Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

P85D- rettssaken- med referater

Startet av Havebigfun, tirsdag 06. desember 2016, klokken 17:07

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Griffel på mandag 15. januar 2018, klokken 10:49
Sitat fra: Oddaa på søndag 14. januar 2018, klokken 23:42
Kan du utdype? hk er vel en måleenhet for ytelse, på samme måte som kW (som er standardisert enhet)?
Nå er vel ikke ytelse heller ekvivalent med effekt.
hk og kW er begge deler måleenheter for effekt, men kW i en sammenheng er ikke nødvendigvis sammenlignbar med kW i en annen. (Dieselmotor, Bensinmotor, elektromotor, kokeplate).
Jo, det er jo nettopp det som er poenget med en standardisert enhet. 1kW er alltid lik 1000W. Effekt er energi/tid. Det du kanskje mener er at fra en forbrenningsmotor forsvinner en andel i friksjon (varmetap) i drivlinjen, og at dette ikke er likt for en elbil? Eller at omdanningen av energi i en kokeplate medfører noe annet enn en elmotor koblet til hjulene i en kjørende bil? Energi kan ikke bli borte, bare omdannes.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Griffel

#181
Sitat fra: daktari på mandag 15. januar 2018, klokken 11:01
Det du kanskje mener ...
Nei, det jeg sier er at en kW er en kW, men når det gjelder motorer måles disse på ulike måter og med ulike forutsetninger i henhold til normer, og det er derfor ikke nødvendigvis sammenlignbart.

Hentet fra normen, effekt blir målt under visse forutsetninger:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A42014X1107(01)
Sitat
5.3.   Description of tests for measuring the net power and the maximum 30 minutes power of electric drive trains

The electric drive train shall be equipped as specified in Annex 6 to this Regulation. The electric drive train shall be supplied from a DC voltage source with a maximum voltage drop of 5 per cent depending on time and current (periods of less than 10 seconds excluded). The supply voltage of the test shall be given by the vehicle manufacturer.

Note:   
If the battery limits the maximum 30 minutes power, the maximum 30 minutes power of an electric vehicle can be less than the maximum 30 minutes power of the drive train of the vehicle according to this test.
Det var noen slike "Notes", Tesla burde ha tatt med i beskrivelsen på sin nettside.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

snd

I beste fall klarer P85D 400 kW. Tap i drivlinje kommer i tillegg. 700 hk er mulig å oppnå bare hvis motorene er koblet til ekstern strømkilde. Dette er ikke en akseptabel forutsetning.

Det er rimelig å oppgi ytelse i hk eller 0-100 km/t-tider, akkurat som Tesla selv målte ytelse.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

jazzwheel

Sitat fra: snd på mandag 15. januar 2018, klokken 11:46
700 hk er mulig å oppnå bare hvis motorene er koblet til ekstern strømkilde. Dette er ikke en akseptabel forutsetning.


Akseptabelt eller ikke så var det vel slik at ECE R85, eller hva det heter, nettopp krevde at bilprodusenter oppga effekten "hvis motorene er koblet til ekstern strømkilde". Det var vel dette Tesla argumenterte for også, de gjorde akkurat slik lovteksten i EU krevde, men den krasjet opplagt med lover om forbrukerinformasjon.

Øyvind.h

Når det viste seg at også akselerasjonstallene var misvisende ble det litt for tydelig at bilen ble forsøkt fremstilt som langt sprekere enn realiteten.


Sitat fra: Torpedo Ted på søndag 14. januar 2018, klokken 23:34
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. januar 2018, klokken 09:49
I tillegg har de fleste i den gruppen nå kjent til feilen så lenge at å klage nå bør falle utenfor rimelig frist.

Selvfølgelig, er jo ingen som kan begynne å klage nå.

Men jeg klaget jo umiddelbart til Tesla når det ble kjent at markedsføringen til Tesla var direkte feil.

Ja alle som reklamerte rimelig raskt etter mottak av bil stiller sterkt i en juridisk prosess nå. Om Tesla ikke har fulgt opp reklamasjonskrav er det bare å dra dem for retten.

Jeg frykter at eksempelvis Klagehjelpen vil sende folk i rettssak som ikke har et juridisk holdbart krav. Veldig viktig at man har handlet i den perioden informasjonen var misvisende, og at man har fremsatt et krav for lenge siden som ikke er blitt imøtekommet av Tesla.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oddaa

Sitat fra: Griffel på mandag 15. januar 2018, klokken 10:49
Nå er vel ikke ytelse heller ekvivalent med effekt.
hk og kW er begge deler måleenheter for effekt, men kW i en sammenheng er ikke nødvendigvis sammenlignbar med kW i en annen. (Dieselmotor, Bensinmotor, elektromotor, kokeplate).
Effekt eller ytelse er begge begreper for omsatt energi pr tidsenhet og dermed ekvivalente.

En kW er alltid lik en kW. Men at det finnes ulike normer for måling er selvsagt noe annet. Normen/metoden det er målt etter bør uansett være oppgitt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA