Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S og hengerfeste - tanker?

Startet av sfinxern, mandag 11. september 2017, klokken 10:19

« forrige - neste »

Luring

Galvanisk korrosjon krever alltid ein elektrolytt (væske med frie ioner som da kan lede strøm), uten denne ingen korrosjon.

Cobos

Som kjemiker vil jeg påstå at det teknisk sett ikke er krav om elektrolytt, men såfremt temperaturen er lav (under 500C) så vil reaksjonsfarten være så lav uten elektrolytt at i praksis er jeg helt enig. Men en blir overrasket hvordan saltvann klarer å trenge inn overalt.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

E_S

Sitat fra: olavxxx på fredag 29. desember 2017, klokken 22:06

Jeg vet ikke hva som skjer mtp forsikring hvis de mener at bilen ble ekstra skadet pga. man monterte hengerfeste. (feks ved påkjørsel bakfra), kan eierne risikere regress?

Nei, det er ingen risiko. For øvrig er regress når forsikringsselskapet krever tilbake hele eller deler av det de har utbetalt på ansvarsforsikringen. Det du mener er avkortning, når de ikke dekker hele kaskoskaden.

Uansett ingen risiko for dette..
:)

AppleKnocker

Sitat fra: nortrahof på fredag 29. desember 2017, klokken 16:47
Sitat fra: E_S på fredag 22. desember 2017, klokken 10:35
Man løper ingen risiko for problemer med SVV eller forsikring om man monterer hengerfeste. De bryr seg utelukkende om at man ikke har lov å trekke henger, og så lenge man ikke gjør det er det ingen fare what-so-ever.

Der er vi saklig uenig!
Når man endrer på sikkerhetsdetaljer som deformasjonssoner, bremser, fjæring og styring er, så krever det ny godkjenning eller produsenterklæring. Dersom man ikke har dette er det dessverre forbudt. - Bare spør SVV!
Det finnes Leafs og trillinger i hopetall med "hengerfeste". Dvs sykkelfeste. SVV har ingenting imot det. Hvis du mener du annet, så må du nesten fremlegge bevis for det.

Å trekke tilhenger er selvsagt en annen sak. Min gamle Leaf ble for øvrig brukt mang en gang til å trekke opp landstedsbåt på privat eiendom. Måtte bare skjærebrenne vekk en tapp på sykkelfestet, så passet båthengeren som fot i hose. Elbilmek som monterte sykkelfestet på min bil, sa det var like solid som på hvilken som helst fossilbil.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

m1chaelt


EXCEL

Sitat fra: nortrahof på fredag 29. desember 2017, klokken 16:47
Sitat fra: E_S på fredag 22. desember 2017, klokken 10:35
Man løper ingen risiko for problemer med SVV eller forsikring om man monterer hengerfeste. De bryr seg utelukkende om at man ikke har lov å trekke henger, og så lenge man ikke gjør det er det ingen fare what-so-ever.

Der er vi saklig uenig!
Når man endrer på sikkerhetsdetaljer som deformasjonssoner, bremser, fjæring og styring er, så krever det ny godkjenning eller produsenterklæring. Dersom man ikke har dette er det dessverre forbudt. - Bare spør SVV!

Fra Finn annonsen som blir nevnt i forrige innlegg:
«Tilhengerfesteinstallajson er godkjent hos Statens Vegvesen og står oppført i vognkort. »

Da trenger vi ikke lenger lure på hva SVV mener  :)
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

snd

Sitat fra: EXCEL på onsdag 03. januar 2018, klokken 23:37
Sitat fra: nortrahof på fredag 29. desember 2017, klokken 16:47
Sitat fra: E_S på fredag 22. desember 2017, klokken 10:35
Man løper ingen risiko for problemer med SVV eller forsikring om man monterer hengerfeste. De bryr seg utelukkende om at man ikke har lov å trekke henger, og så lenge man ikke gjør det er det ingen fare what-so-ever.

Der er vi saklig uenig!
Når man endrer på sikkerhetsdetaljer som deformasjonssoner, bremser, fjæring og styring er, så krever det ny godkjenning eller produsenterklæring. Dersom man ikke har dette er det dessverre forbudt. - Bare spør SVV!

Fra Finn annonsen som blir nevnt i forrige innlegg:
«Tilhengerfesteinstallajson er godkjent hos Statens Vegvesen og står oppført i vognkort. »

Da trenger vi ikke lenger lure på hva SVV mener  :)

Installasjonen er godkjent, men det sier ingenting om man kan dra henger eller ikke...
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

aness

Sitat fra: snd på torsdag 04. januar 2018, klokken 14:35
Installasjonen er godkjent, men det sier ingenting om man kan dra henger eller ikke...

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EL39851

Maksvekt tilhenger m/brems
    0 kg
Maksvekt tilhenger u/brems
    0 kg
Maksvekt på tilhengerkobling
    0 kg
Maks vogntogvekt
    0 kg

TB

Hele teksten frå annonsen er:
SitatBilen har avtagbart tilhengerfeste fra Thule montert for å kunne feste sykkelstativ, Tilhengerfesteinstallajson er godkjent hos Statens Vegvesen og står oppført i vognkort. Strømkit til tilhengerfestet følger med bilen men er ikke installert.

Selger påstår dermed ikkje det er lov å trekke henger, berre at det er "godkjent feste for sykkelstativ".
Om nokon kjøper denne, kobler på henger, og blir stoppa kan hevde han/hun har blitt lurt vil neppe føre fram.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

EXCEL

#54
Sitat fra: snd på torsdag 04. januar 2018, klokken 14:35
Sitat fra: EXCEL på onsdag 03. januar 2018, klokken 23:37
Sitat fra: nortrahof på fredag 29. desember 2017, klokken 16:47
Sitat fra: E_S på fredag 22. desember 2017, klokken 10:35
Man løper ingen risiko for problemer med SVV eller forsikring om man monterer hengerfeste. De bryr seg utelukkende om at man ikke har lov å trekke henger, og så lenge man ikke gjør det er det ingen fare what-so-ever.


Der er vi saklig uenig!
Når man endrer på sikkerhetsdetaljer som deformasjonssoner, bremser, fjæring og styring er, så krever det ny godkjenning eller produsenterklæring. Dersom man ikke har dette er det dessverre forbudt. - Bare spør SVV!

Fra Finn annonsen som blir nevnt i forrige innlegg:
«Tilhengerfesteinstallajson er godkjent hos Statens Vegvesen og står oppført i vognkort. »

Da trenger vi ikke lenger lure på hva SVV mener  :)

Installasjonen er godkjent, men det sier ingenting om man kan dra henger eller ikke...

Det er jeg 100% enig i. Påstanden her var at det IKKE er lov, under NOEN omstendighet, å MONTERE hengerfeste på model S. Min utalelse om "Da trenger vi ikke lenger lure på hva SVV mener  :)"  pekte da tilbake på nettopp dette.
Jeg personelig har aldri trodd at har vært mulig å trekke henger LOVLIG med dagens utgave av Model S.
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

snd

P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

EXCEL

Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

EXCEL

Lokalt mekanisk verksted har dreid en spacer som jeg tror kan sørge for elektrisk isolasjon og hindre galvanisk korrosjon  :)
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

E_S

Man kan uansett montere så mye hengerfeste man orker, det er og vil alltid være lovlig og er IKKE godkjenningspliktig heller. Det er kun å *trekke henger* som er ulovlig. Å montere, ha påmontert hengerfeste og å bruke dette til sykkel/bagasjeboks/whatever kan man gjøre akkurat så mye man vil, og man trenger IKKE å godkjenne dette hos SVV.
:)

EXCEL

Da er vel dette det vi kan forvente blir MAX straff for å trekke henger med Model S  8)
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA