Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Endre SSID og krypteringsnøkkel

Startet av auduns, tirsdag 06. desember 2016, klokken 18:53

« forrige - neste »

auduns

Hei.
Nybakt eier av Outlander PHEV.
Klassisk utfordring med rekkevidde og veksling mellom nettverk telefonen min er kjent med.
Har wifi dekning fra husets nett i garasjen.
Noen som har prøvd å endre SSID og passord på bilen til det samme du har hjemme? Lar begge deler seg endre?
Da skulle bilen teoretisk melde seg på mitt interne nettverk hvor jeg har dekning i hele huset og jeg når den hvor som helst fra?
Think 2001 i 6 mnd før kona sa stopp
Outlander PHEV Instyle+ 2015, kona sa; topp!

Bjorjo

2 trådløse nettverk som har samme SSID og passord snakker jo ikke sammen for det.

Jørund

Du kan sette opp en extender for å få bedre rekkevidde mot bilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bjorjo

Ja, såframt du kobler extenderen opp mot bilens WiFi nettverk så er det riktig.

Et lite tips hvis du har Android telefon..   Ikke bruk telefonens innstillinger til å koble til WiFi på bilen.  Bruk appen til å gjøre det for deg.  Da unngår du at telefonen henger på bilens nett når du ikke bruker appen. Hvis den henger på bilens nett når du kjører eller er i nærheten så kan dette blokkere mobildata da bilen ikke har en gateway mot internett.

Jørund

Sitat fra: Bjorjo på tirsdag 13. desember 2016, klokken 23:08
Ja, såframt du kobler extenderen opp mot bilens WiFi nettverk så er det riktig.
Ja naturligvis.
Sitat
Et lite tips hvis du har Android telefon..   Ikke bruk telefonens innstillinger til å koble til WiFi på bilen.  Bruk appen til å gjøre det for deg.  Da unngår du at telefonen henger på bilens nett når du ikke bruker appen. Hvis den henger på bilens nett når du kjører eller er i nærheten så kan dette blokkere mobildata da bilen ikke har en gateway mot internett.
Du kan stille bilen til å deaktivere WIFI når den er igang. Da slipper du problemer med å ikke komme på  internett mens du er i bilen.   

Bjorjo

Hvor stiller du inn at WiFi er slått av når du kjører ? Jeg finner ingen beskrivelse av dette

Jørund

#6
Mener det ligger under Settings -> Wireless LAN communication Settings. Tror du kan gjøre samme innstilling MMCS også.

gspott

Uten at jeg har testet selv, så burde man i teorien kunne legge inn statisk ip og subnet på det trådløse nettverket som er registrert på telefonen.
Dvs når man er hjemme så får den statisk og når den er på bilens WiFi så ligger det inne med KUN ip og subnett.
Da vil ikke telefonen ha noe gateway og telefonen bruker da 4g til nett.

Har ikke bilen hjemme i kveld så får som sagt ikke testet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

gspott

Fungerer hos med å bare dette statisk ip på dette nettverket til info!


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA