Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

P85D- rettssaken- med referater

Startet av Havebigfun, tirsdag 06. desember 2016, klokken 17:07

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Et annet aspekt ved bruktbilkjøp er at det er ikke så lett å fastslå om det ville påvirket kjøpsbeslutningen, og om man har lidt noe økonomisk tap. Når det gjelder ny bil kan man sammenligne med prislistene til Tesla, men bruktbiler er det verre med.

I tillegg må bruktbilkjøperen også ha klaget/reklamert til selger innen et fornuftig tidsrom. Det hjelper lite å begynne å klage nå.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hookmaker

Sitat fra: Sven-E på onsdag 14. desember 2016, klokken 15:03
Sitat fra: hookmaker på onsdag 14. desember 2016, klokken 09:59
Tror ikke det er noe att bli engstelig for. på den tid da folk begynte att selge P85D brukt var problemet allerede så kjent att ingen kan unnsi sig att de har vist noe om denne saken  8)
Den der er feil på 2 måter:

1. Selger solgte enten før problemet ble kjent.
(Noen solgte jo til og med bilene allerede før de hadde fått de.)
eller
2. Oppga uriktig at bilen hadde 700hk.
(Selv om mange var kjent med at bilene ikke hadde 700hk, så annonserte de jo med dette i salgsannonsene.)

uansett hvilket av tilfellene som gjelder:
Annonserte selger at bilen hadde 700hk, så kan han/hun absolutt ha et problem.

Sven E, ahh, det er nok du som er feil her: 1) Første klage sendt midt April 2015, diskussion kjent i fora allerede slut April. Ikke mange som solgte innen da. 2) Du kan oppgi allt du vil, men dersom kjøper "bør" vite vad som er rigtig/feil, da er det ikke noe att klage over (du kan klage allt du vil, men ingen dommer vil ta saken din 8)

Spinner

Man er vel ikke ansvarlig som selger for å se om en produsent har endret spesifikasjonene på produktet man skal selge i etterkant av kjøpet? Selv om saken anses som "common knowledge" her inne, er det faktisk ikke alle som sitter å tråler forum, internett og nyheter.
Og hvis man ikke har fått med seg saken, vil man neppe aktivt søke opp om noe har endret seg.

Det er helt sikkert folk som har lagt ut bilen med 700 hk og vært klar over saken, men ikke nødvendigvis alle.

lunitiks

Handler ikke så mye om hva selgeren visste/ikke visste. Uansett, hvem kan (mot)bevise hva selger visste da han solgte?

Handler vel så mye om hva kjøperen "måtte" visst da han kjøpte. Beror selvfølgelig på omfanget av mediaomtale av HP-"skandalen" før handelen ble gjort. "Måtte" kjøperen visst før han kjøpte, er det fullstendig irrelevant om selgeren visste.

Men i praksis vil en slik sak først og fremst være et spørsmål om bruktkjøpers reklamasjonsfrist (burde kjøperen bokstavelig talt opplevd mangelen umiddelbart?), og - ikke minst - om de "manglende" kreftene virkelig kan anses som en mangel i kjøpsrettslig forstand. Noe hele HP-"skandalen" i bunn og grunn handlet om, og som vi p.g.a. forliket ikke har fått svar på.

Blir morsomt å lese om Ola og Per i retten som banker hverandre i hodet med EU-direktiver, fysikk og amerikanske dragrace-tradisjoner
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Mao

Sitat fra: lunitiks på onsdag 14. desember 2016, klokken 20:45
Men i praksis vil en slik sak først og fremst være et spørsmål om bruktkjøpers reklamasjonsfrist (burde kjøperen bokstavelig talt opplevd mangelen umiddelbart?), og - ikke minst - om de "manglende" kreftene virkelig kan anses som en mangel i kjøpsrettslig forstand. Noe hele HP-"skandalen" i bunn og grunn handlet om, og som vi p.g.a. forliket ikke har fått svar på.

Forbrukertvistutvalget konkluderte med at det forelå en mangel. Og når Tesla i 13. time kryper til korset og inngår et forlik i denne størrelsesorden (om man skal tro DNs oppsummering), er det vel overhode ingen tvil lenger om at det foreligger en kjøpsrettslig mangel i forhold til den effekten Tesla først oppga.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

lunitiks

#140
"vel overhode ingen tvil"... Slike formuleringer imponerer dessverre ingen dommer som har som jobb å vurdere alle bevisene og alle argumentene - upartisk og objektivt, uten sympatier eller antipatier for noen av partene.

Det er like mye forbrukerne som har "krøpet til korset" som tesla. Hvorfor sto ikke de løpet ut? Hvorfor valgte de å "kaste kortene", få halvparten av hva de selv mente de var berettiget til - og ingen saksomkostninger?


Dette er selve definisjonen på et forlik. Nobody wins. Nobody loses. Bare hvis forliket uttrykkelig sier at en av partene *erkjenner* at de har feil, kan vi på sidelinjen konkludere med at de hadde feil. Har tesla erkjent feil? Har de noen gang sagt at de har kommet med falske, misvisende eller villende opplysninger? Har tesla uttalt dette? Eller noe i nærheten?

Nei, det er du som TOLKER situasjonen slik.

Og PS: Forbrukertvistutvalgets "dom" er knapt verdt papiret det er skrevet på nå


Saken mellom de 130 forbrukerne og tesla er avgjort ved forlik nå. De som ikke var med i forliket, og som tror at forliket avgjør noe som helst for deres del, vil kunne få seg en overraskelse
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

HåkonE

Jeg anser forliket som en seier.  :)

"Tvilen" forsvant for min del den dagen de faktiske ytelses-tallene kom på bordet, og Tesla umiddelbart endret informasjonen på hjemmesiden.

Det var for øvrig en del P85D-kunder som var irritert på saksøkerne, fordi de "skadet" Tesla`s økonomi, rykte og/eller kundenes rykte.

Det er jo fornøyelig å se at plutselig flere kommer og vil ha til salt på maten nå, men det er bare å ønske lykke til.....  :)

K-billy

Er det noen som har sendt ny klage og fått svar fra Tesla?

Sveinung1954

Ingen som har sendt inn krav etter forliket og fått svar?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Torpedo Ted

Jeg sendte ny klage dagen etter forliket ble kjent, men har ikke fått svar. Klaget skriftlig til Tesla når det ble kjent at de opererte med mildt sagt misvisende tall.

Torpedo Ted

Leser at det er nytt søksmål på gang, denne gangen med 79 stk: https://e24.no/digital/tesla-motors/ulltveit-moe-og-78-andre-tesla-eiere-gaar-til-soeksmaal/24228793

Hvor er det disse folkene diskuterer dette? Jeg også følte meg lurt og ville være med på dette... Er det noen her som er med?

HKS

Det er "Klagehjelp-firma" som aktivt har tatt kontakt med eiere for å prøve å lokke de til å være med på dette "gruppesøksmålet". De har blitt kastet ut herfra et par ganger...

En essensiell del av Forbrukerkjøpsloven er at man skal reklamere innen rimelig tid, Jeg mener at de er alt for sent ute, så jeg håper de taper og blir sittende igjen med saksomkostningene.
Tesla Model 3 Long Range

Øyvind.h

Ja Klagehjelpen har reklamert med at alle P85D eiere har et krav og at alle bare trenger betale dem 5000,- så vil de vinne saken.
Detaljer om hvilke eiere som faktisk har et krav har de ikke sagt noe om. De har lokket alle til seg.

Med andre ord kan saken raskt falle fra hverandre om Tesla gidder bruke tid på det.

Det er tross alt bare en liten andel P85D eiere som har kjøpt i det smale tidsrommet hvor infoen var feil.

I tillegg har de fleste i den gruppen nå kjent til feilen så lenge at å klage nå bør falle utenfor rimelig frist.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mdah

Jeg mener det var ca 230 stk som klaget innen rimelig tid til Forbrukerrået høsten 2015. Det er vel kun de som gikk til sivilt søksmål og enkelte eiere Tesla aktivt kontaktet som er kompensert. Vil tro at tallet på rundt 80 stk kan passe med resterende eiere som klaget til forbrukerrådet høsten 2015.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

daktari

Er det ikke registrert totalt 1200 S P85D? Mange etter datoen da de endret den villedende markedsføringen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA