Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gratis parkering for elbiler fra 2017?

Startet av moderator 2, mandag 28. november 2016, klokken 11:18

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Elmo på lørdag 31. desember 2016, klokken 12:56
Så da er vel kanskje den plassen privat ??, men det er i tilfelle missvisende for parkeringsautomaten har Askers kommunevåpen ???

Du overser en blitteliten detalj i det du selv siterte. Legger ved sitatet med min uthevning:
Sitat fra: Elmo på lørdag 31. desember 2016, klokken 12:56
"Elbiler/hydrogenbiler kan parkere gratis på offentlige avgiftsbelagte plasser i Asker sentrum og i Vollen, der dette er skiltet. Urskive må benyttes og du kan parkere maks 3 timer. Asker kommune tillater ikke ladbare hybrider å parkere på ladeplassene. På privateiede parkeringsplasser gjelder ikke retten til gratis parkering med elbil, med mindre det er presisert i skiltingen. (Sist oppdatert: 19.12.2016)"

Klart, er flere måter å tolke det som står der på, men jeg tolker det slik at det er gratis å parkere *der det er skiltet at det er gratis å parkere* for elbiler/hydrogenbiler. Enten det kommunale eller private plasser...

Men er enig i at her bør det evnt. presiseres bedre hva de egentlig mener. Spesielt sett i sammenheng med plakaten du viste til.
Model S 85D

Elmo

Sitat fra: Amoss på lørdag 31. desember 2016, klokken 14:56
Du overser en blitteliten detalj i det du selv siterte. Legger ved sitatet med min uthevning:

Jeg så den detaljen. Men jeg har ikke sett noen steder at det er skiltet anderledes enn før, og nå er det kun få timer til den overorede endringen skjer.
Så for sikkerhetsskyld har jeg sendt et spørsmål til Asker kommune om det.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

AppleKnocker

Ås og Vestby i Akerhus har ikke fattet vedtak om fritak.

MEN i disse to kommunene er parkering uansett gratis for alle på kommunale plasser. Så det ville blitt smør på flesk å vedta at det skal være gratis for elbiler.

Tipper dette også gjelder en del andre kommuner.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Elmo

Sitat fra: Elmo på lørdag 31. desember 2016, klokken 17:51
Så for sikkerhetsskyld har jeg sendt et spørsmål til Asker kommune om det.
Og her er svaret
Sitat fra: Yngve Kristoffersen, Asker kommune - Samferdsel
Viser til spørsmål om hva som gjelder for elbilparkering generelt og i Asker.

F.o.m. 1.1.2017 sier den nye parkeringsforskriften at elbiler skal betale for avgiftsparkering. Videre sier forskriften at den enkelte kommune kan fatte vedtak om at elbiler fortsatt kan parkere gratis på kommunens avgiftsbelagte parkeringsplasser. Hvis en kommune vedtar at elbiler fortsatt skal parkere gratis, må dette skiltes særskilt.
Asker kommune har vedtatt at elbiler fortsatt skal kunne parkere gratis på kommunale parkerignsplasser, og disse vil være skiltet med underskilt som viser dette.

På alle andre p-plasser hvor det ikke er skiltet at elbiler skal parkere gratis, skal elbiler betale avgift for parkering. I Asker gjelder dette på privateide p-plasser som driftes av Asker kommune etter avtale med private eiere. Dette er blant annet Agrogården, Wesselgården, Strøket 1-3, Strøket 7 og Strøket 9 samt i Vollen.

Kort fortalt, elbiler skal betale avgift dersom det ikke tydelig fremkommer annet av skiltingen på stedet.

Så da er nok den lille detaljen "der dette er skiltet" tilkommet nylig i teksten på websiden.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amoss

Sitat fra: Elmo på mandag 02. januar 2017, klokken 14:35
Så da er nok den lille detaljen "der dette er skiltet" tilkommet nylig i teksten på websiden.

Ja, kan se ut som om det er skutt inn i ettertid, og at det kan være grunnen til at det virker litt forvirrende/uklart formulert. De burde ha skrevet om hele setningen/avsnittet.
Model S 85D

kodalse

Kristiansund kommune innførte betalparkering for ordinære parkeringsplasser, men gratis på gassverkstomta.
Forøvrig må det vel sies at det er svært lave avgifter i Kristiansund (maks kr 20 pr time, normalt kr 8 pr time), og med tildels kort avgiftstid de fleste plasser.

http://www.kristiansund.kommune.no/kristiansund-municipal/attractions/kortversjon-av-saksdokumentene-til-formannskapets-mote-tirsdag-29-november.52541.aspx
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Myrvang

Sitat fra: Elmo på mandag 02. januar 2017, klokken 14:35
Så da er nok den lille detaljen "der dette er skiltet" tilkommet nylig i teksten på websiden.

Fra nettsiden til Asker:

De viktigste endringene i ny parkeringsforskrift
Elbiler skal betale parkeringsavgift. Asker kommune har imidlertid vedtatt at det fortsatt skal være gratis for elbiler å parkere på kommunale parkeringsplasser. Disse blir skiltet.

Så da kommer det vel underskilt der EL-biler parkerer gratis. Er det ikke underskilt må EL-biler betale.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

elektrolux

Stavanger skal i følge pålitelig kilde fremdeles ha gratis parkering for elbiler.

Lovdata oppdatert 1.1.17

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1993-10-01-921

tilsier at dette burde gjelde hele landet, med mindre det er fattet et aktivt vedtak om at betaling skal innføres.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 03. januar 2017, klokken 08:45
Stavanger skal i følge pålitelig kilde fremdeles ha gratis parkering for elbiler.

Lovdata oppdatert 1.1.17

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1993-10-01-921

tilsier at dette burde gjelde hele landet, med mindre det er fattet et aktivt vedtak om at betaling skal innføres.

Du henviser til gammel forskrift. Det er ny forskrift som gjelder:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-03-18-261

(Denne forskriften gjelder fra 1. januar 2017. Samtidig oppheves forskrift 1. oktober 1993 nr. 921 om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr).
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

bno

#39
I Sandnes og Stavanger kan elbilene fortsatt parkere gratis på kommunens plasser. I Stavanger kan det imidlertid bli slutt allerede 13. februar.

Stavanger kommune skal vel bruke enda mer penger på å subsidiere Lyse sine ambisjoner for gassalg, Test av solpanler og sit men ikke minst fremføring av Lyse sitt fjernvarmeanlegg. Lukter av hele opplegget. Men så er det da en forbasket høyrevridd styring på Byen også generelt sett. I Sandnes og Stavanger kan elbilene fortsatt parkere gratis på kommunens plasser. I Stavanger kan det imidlertid bli slutt allerede 13. februar.

Stavanger kommune skal vel bruke enda mer penger på å subsidiere Lyse sine ambisjoner for gassalg, Test av solpanler og sit men ikke minst fremføring av Lyse sitt fjernvarmeanlegg. Lukter av hele opplegget. Men så er det da en forbasket høyrevridd styring på Byen også generelt. Klimauvennlig politikk.


hans.ks

Sitat fra: Forum Admin på mandag 28. november 2016, klokken 11:18
Møre og RomsdalMoldeGratis

Det er gratis for el-biler å stå parkert på offentlige avgiftsbelagte parkeringsplasser utendørs, men ikke i parkeringshuset. Parkeringshuset er parkeringsregulert med bom ved innkjørselen, og dermed underlagt et annet regelverk.

Bare for å gjøre forvirringen komplett.. I Kristiansund er det satt av egen plass som er gratis for elbiler, hvor det må betales på andre steder. Burde kanskje kommet frem i oversikten? :-)
E-Golf med ventepumpe.

jkirkebo

Sitat fra: hans.ks på fredag 06. januar 2017, klokken 15:43
Sitat fra: Forum Admin på mandag 28. november 2016, klokken 11:18
Møre og RomsdalMoldeGratis

Det er gratis for el-biler å stå parkert på offentlige avgiftsbelagte parkeringsplasser utendørs, men ikke i parkeringshuset. Parkeringshuset er parkeringsregulert med bom ved innkjørselen, og dermed underlagt et annet regelverk.

Merkelig. Her i Fredrikstad ønsker de mest mulig sirkulasjon på sentrumsplassene, så der må elbilene betale. I parkeringshusene står de derimot gratis, samt på parkeringsplasser lengre utenfor sentrum. Synes det er en god løsning, og lurer på begrunnelse til enkelte kommuner på å gjøre det stikk motsatt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zyp

Det er vel relativt vanlig at elbiler står gratis ute men må betale i parkeringshus med bom. Sånn har det vært både i Stavanger og i andre byer jeg har vært.

Begrunnelsen er vel så enkel som at bomanleggene i parkeringshus ikke er utstyrt med skiltleser som greier å skille automatisk på elbiler og andre biler, og at det derfor er vanskelig å håndheve at et fritak for elbiler ikke misbrukes. For gateparkering blir betaling håndhevet av parkeringsvakter.

Lynet

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 03. januar 2017, klokken 11:04
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 03. januar 2017, klokken 08:45
Stavanger skal i følge pålitelig kilde fremdeles ha gratis parkering for elbiler.

Lovdata oppdatert 1.1.17

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1993-10-01-921

tilsier at dette burde gjelde hele landet, med mindre det er fattet et aktivt vedtak om at betaling skal innføres.

Du henviser til gammel forskrift. Det er ny forskrift som gjelder:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-03-18-261

(Denne forskriften gjelder fra 1. januar 2017. Samtidig oppheves forskrift 1. oktober 1993 nr. 921 om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr).

Det er vel denne forskriften som er den rette:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-03-18-260?q=parkering
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA