burde stride mot en eller annen EU-lov?

Problemet i flg Renault på parkbrems var at dette var en yndet del på svartebørs i øst. Delen ble røsket av nye biler, strippet for elektronikk, puttet i overhalte enheter og solgt som ny med tvilsom kvalitetskontroll.
"I like soul with a capital S"

Rasmus.B

Det er bare å krysse fingrene. Deler er dyre. Jeg måtte bytte ratt på min Leaf grunnet deffekt varme, og det ville ha kostet over kr 25000,- Fikk det på garanti, men kr 40000,- for parkbrems er så drøyt at det burde vært en lov mot slikt.
Jeg vil i hvertfall fraråde alle mot  å kjøpe seg en 1 generasjons Leaf som er de som har elektronisk parkeringsbrems.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

E_S

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 14. desember 2016, klokken 17:46


Leste på et annet forum om en som hadde prøvd å installere USA-versjonen uten hell.

Jeg tok utgangspunkt i delenummeret som sto på kvitteringen postet i øverste innlegg, så det skulle være rimelig identisk. Kan godt hende USA-biler har en annen del, men da er det nok mulig å skaffe begge varianter likevel. :)
:)

TorC

Ifølge Workshop manualen virker det ikke som det er noen "engangskode", men det må utføres en 0-point learning.
" Perform parking brake actuator 0 point learning when electric parking brake control module is removed and installed, or replaced"

Dette gjøres med Consult. Uten Consult vil det ikke virke...

Det står ingenting om noe annet system eller kode.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Strømbil

Hva med å kjøpe en fra høggeren og flytte over det lille kortet som inneholder eprom-kode?
Svart Nissan Leaf 2013.

cra

Sitat fra: TorC på torsdag 15. desember 2016, klokken 11:56
Dette gjøres med Consult. Uten Consult vil det ikke virke...

Hva er "Consult"? Nissans data-verktøy?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TorC

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

jkirkebo

Sitat fra: rolandvg99 på torsdag 15. desember 2016, klokken 09:00
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. desember 2016, klokken 08:56
Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 15. desember 2016, klokken 08:25
Om den er overhalt eller ikke spiller vel liten rolle da. Det betyr altså at man ikke kan dra til høggeren og plukke ut aktuatoren eller styringsmodulen ettersom den kun vil fungere i opprinnelig bil. Ganske trist egentlig.

Og merkelig. Hva er grunnen til en slik sperre, kun for at de skal tjene penger på originaldeler? Skulle da tro at slik monopolisering av delesalg burde stride mot en eller annen EU-lov?

Problemet i flg Renault på parkbrems var at dette var en yndet del på svartebørs i øst. Delen ble røsket av nye biler, strippet for elektronikk, puttet i overhalte enheter og solgt som ny med tvilsom kvalitetskontroll.

Det er jo fordi deleprisen er så grusomt høy i utgangspunktet. Om dette var en rimelig priset del hadde det ikke vært penger å tjene på dette...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rasmus.B

Som vanlig spot on, Jens

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Bobbulf

Gammel tråd dette  :D men hvordan endte historien om det dyre håndbrekket?
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Aspiranten

Og hva var symptomet på dårlig brekk?

Har noe ulelyd/plystring bak hos meg når jeg rygger med min. Skal åpne og smøre bremser og slikt og se om det hjelper først.
Nissan Leaf

Rasmus.B

Jeg anbefaler å ta av bremseskivene bak. Disse har parkerings bremsen som trommelbremse innerst, og det er vanlig at det danner seg en rustkant på innsiden  som gjør at bremsene begynner å ule eller pipe, spesielt ved rygging. En liten omgang med smergelpapir fjerner denne kanten. Hvis det vanskelig å trekke bremseskiven av kan du justere på parkbremse justerings mekanismen. Det gjør du ved å ta ut gummiproppen som sitter i trommelbremse delen, dreie skiven til hullet er ca kl. 6 og stikke inn ett flatt skrujern for å dreie på justerings hjulet. Kan være litt knotete å finne justerings hjulet, så jeg anbefaler en liten lykt til å lyse inn i hullet.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Aspiranten

Skrev innlegget før jeg hadde kommet rundt på smørerunden min i dag. Flere av boltene bak var tørre, og de hadde en annen farge på smøremiddelet enn boltene foran. Ser nesten ut som at merkeforhandleren har glemt å smøre bak på forrige service.

Nå er de nedlesset med glidemiddel i hvert fall ;-)

Og jeg fikk sprøyta godt ut av parkbremsa med bremserens, slik at ruststøv og støv kom ut. Fikk også gått over med stålbørste slik at rustkanter etc. er slipt ned. Til sist justerte jeg parkbremsen et par hakk ut og kontrollerte at de likevel låses med håndbrekket. Nå har jeg ikke hørt noen lyder bakfra på den timen jeg kjørte bilen, så jeg håper det bare var så enkelt. Skal testkjøre mer senere i kveld.

Var noen som nevnte noe med å stramme håndbrekket i en annen tråd, og at det var et råd de hadde fått fra eu kontroll vedr. piping hyling ved rygging.
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA