Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

P85D- rettssaken- med referater

Startet av Havebigfun, tirsdag 06. desember 2016, klokken 17:07

« forrige - neste »

krl

Det er viktig å slå hardt ned på villedende reklame. Her er det et stort sprik mellom det som er kommunisert og faktisk ytelse.

Websiden til Tesla ble riktignok oppdatert med "motoreffekt" etterhvert, men de fleste går ikke daglig inn og sjekker Teslas hjemmesider, elbilforum, reddit etc. -- så det bør legges til grunn hva som var kommunisert på bestillingstidspunktet.

Griffel

#166
Problemet er vel heller at hk som et enkelt tall forteller veldig lite spesielt når en sammenligner ulike teknologier, som bensin, diesel og elektrisk. hk i diesel oppleves ulikt med hk i bensin noen motor skribenter bruker betegnelsen «dieselhester».

(hk = hestekraft som ikke er et mål for kraft men en betegnelse for effekt som en motor kan levere ved maksimal belastning ved et gitt turtall og definerte betingelser.

Tesla hadde oppgitt motoreffektene i henhold til hvordan disse skulle måles etter EU norm, men ikke tatt et tilsvarende forbehold som det en gjør på virkelig rekkevidde i forhold til rekkevidde målt etter norm. Eller forbehold om virkelig drivstoff-forbruk på bensinbilen i forhold til norm)
Det ville forundre meg om ikke et flertall av hybrider kan ha tilsvarende problemer om noen virkelig forsøker å ta ut maksimal effekt på bensin- og el-motor samtidig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

krl

En peak-effekt ved maksimal belastning ved et gitt turtall er noe som kan oppnås... Selvsagt ikke mange sekunder, men det er oppnåelig.

Med konfigurasjonen Tesla leverte på P85D var den kommuniserte effekt ikke oppnåelig under noen omstendighet.

Det er en vesensforskjell.

Counterpointer

Hva er det P85D ikke klarer som den burde klare i forhold til annonsering ?
Om den har 569 hk ekvivalenter eller 700 hk ekvivalenter fremstår litt vel teoretisk.
Har jo sett massevis av videoer hvor P85D tar en 700 hk Hellcat i dragrace.

Griffel

#169
Sitat fra: krl på lørdag 13. januar 2018, klokken 20:37
En peak-effekt ved maksimal belastning ved et gitt turtall er noe som kan oppnås... Selvsagt ikke mange sekunder, men det er oppnåelig.
Om jeg ikke husker feil er det hva motorene kan belastes med i 30sek., og motorene er testet slik EU normen krever.
Men at det er underkommunisert at denne normen nok er laget med tanke på beskattning av hk i ulike land, og ikke nødvendigvis forteller hva to motorer og batteri kan yte samtidig er sant.
Det samme gjelder nok for de fleste ladbare hybrider.

Motorer med ulik teknologi oppfører såpass forskjellig at sammeligning av bensin og elmotor med kun et enkelt tall for hk (kW) gir liten mening, det fungerer snaut nok mellom bensin og diesel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Knut Røe

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. januar 2018, klokken 23:11
Hva er det P85D ikke klarer som den burde klare i forhold til annonsering ?
Om den har 569 hk ekvivalenter eller 700 hk ekvivalenter fremstår litt vel teoretisk.
Har jo sett massevis av videoer hvor P85D tar en 700 hk Hellcat i dragrace.
Du viser ikke særlig teknisk forståelse med en slik uttalelse, det ligger litt mer bak.
P85D vs hellcat stiller ikke engang i samme klasse, må isåfall være illegal streetracing det snakkes om.

snd

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. januar 2018, klokken 23:11
Hva er det P85D ikke klarer som den burde klare i forhold til annonsering ?
Om den har 569 hk ekvivalenter eller 700 hk ekvivalenter fremstår litt vel teoretisk.
Har jo sett massevis av videoer hvor P85D tar en 700 hk Hellcat i dragrace.

Ut fra batteriet i en P85D er det maksimale effektuttaket ca. 400 kW eller 540 hk, altså langt i fra 700 hk. I tillegg kommer tap i drivlinjen.

Ekvivalenter, hva er det for noe? :o Ponni?
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Øyvind.h

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. januar 2018, klokken 23:11
Hva er det P85D ikke klarer som den burde klare i forhold til annonsering ?
Effekt og akselerasjonstid. Begge deler var villedende på nettsiden en periode.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DePe

Sitat fra: tiger`n på lørdag 13. januar 2018, klokken 23:44
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. januar 2018, klokken 23:11
Hva er det P85D ikke klarer som den burde klare i forhold til annonsering ?
Om den har 569 hk ekvivalenter eller 700 hk ekvivalenter fremstår litt vel teoretisk.
Har jo sett massevis av videoer hvor P85D tar en 700 hk Hellcat i dragrace.
Du viser ikke særlig teknisk forståelse med en slik uttalelse, det ligger litt mer bak.
P85D vs hellcat stiller ikke engang i samme klasse, må isåfall være illegal streetracing det snakkes om.

https://www.greencarreports.com/news/1096369_tesla-p85d-destroys-dodge-challenger-hellcat-on-dragstrip-electric-car-thrashes-707-hp-hemi-video

Knut Røe

Dummeste video jeg har sett. En kjapp Tesla, og en amatør i den grønne bilen.
Ingen av delene beviser noe som helst eller har noe med pågående rettssak å gjøre.

Counterpointer

#175
Sitat fra: snd på søndag 14. januar 2018, klokken 00:09

Ekvivalenter, hva er det for noe? Ponni?
Ekvivalent er det samme som likeverdig. To krefter eller to systemer av krefter er ekvivalente når de fullstendig kan erstatte hverandre og gi samme virkning. To energimengder av forskjellig slag er ekvivalente når de kan gå over i hverandre, enten direkte eller gjennom andre energiformer.19. mai 2017

https://www.google.no/search?q=ekvivalent&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nb-no&client=safari

Burde satt det i anførselstegn da poenget er at elektrisk motor egentlig ikke måles i hk.

Torpedo Ted

#176
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. januar 2018, klokken 09:49
I tillegg har de fleste i den gruppen nå kjent til feilen så lenge at å klage nå bør falle utenfor rimelig frist.

Selvfølgelig, er jo ingen som kan begynne å klage nå.

Men jeg klaget jo umiddelbart til Tesla når det ble kjent at markedsføringen til Tesla var direkte feil. Så jeg har i alle fall mitt på det tørre der, men har ikke fått noen tilbakemelding fra Tesla på klagen.

Ellers er det ganske hysterisk å se hvordan enkelte her presterer å forsvare Tesla når det er udiskutabelt at de har brukt misvisende markedsføring. Spørsmålet er jo om det misvisende nok til at det bør gis kompensasjon. Og det er det i så fall opp til retten å avgjøre - som heldigvis ikke består av Tesla-fanboys.

Udiskutable faktum er:


  • P85 ble annonsert med 420HK (Bekreftet reelt på dyno)
  • P85D ble annonsert med 700HK (Ikke en gang i nærheten på dyno)
  • Tesla fjerner plutselig tall for motoreffekt fra nettsiden, når det blir klaget. Er å anse som en innrømmelse på at det var feil
  • P85 (og andre modeller) annonseres med 0-100 tid uten rollout. Men på P85D er tiden plutselig med rollout uten å opplyse om det. Det blir altså annonsert med en større forskjell i 0-100 tider enn bilene faktisk har.
  • Det var ikke mulig å prøvekjøre bilen før kjøp - en måtte basere kjøpet på tallene fra Tesla.
-

En må være regelrett tilbakestående om en ikke skjønner at P85 eiere føler seg lurt når en oppgraderer til P85D basert på informasjonen fra Tesla.

Oddaa

#177
Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. januar 2018, klokken 22:55
Burde satt det i anførselstegn da poenget er at elektrisk motor egentlig ikke måles i hk.
Kan du utdype? hk er vel en måleenhet for ytelse, på samme måte som kW (som er standardisert enhet)?



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

snd

#178
Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. januar 2018, klokken 22:55
Sitat fra: snd på søndag 14. januar 2018, klokken 00:09

Ekvivalenter, hva er det for noe? Ponni?
Ekvivalent er det samme som likeverdig. To krefter eller to systemer av krefter er ekvivalente når de fullstendig kan erstatte hverandre og gi samme virkning. To energimengder av forskjellig slag er ekvivalente når de kan gå over i hverandre, enten direkte eller gjennom andre energiformer.19. mai 2017

https://www.google.no/search?q=ekvivalent&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nb-no&client=safari

Burde satt det i anførselstegn da poenget er at elektrisk motor egentlig ikke måles i hk.

Greit, men jeg har jo forklart at batteriet kan avgi maksimalt 400 kW eller 400 kW x 1.36 = 544 hk, hvilket ikke er det samme som 700 hk.

Sikringen er på 1300 A og (på grunn av spenningsfallet ved høy strømuttak) BMS ca. 310 V. 1300A x 310 V = ~ 400 kW. Tesla har selv kommet frem til  Battery limited 469 hk

Til sammenligning kan P85 trekke 1200 A. Det betyr at P85D kan få ut ca. 40 hk mer.

P85D klarer heller ikke oppgitt tid på  0-100 km/t.

Skjønner du at 1 kW og 1.36 hk er ekvivalenter her, men at med og uten rollout IKKE er ekvivalenter?
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Griffel

#179
Sitat fra: Oddaa på søndag 14. januar 2018, klokken 23:42
Kan du utdype? hk er vel en måleenhet for ytelse, på samme måte som kW (som er standardisert enhet)?
Nå er vel ikke ytelse heller ekvivalent med effekt.
hk og kW er begge deler måleenheter for effekt, men kW i en sammenheng er ikke nødvendigvis sammenlignbar med kW i en annen. (Dieselmotor, Bensinmotor, elektromotor, kokeplate).

Her finner en hvordan effekten skal måles på de ulike motortyper:
Regulation No 85 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UN/ECE) — Uniform provisions concerning the approval of internal combustion engines or electric drive trains intended for the propulsion of motor vehicles of categories M and N with regard to the measurement of net power and the maximum 30 minutes power of electric drive trains
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A42014X1107(01)
Elbiler avsnitt 5.3
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA