Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

P85D- rettssaken- med referater

Startet av Havebigfun, tirsdag 06. desember 2016, klokken 17:07

« forrige - neste »

lunitiks

#15
Sitat fra: hookmaker på onsdag 07. desember 2016, klokken 17:10
Nå blir det resultat om en uke bare.

Nupe. Rettssak ja, dom nei. Påregn 2-6 uker fra dommerens side med å skrive dom.


Glitrende sammenligning, @ChrML. Ville selv brukt ditt eksempel i retten. But then again, vaskemaskinselgeren kan jo hevde at han er juridisk pålagt å markedsføre 12 kg til sine forbrukerkunder... De bør tross alt forstå at det kun er "trommelkraft" og ikke vaskemaskinens kraft "ned på klærne" de leser i reklamen (?)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Havebigfun

Sitat fra: lunitiks på onsdag 07. desember 2016, klokken 17:43
Glitrende sammenligning, @ChrML. Ville selv brukt ditt eksempel i retten. But then again, vaskemaskinselgeren kan jo hevde at han er juridisk pålagt å markedsføre 12 kg til sine forbrukerkunder... De bør tross alt forstå at det kun er "trommelkraft" og ikke vaskemaskinens kraft "ned på klærne" de leser i reklamen (?)
I denne sammenligningen har selgeren spesifisert de andre vaskemaskinene med nominell vekt, altså den vekten maskinen kan belastes med- og i tillegg har trukket noe fra slik at (-den nærmeste) 5 kg maskinen etter salg viser seg å kunne ta 7 kg. Eksempelet er godt og dokumentasjonen av selgernes vaskemaskinspesifikasjonene og pristabell foreligger.
Ikke bare har kjøperne av P85D fått solgt en maskin med lavere nominell vekt enn angitt men sentrifugen går også med kun 1250 omdreininger istedenfor 1600 som var opgitt. Nærmeste vaskemaskin som sentrifugerer med 1200 men kostet vesentlig mindre enn toppmodellen.
Fin analogi som viser hvilke sleipe salgstriks som ble brukt.

Griffel

#17
Sitat fra: lunitiks på onsdag 07. desember 2016, klokken 17:25
En fugl har kvittret meg i øret at Tesla vil påberope seg testmetoder angitt i direktiv 80/1269/EØF, stemmer dette?? I så fall må jeg innrømme at jeg har problemer med å se relevansen, ettersom direktivet - slik jeg leser det, i alle fall - omhandler forbrenningsmotorer. Hva overser jeg evnt. i så fall?
Prøv heller denne:

Regulation No 85 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UN/ECE) — Uniform provisions concerning the approval of internal combustion engines or electric drive trains intended for the propulsion of motor vehicles of categories M and N with regard to the measurement of net power and the maximum 30 minutes power of electric drive trains
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A42014X1107(01) 

Elbiler avsnitt 5.3
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Tuxedo

Mangler en parentes på slutten i url'en du har lagt inn, slik at det gir feilmelding å klikke på linken.

AppleKnocker

Sitat fra: ChrML på onsdag 07. desember 2016, klokken 17:34
Det blir litt samme som å selge en vaskemaskin som trommelen kan ta 12 kg. Men unnlate å nevne eller skrive med liten tekst at bare trommelen klarer det, mens motoren som driver den bare klarer 8 kg. Brukeren kjøper den med en forventning om at han kan vaske 12 kg, men kan i praksis bare vaske med 8 kg.

Det blir vel mer som å selge en vaskemaskin med 2000 watt motor som kan ta 12kg. Når kjøperen måler at den kun drar 1500 watt fra veggen, klager han sin nød. Fordi han har skrytt til naboen at har har 2000 watts trommel. Men den tar fortsatt 12 kg.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser


lunitiks

Sitat fra: Griffel på onsdag 07. desember 2016, klokken 19:17Prøv heller denne:

(...)

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A42014X1107(01)

Elbiler avsnitt 5.3

Hakket mer relevant dette direktivet ja @Griffel, enn det fra 1980  :)

Men hvor relevant er egentlig dette direktivet for de forbrukerkjøpsrettslige spørsmålene som denne saken gjelder?

Direktivet omhandler myndighetsgodkjenning - "Approval" - av fremdriftssystemer for bl.a. hybrider og elbiler. Nærmere bestemt hvordan "nettoeffekt" og "maksimal effekt over 30 minutter", skal måles og oppgis i søknadsdokumentene til de sentrale godkjenningsmyndighetene, når fabrikanten/produsenten ønsker å oppnå en EU-godkjenning av motortypen/motorkategorien.

("Nettoeffekt" = The power obtained on a test bench at the end of the crankshaft or its equivalent at the corresponding engine or motor speed with the auxiliaries listed in Table 1 of Annex 5 or in Annex 6 to this Regulation, and determined under reference atmospheric condition.)

Formålet med testprosedyren går frem av direktivets punkt 4.1: Hvis effekten av fremdriftssystemet som søkes godkjent oppfyller kravene i direktivet, skal godkjenning gis. Fremdriftssystemet tildeles da et godkjennelsesnummer med nærmere bestemte tall/siffer.

Tesla vil argumentere med at dette er den eneste korrekte, og dessuten juridisk gyldige måten å måle effekter på. Ok, greit nok, vanskelig å være uenig i dette når det kommer til EU-godkjenning. Følger ikke Tesla prosedyrene, får de ikke EU-godkjent DU'en, plain and simple.

Forbrukerne vil derimot argumentere med at EU-testingen er irrelevant, villedende tåkeprat, fordi;
(1) resultatene av slike målinger er teoretiske og villedende som sammenligningsgrunnlag (mot andre biler) når kjøpsbeslutningen skal tas, fordi summen av måleresultatene fra hver enkelt motor i en testbenk tilkoblet nettstrøm, gir i realiteten en "epler og appelsiner" situasjon ved valget mellom Tesla og en annen bil;
(2) effekt er kun oppgitt på denne måten for P85D, og ikke for 85D. WTF

Begge partene har selvfølgelig flere argumenter enn dette, men jeg tror dette er de viktigste når det gjelder spørsmålet om betydningen av juridiske direktiver ...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Tror nok denne blir anket uansett utfall om det blir åpnet for det. Det har vært for mye publisitet til at jeg ser forlik som sannsynlig. Er nok mye prestisje i dette for Tesla.

lunitiks

Kan glatt ankes. Tvistesummen er for høy, og saken for viktig, til at lagmannsretten vil "sile" den vekk. Om det blir anke, avhenger nok mer av hva resultatet i tingretten blir, og hvordan de tvistende parter føler om det. Kan de begge leve med resultatet, blir tingrettsdommen rettskraftig. Er én (eller begge) partene misfornøyde, vil den/de anke videre. Saksomkostningene tror jeg ikke vil forhindre det; Tesla er pengesterk og forbrukerne er mange om regninga. Dyre advokater kan dermed forsvares.


Viktig sak, synes jeg. Uten tvil den første i norsk rettshistorie om en elbil med 2 stk. motorer og muligheter for SW-opp/nedgraderinger av ytelser. Men så er man kanskje litt skadet som tesla-eier når man synes slikt er oppriktig interessant
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

amund

Har dere glemt rollout, var det ikke sånn at P85D var oppgitt 0-60 / 0-100 MED rollout, mens alle andre Tesla-modeller både før og samtidig var oppgitt uten rollout?

Legg til at "rollout" er noe vi europeere aldri har hørt om, kommer fra en teknisk bieffekt av måleutstyret i en sport vi ikke driver med, hvor ikke engang de som driver med sporten måler 0-60 og 0-100-målinger. Og at ingen andre bilprodusenter, verken europeiske eller amerikanske, blander denne sporten inn i 0-100-tidene sine.

Og at de aldri nevnte at tidene var oppgitt med rollout, før etter folk hadde kjøpt bilene.

Og at McLaren F1 ikke er målt med rollout, og er raskere enn P85D, som Musk selv likte å sammenligne aks-tidene med.

Fritt etter minnet, særlig den siste. Correct me where I'm wrong...
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Muffinman

Sitat fra: amund på onsdag 07. desember 2016, klokken 22:25
Har dere glemt rollout.
Nei, men de fleste anser det nok som utdebattert. De fleste deltagerene i denne tråden har nok satt seg mer enn grundig inn i fakta.

Havebigfun

Utdebattert -både ja og nei.
Det er mange nye Teslaeiere som ikke fikk med seg hva som skjedde. Jeg startet denne tråden nettopp for å få en oppfrisking av påstander og fakta. Det er fint å få belyst dette fra alle sider. Jeg synes også at diskusjonene på elbilforum er mer fokusserte og ofte dypere enn på FB. Spes fint å få belyst det juridiske av Griffel og Lunitiks. :)
Bare vi unngår skyttergravene som vi havnet i tidligere er jeg fornøyd ::)

jazzwheel

Sitat fra: Muffinman på onsdag 07. desember 2016, klokken 22:27
Sitat fra: amund på onsdag 07. desember 2016, klokken 22:25
Har dere glemt rollout.
Nei, men de fleste anser det nok som utdebattert. De fleste deltagerene i denne tråden har nok satt seg mer enn grundig inn i fakta.

Er akselerasjonstidene i det hele tatt en del av søksmålet?

RonnyØ

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 07. desember 2016, klokken 21:14
Sitat fra: ChrML på onsdag 07. desember 2016, klokken 17:34
Det blir litt samme som å selge en vaskemaskin som trommelen kan ta 12 kg. Men unnlate å nevne eller skrive med liten tekst at bare trommelen klarer det, mens motoren som driver den bare klarer 8 kg. Brukeren kjøper den med en forventning om at han kan vaske 12 kg, men kan i praksis bare vaske med 8 kg.

Det blir vel mer som å selge en vaskemaskin med 2000 watt motor som kan ta 12kg. Når kjøperen måler at den kun drar 1500 watt fra veggen, klager han sin nød. Fordi han har skrytt til naboen at har har 2000 watts trommel. Men den tar fortsatt 12 kg.

Sett opp i mot måten 0-100 ble målt, så tenker jeg trommelen tar 10,5kg jeg.. :)

Cookie Monster

Akselerasjonstider er også med.

Det meste har vel blitt sagt fra før og vil ikke skrive eventuelt mer vi har med hensyn til saken. Tesla følger med på alt hva jeg legger ut av innlegg.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA