Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Scan My Tesla: CANBUS Android-app

Startet av amund, lørdag 03. desember 2016, klokken 21:53

« forrige - neste »

amund

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. desember 2016, klokken 20:50
Testet litt i går. Appen ser ut til å låse seg, eller henge etter en stund. Virker som det er tilfeldig hvor lang som går før det skjer. Selv om appen avsluttes indikerer LED`ene på adapteret at det er full aktivitet. Ny oppstart går ikke, da blir den stående med sort skjerm og kommer ikke videre. Antar appen fortsatt kjører i bakgrunnen, og at man ikke får kjørt en ny instans samtidig (får ikke tilgang til adapteret som allerede er i bruk?).  Ved å bruke en taskkiller til å drepe appen opphører aktiviteten på adapteret, men får ikke koblet opp på nytt. Da får jeg feilmeldingen som ligger lenger fremme i tråden. Restart av telefon løser det.

Bra testing! Og fæl bug. Skal prøve å reprodusere den selv. Når den henger seg, kan du fortsatt scrolle? Eller er skjermen helt fryst?

I steden for å restarte hele telefonen kan du kanskje skru bluetooth av og på igjen? Det burde ihvertfall 'rive det ut av henda' til appen eller OS'et så det blir ledig igjen.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

GOS

#31
Da har jeg også fått utstyret kjøpt av Petersv, koblet det opp og testet.

Jeg har da 77.8 kwh tilgjengelig på min S85 juni 2014 kjørt ca 34' km. Er litt usikker på, men tolker det slik, at de 4 kwh i "energy buffer" kommer i tillegg slik at jeg samlet har 81.8 på batteriet, men får dog bare brukt de 77.8 kwh.

Men, uansett, 77.8 kwh er vel veldig bra  :) og stemmer godt da med at jeg får like mange tkm nå som bilen var helt ny. Er ikke mye tap å melde her da:-)

@Amund
Takk skal du ha. Skal nå sette meg inn i litt mer enn "NominalFullPackEnergy" slik at jeg har bedre forståelse av appen og dataene.
Virker som om jeg må koble ut/inn blåtann hver gang jeg har koblet til.
Jeg tok i bruk "TE293JX85JZ6983G5TF3FPX"

@Petersv eller andre
Er det meningen at vi skal plugge inn og ut blåtann-adapteret hver gang vi ønsker å ta en måling eller lar dere det bare henge på?. Bruker det strøm, eller kobles det ut når bilen låses? Kan noen hakke seg inn ved å koble seg til dette blåtann OBD'en for så å åpne/starte bilen?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Det var veldig høy restkapasitet. Lurer på om appen er litt optimistisk? Skal sammenligne med Tmspy sine verdier når jeg rekker.

Veggen

Jeg får samme verdi i tmspy.
Ca 0,5kwh høyere enn i sommer.
Har det vært en liten tweak i algoritmen igjen? Antagelig er det godt innenfor feilmarginen uansett.

Muffinman

Samme i TMSpy her også, ihvertfall på ene bilen. Min telefon restartet seg forresten i dag når jeg prøvde å koble opp Teslascan for andre gang.

GOS


@Amund eller andre
Noen som vet / har en teori hva som er forskjell på "socMin" og "socUI"? Av og til så er disse forholdvis like, mens det andre ganger er flere prosent i forskjell. Kan den ene dekke det som vi før kalt "zero mile protection" og den andre er det som interfacet viser og er ned til 0 tkm?

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

amund

Sitat fra: GOS på mandag 12. desember 2016, klokken 09:56

@Amund eller andre
Noen som vet / har en teori hva som er forskjell på "socMin" og "socUI"? Av og til så er disse forholdvis like, mens det andre ganger er flere prosent i forskjell. Kan den ene dekke det som vi før kalt "zero mile protection" og den andre er det som interfacet viser og er ned til 0 tkm?

Det har jeg også lurt på, det er disse 2 som er oppgitt (med samme navngivning) av Jason Hughes. Men ingen av dem stemmer med det som står på skjermen i bilen, ser ut som alle 3 stemmer på 100%, men disse viser at det er mer igjen mot 0% enn det man ser i displayet i bilen.

Det er også litt interessant å se forskjell på 'nominalRemaining', expected og ideal. Det er nemlig sånn (dette har jeg lært etter bygging av elsykkel) at hvor mye energi (dvs kWh) du får ut av batteriet avhenger av hvor fort du tapper det. Så om du kjører hardt, får du rett og slett mindre ut av batteriet, uavhengig av at du bruker mer pr km.

Kan tippe at de 2 prosentvisningene henger seg på forskjellige av disse estimatene. Kunne vært artig å kjørt helt ned til 0%, ser ut som man vil kunne ha mer kontroll med appen enn med displayet i bilen ihvertfall.

Husk bare på at BMS kutter på en viss cellespenning, og cellespenningen ramler hver gang man er på gassen... så det å anslå når batteriet er tomt er langt fra trivielt!

Nominal-oppgiftene er rett fra bilen, jeg har ikke trikset med det. Regner med at andre Canbus-programmer også vil rapportere det samme. 4kw er 'brick protection' i følge Jason Hughes, og ikke noe man får bruke på kjøring.

Sjekk forresten siste versjon fra i går kveld, har laget tabs som deler inn informasjonen litt. Kom gjerne på tilbakemeldinger på dette, sortering, noe som mangler, noe som er for mye i enkelte tabber?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

petersv

Sitat fra: GOS på søndag 11. desember 2016, klokken 23:25
Er det meningen at vi skal plugge inn og ut blåtann-adapteret hver gang vi ønsker å ta en måling eller lar dere det bare henge på?. Bruker det strøm, eller kobles det ut når bilen låses? Kan noen hakke seg inn ved å koble seg til dette blåtann OBD'en for så å åpne/starte bilen?

Det er jo opp til deg, men det er en teoretisk risiko iom. at andre kan koble seg til adapteret uten ditt samtykke. Om de får gjort noe tror jeg det er ekstremt liten sannsynlighet, men jeg tar iallfall å kobler adapteret til ved behov, siden det er så fort gjort når overgangs-kabelen er på plass.

amund

Sitat fra: GOS på søndag 11. desember 2016, klokken 23:25
Men, uansett, 77.8 kwh er vel veldig bra  :)

@Petersv eller andre
Er det meningen at vi skal plugge inn og ut blåtann-adapteret hver gang vi ønsker å ta en måling eller lar dere det bare henge på?. Bruker det strøm, eller kobles det ut når bilen låses? Kan noen hakke seg inn ved å koble seg til dette blåtann OBD'en for så å åpne/starte bilen?

Min viste 75.5 31. august, her om dagen hoppet den plutselig ned til 75.2. (Men så har bilen også gått 74 000 km)
Har ikke hatt appen lenge nok til å få noen følelse av dette, men vet at typical range har går opp og ned i sykluser, er spent om det er pga dette nominal-estimatet også går opp og ned, vi får se.


Når det gjelder blåtann så er mine alltid plugget i, har ikke tenkt på hacking... jeg vet faktisk ikke om det er mulig å låse opp noe med rett software, jeg tviler litt da såvidt jeg vet har vi kun tilgang til 'drivetrain'-canbussen, dvs motor og batteri, ikke dørlåser. TROR jeg.

Men de kan være kilne å få koblet til noen ganger. I går nektet min Kjells-adapter å virke, fikk bare 'read failed, timeout'-feilmelding. Prøvde med TM Spy, den ga samme feilmelding. Prøvde det andre adapteret (ligner på Muffin sin), den virket med en gang. Når jeg byttet tilbake til Kjell virket den igjen.

Neste dag, akkurat samme skjedde. Husket tips fra Muffin om å pare på nytt så jeg prøvde det, fjernet paring og paret på nytt, nå virker det som normalt.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

krl

Sitat fra: petersv på mandag 12. desember 2016, klokken 11:44
Sitat fra: GOS på søndag 11. desember 2016, klokken 23:25
Er det meningen at vi skal plugge inn og ut blåtann-adapteret hver gang vi ønsker å ta en måling eller lar dere det bare henge på?. Bruker det strøm, eller kobles det ut når bilen låses? Kan noen hakke seg inn ved å koble seg til dette blåtann OBD'en for så å åpne/starte bilen?

Det er jo opp til deg, men det er en teoretisk risiko iom. at andre kan koble seg til adapteret uten ditt samtykke. Om de får gjort noe tror jeg det er ekstremt liten sannsynlighet, men jeg tar iallfall å kobler adapteret til ved behov, siden det er så fort gjort når overgangs-kabelen er på plass.
Antageligvis vil forsikringsselskapet mene at du har "latt nøkkelen stå i døra" dersom bilen blir stjålet. Så det eneste fornuftige er å ta ut adapteret. Hvis adapteret har direkte tilgang til CAN-bus, så kan den som kobler seg til gjøre mye ugang.

amund

#40
Sitat fra: krl på mandag 12. desember 2016, klokken 12:58
Antageligvis vil forsikringsselskapet mene at du har "latt nøkkelen stå i døra" dersom bilen blir stjålet. Så det eneste fornuftige er å ta ut adapteret. Hvis adapteret har direkte tilgang til CAN-bus, så kan den som kobler seg til gjøre mye ugang.

Det er kanskje å dra det litt langt, det avhenger av:

1. Noen vet at du har et bluetoothadapter koblet til CANBUS
2. De kan PIN-koden til OBD2-adapteret ditt
3. Adapteret kan faktisk skrive til canbus (usikker her, mulig?)
4. Tesla-bussen godtar canbus-pakker fra tredje part (krever et "man-in-the-middle attack" på canbus, som også krever at det uskyldige OBD2-adapteret vårt kan utgi seg for å være en annen modul i bilen, meget tvilsomt)
5. Du får tilgang til dørlåsene via powertrain-bussen (tviler)
6. Personen har utviklet/skaffet software som kan bryte seg inn i en Tesla via de ovenstående punktene.

Tror det er mer sannsynlig at de har utstyr som kopierer koden til nøkkelen når du går forbi, som allerede finnes til en drøss andre merker inkl. Mercedes. Eller sniffer IP-trafikken til telefonen din og knekker Tesla brukernavn og passordet ditt. Det ville i såfall kunne bryte seg inn i ALLE teslaer, i steden for de kanskje 1 promille som skulle ha bluetoothadapter tilkoblet...

Men for all del, interessant tanke, skulle gjerne hatt mer fakta på dette.

Dette er jo uansett interessant av andre årsaker, f.eks. kjøre service/test-prosedyrer når bilen går ut av garanti. CANBUS senkesett har jeg fundert på å lage i mange år... osv.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

petersv

3 & 4 er enkelt å kommer forbi (default kode på alle adaptere er jo de samme, og man kan sende meldinger på canbusen.)

Å faktisk vite hvilke meldinger man skal sende er nok utfordringen, og at det er på powertrain canbusen. Det er jo dette en "hackergruppe" demonstrerte på Tesla, låse opp, bremse osv.

Muffinman

Sitattypical range har går opp og ned i sykluser, er spent om det er pga dette nominal-estimatet også går opp og ned
Det vil det nok gjøre. Rekkevidde-visning baserer seg på nettopp dette estimatet og en fast verdi mtp forbruk.

snd

Sitat fra: amund på tirsdag 06. desember 2016, klokken 23:23
Sitat fra: snd på tirsdag 06. desember 2016, klokken 20:34
Hva med å implementere BT 4.0 støtte? Fungerer utmerket med TM-Spy, da man slipper å pare mobilen. Man kan logge (via f.eks LELink) og streame (til bilen) samtidig med 4.0.

Jeg pleier ihvertfall å ringe via bluetooth mens appen går... går det ikke an å streame musikk sier du?

Artikkelen du linket til er fra 2011, sikker på at det ikke er 4.0 vi bruker allerede? Du blander kanskje med bluetooth Low Energi, som er nytt?

Hentet fra TMC

Turbo3:  "The LELink is Bluetooth 4.0 LE when used with either iOS or Android. It will not show up on the Android Bluetooth Settings page or iOS Settings page until an app connects with it. Bluetooth 4.0 LE is totally different from standard Bluetooth with pairing. They really should have given it a different name as the protocol is very different. Some reviewers of these adapters who have not been told how they work think the Bluetooth 4.0 LE adapter is defective because it never shows up on the Settings connection page."
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Muffinman

#44
Kjørt omkring 50 mil i dag, det meste med appen kjørende. Noen ustrukturerte kulepunkter:


  • Appen kobler nå opp uten problemer, også etter å ha vært avsluttet.  Ingen aktivitet på adapteret lenger når appen er stengt
  • Verdiene låser seg titt og ofte etter en tid. Må restarte appen for å få bevegelse i ting igjen.
  • Typo under temps: DU DC capacititor
  • Driveunit data er fra den bakre, basert på verdier avlest med og uten range mode. Går det an å hente ut data fra den fremre?
  • Hvordan er spenning på cellene beregnet? Har latt meg fortelle at TMspy ikke stemmer etter at Tesla gjorde endringer i vår
  • Battery power og HP measured/mechPowerHP er ganske like. Hva er disse verdiene helt spesifikt?

Kjørte på Huawei 5X. Oppdatering i dag, og appen begynner virkelig å ta form. Forslag: en custom fane hvor man kan velge parametre man ønsker å vise med større font, egnet til å overvåke under kjøring.

Litt på siden: Har tidligere merket meg ved superlading fra lav soc om vinteren at kjølekompressoren starter umiddelbart nå kupevarmen slås av. I kveld overvåket jeg batteritemperaturen, og så at den steg ganske brått når varmen ble stengt. Kjølekompressoren stoppet temperaturstigningen like under 40 grader. Ved å slå på kupevarmen igjen kunne jeg få kompressoren til å stoppe, eller redusere turtallet. Turtallet endret seg også ved å skru AC av og på manuelt. Mye som tyder på at bilen utnytter overskuddsvarme fra drivlinje til å varme kupeen, eller kupevarming til å kjøle drivlinjen selv om enkelte hevder ganske så hardnakket at det ikke er tilfelle.

Litt på siden 2: Når jeg kjørte begge mine biler (+ en loaner) til de stoppet ble effekten til klima redusert nøyaktig når det var brukt 1,5kWh under 0. I kveld kom denne meldingen på 2%, samtidig som jeg parkerte på superchargeren. Begrensning omkring 75kW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA