Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

P85D- rettssaken- med referater

Startet av Havebigfun, tirsdag 06. desember 2016, klokken 17:07

« forrige - neste »

Griffel

#150
38 her: http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/09/Ny-runde-med-Tesla-soeksmaal
+79 her: http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/01/79-Tesla-eiere-gaar-til-sak
skulle bli 117 nye i tillegg til de 133 som fikk forlik en gang i tiden så ialt summer det seg opp til 250 som savner hestekrefter de nesten aldrig har noe glede av.
Men om en kan få penger i stedet for hestekrefter så har en nok mer glede av det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Knut Røe

Så du syns det er greit at de regelrett lyver om produktet de selger?
Dette føyer seg elegant inn i rekken av arrogant oppførsel fra amerikanske selskaper med råkapitalister som eiere.

Hodetelefoner

Lyver gjør de uansett effekt.  Tror du en 370hk s75D yter som 300hk diesel / bensin i 150kmt?
Nah...

mthoring

Det er ikke vel ikke oppgitt noen effekt for 75D, kun 0-100. Den er forøvrig målt til minst 450hk. Er uansett ikke slik at en forbrenningsmotor yter angitt effekt over hele turtallsregisteret heller.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

turfsurf

Kan ikke huske at Tesla løy om effekt en eneste gang. De skrev motoreffekt fra dag en. At det var for å få skrytetall, helt klart. Samme med akselerasjon med rollout.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: turfsurf på torsdag 11. januar 2018, klokken 18:30
Kan ikke huske at Tesla løy om effekt en eneste gang. De skrev motoreffekt fra dag en.
Når sant skal være sant så droppet de ordet "motoreffekt" i en periode.
Model S 85D

turfsurf

Sitat fra: Amoss på torsdag 11. januar 2018, klokken 18:47
Når sant skal være sant så droppet de ordet "motoreffekt" i en periode.
Samtidig som de oppgav ca 700hk? Det fikk ikke jeg med meg. Husker bare at jeg sjekket nettsidene når P85D kom, og bet meg merke i motoreffekt, hvoretter jeg sporenstreks la bort alle tanker om P og bestilte en vanlig 85D.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Siggen

Sitat fra: daktari på torsdag 11. januar 2018, klokken 15:31
Er det ikke registrert totalt 1200 S P85D? Mange etter datoen da de endret den villedende markedsføringen?

Ca 670 stk har det blitt referert til tidligere som er blitt solgt under villedene markedsføring. Det var vel i perioden fra slutten av oktober 2014, når salget ble åpnet i Norge til april 2015 eller noe slikt.

Amoss

Sitat fra: turfsurf på torsdag 11. januar 2018, klokken 18:54
Sitat fra: Amoss på torsdag 11. januar 2018, klokken 18:47
Når sant skal være sant så droppet de ordet "motoreffekt" i en periode.
Samtidig som de oppgav ca 700hk?

Ja. Men som deg så observerte jeg også at det sto der først.
Model S 85D

Mao

Alltid like "morsomt" å lese tråder om P85D-saken, hvor noen Tesla fanboys synes det er viktigere å verne om Tesla enn å verne om forbrukerrettighetene. Det blir sikkert fint å være forbruker i fremtiden om amerikansk forretningskultur får dure frem uten motstand  :)

At de som fremmer krav nå har en dårlig sak er jeg likevel enig i. De burde helt klart reklamert tidligere.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Balrog

Som Tesla-eier synes jeg denne rettssaken er mer enn pinlig. For det første ødelegger den for et bilmerke jeg ønsker å handle mer av i framtiden og som er og har vært banebrytende på miljøvennlige biler med fantastisk ytelse. Ulltveit Moe driter penger og kunne heller investert dem i miljøvennlig energiproduksjon og hentet penger der i stedet for å investere i overbetalte advokater i kampen mot det eneste 100% seriøse elbilselskapet i verden.

For det andre stigmatiserer denne teite rettssaken Tesla-eiere som arrogante bortskjemte samfunnssnyltere med i-landsproblemer av 3. grad.

Men det er sikkert helt umulig å kjøre en bil med bare 500 HK når man trodde man fikk mer, som man ikke kan bruke ettersom det er dreiemomentet som gir akselerasjonen opp i lovlig hastighet og vel så det. Hvordan skal man klare å spise opp mer enn et dekksett i uka om man ikke har mer enn 500 HK? Tror jeg har pedalen i bånn i min P85 kanskje 100 ganger i løpet av 100.000km. Skulle jeg hatt enda mer kraft i bilen måtte jeg ha dekk uten mønster på perfekt sommerføre.

Jeg synes det generelt er så mye unødig syting og klaging over småting i dette Teslaforumet og på FB at jeg knapt gidder å følge med mer, eller for den saks skyld bidra med noe som helst av tips av praktisk karakter.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

OleJA

Så dersom du har betalt skjorta for å få den aller nyeste 90-tommers flatskjermen, men så viser det seg at den bare er 70-tommer når den ankommer, så skal man bare smile og være happy? 70-tommeren er jo uansett mye bedre enn naboen sin, og blir levert av verdens ledende produsent som en gjerne ser lykkes i fremtiden.

Hodetelefoner

99% av folk viste dette før de hentet ut bilen også. Så de har egentlig ikke krav på erstatning :p 

turfsurf

Det har jeg en mistanke om og. Diskusjonen om 700hk begynte ganske tidlig, og jeg tror at de fleste som er del av denne rettssaken gjør kun fordi de ser muligheten for gratis Ludi oppgradering m.m.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

gss

Sitat fra: OleJA på fredag 12. januar 2018, klokken 00:05
Så dersom du har betalt skjorta for å få den aller nyeste 90-tommers flatskjermen, men så viser det seg at den bare er 70-tommer når den ankommer, så skal man bare smile og være happy? 70-tommeren er jo uansett mye bedre enn naboen sin, og blir levert av verdens ledende produsent som en gjerne ser lykkes i fremtiden.

Jeg har sikkert ikke skjønt saken i dette her.
Om bilen har 150, 600 eller 1200 hk, hva betyr egenlig det? Hvis den presterer og yter det som er sagt? Toppfart, aks osv? Er det tallet man ønsker å oppgi til venner og naboer som ikke er godt nok?
Om jeg kjøper en 90" tv som viser seg å være 70", usikker på den sammeligningen.

Slik jeg oppfatter saken har man kjøpt en tv med BX3-modul. Eneste denne gjør at man kan skifte kanal 12 ganger i sekundet. Når man får tv'en viser det seg at den har en BXA-modul. Var visst ikke samme navn på den usynlige modulen som man trodde man bestilte, men den skifter fortsatt kanal 12 ganger i sekundet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA