Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EcoLite universal ladestasjon med type 2 uttak fra 4750,-

Startet av jkirkebo, lørdag 19. november 2016, klokken 12:28

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Karus på fredag 03. mars 2017, klokken 19:43
Jeg har et spørsmål til lading av Tesla: Kan man lade Tesla 3-fas på 230V fra EcoLite boksen? Jeg har 16A 3-fase CEE kontakt i garasjen. Hvis dette er mulig, mener jeg man kan lade med en effekt opptil ca. 6 kW.

Alle 3-fase ladestasjoner kan brukes til å fore en Tesla med 230V 3-fase. Men du får ikke 6kW, kun 4,2kW fra en 16A 3-fase. Det er fordi Teslaen utnytter kun 2 av de 3 fasene. Alikevel er det en fordel fremfor 1-fase, du får 15% raskere lading og en jevnere belastning på fasene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Karus

Takk for avklarende svar. Da blir det nok en Ecolite til sommeren.
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

Ipadjove

Hei! Venter på min første elbil, Ampera-e (mai/juni).

Ved å kortslutte signalkabelen stopper en ladingen. Er det slik at laderen/bilen starter ladingen igjen selv om en "åpner kortslutningen"?

Kan en bruke en lignende bryter som på bilde her, og f.eks ha valg om 6A, 16A og 32A ? Ser for meg at det hadde vert fint å kunne justere strømstyrken med en lignende knapp inne i huset, med tanke på senere effekt-avgifter og at en ikke kan lade med max samtidig med induksjonsovn osv. Kan en da skru opp og ned strømmen slik, eller må en ut i bilen og koble til/ifra for endringer i strømstyrke?

Skal ha ladestasjonen i en smal carport. Ser på bilder at denne laderen har kontakt som stikker rett ut. Hvor langt ut fra veggen stikker laderen? (Ca)

Og en ting til. Bør sikringen i sikringsskapet være på litt mer enn 32A eller er det ok at den 'makses ut' i opptil 8-10 timer?

Orbit

#18
Sitat fra: Ipadjove på lørdag 01. april 2017, klokken 22:06
Ved å kortslutte signalkabelen stopper en ladingen. Er det slik at laderen/bilen starter ladingen igjen selv om en "åpner kortslutningen"?
Vet ikke sikkert, men tror den fungerer slik, feks om du bruker dette til å styre lastbalansering
Sitat
Kan en bruke en lignende bryter som på bilde her, og f.eks ha valg om 6A, 16A og 32A ? Ser for meg at det hadde vert fint å kunne justere strømstyrken med en lignende knapp inne i huset, med tanke på senere effekt-avgifter og at en ikke kan lade med max samtidig med induksjonsovn osv. Kan en da skru opp og ned strømmen slik, eller må en ut i bilen og koble til/ifra for endringer i strømstyrke?
Ja, men den bryteren er litt uegnet dersom du også vil bruke den til å slå av ladingen. Da vil du bare ha mulighet for av, full effekt, eller ett steg imellom der (to av valgene vil begge være 'av'). Jeg ville heller foreslå en ekstra av/på bryter i paralell, og bruke reguleringsvenderen til kun å styre strømstyrke. Dersom du bestiller med motstander for 16A og 24A, vil du få 32/24/16/8A (riktignok på trinn 0/I/II/III på bryteren, altså omvendt av hva som er 'logisk'). Det er venderen med version /29 som gir riktig kobling for deg.
Sitat
Skal ha ladestasjonen i en smal carport. Ser på bilder at denne laderen har kontakt som stikker rett ut. Hvor langt ut fra veggen stikker laderen? (Ca)
Selve laderen er 95mm dyp, i tillegg kommer kabelen. Se bilde nedenfor. Det ser for meg ut som du trenger ca 30 cm totalt ut fra veggen.


Sitat
Og en ting til. Bør sikringen i sikringsskapet være på litt mer enn 32A eller er det ok at den 'makses ut' i opptil 8-10 timer?
Det skal den tåle (og det må være en egen sikring kun for denne)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ipadjove

Sitat fra: Orbit på søndag 02. april 2017, klokken 15:35
Sitat fra: Ipadjove på lørdag 01. april 2017, klokken 22:06
Ved å kortslutte signalkabelen stopper en ladingen. Er det slik at laderen/bilen starter ladingen igjen selv om en "åpner kortslutningen"?
Vet ikke sikkert, men tror den fungerer slik, feks om du bruker dette til å styre lastbalansering
Sitat
Kan en bruke en lignende bryter som på bilde her, og f.eks ha valg om 6A, 16A og 32A ? Ser for meg at det hadde vert fint å kunne justere strømstyrken med en lignende knapp inne i huset, med tanke på senere effekt-avgifter og at en ikke kan lade med max samtidig med induksjonsovn osv. Kan en da skru opp og ned strømmen slik, eller må en ut i bilen og koble til/ifra for endringer i strømstyrke?
Ja, men den bryteren er litt uegnet dersom du også vil bruke den til å slå av ladingen. Da vil du bare ha mulighet for av, full effekt, eller ett steg imellom der (to av valgene vil begge være 'av'). Jeg ville heller foreslå en ekstra av/på bryter i paralell, og bruke reguleringsvenderen til kun å styre strømstyrke. Dersom du bestiller med motstander for 16A og 24A, vil du få 32/24/16/8A (riktignok på trinn 0/I/II/III på bryteren, altså omvendt av hva som er 'logisk'). Det er venderen med version /29 som gir riktig kobling for deg.
Sitat
Skal ha ladestasjonen i en smal carport. Ser på bilder at denne laderen har kontakt som stikker rett ut. Hvor langt ut fra veggen stikker laderen? (Ca)
Selve laderen er 95mm dyp, i tillegg kommer kabelen. Se bilde nedenfor. Det ser for meg ut som du trenger ca 30 cm totalt ut fra veggen.


Sitat
Og en ting til. Bør sikringen i sikringsskapet være på litt mer enn 32A eller er det ok at den 'makses ut' i opptil 8-10 timer?
Det skal den tåle (og det må være en egen sikring kun for denne)

Tusen takk for et flott svar :) Når du kobler ledningen til bilen, må du trykke en startknapp på laderen for å starte lading, eller starter den automatisk?

Orbit

Lading starter når bilen vil det, uten at du må gjøre noe på laderen. Det er litt variasjon mellom biler her (og naturlig nok er det ennå få som vet detaljene for Ampera). Noen modeller krever at bilen er slått av, andre ikke. Min (i3) starter lading så snart den kobles til et ladepunkt; selv om 'tenningen' er på. Den tar ladepause (og låser opp kabelen) dersom bilen låses opp eller førerdøren åpnes. Men den starter opp igjen lading av seg selv etter noen minutter dersom du ikke kobler fra (typisk scenario når du henter noe i bilen etter at lading startet). Låser du bilen starter lading umiddelbart.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ipadjove

Takk! :) Da ser jeg for meg at laderen kan stå på en annen vegg enn jeg hadde tenkt meg, siden kablene er forholdsvis lange. Da slipper jeg at lader/kontakt er i vegen i smal garasje/carport.

snoemann

Er det noen som har kjøpt og fått erfaringer med denne?
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Ipadjove


Go-carter

Fikk første batch av denne i februar, ladet på 3-fas hver eneste dag siden :) Står ute i carport, og fungerer perfekt.

Jordvern/sikring inne i boksen slo ut sist det var tordenvær her i nærheten, så hvis boksen plutselig "dør" i uvær er det greit å sjekke den :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

snoemann

Ipadjove og Go-carter

Så fint å høre om gode erfaringer :)

Hva slags tilkoblinger har dere?

16A - 230v 1 fas?
32A - 230v 3 fas ?
32A - 400v 3 fas?

Var det en grei prosess å få elektriker til å koble opp?
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Ipadjove

Inntaket i huset mitt er enfas 63A.
Kursen elektrikeren la opp er enfas 32A.

Jeg la opp signalkabel selv og koblet bryteren selv.

Det gikk mer tid med elektriker enn jeg hadde trodd. Men det ble ivertfall bra :)

nilsen_79

Koblet opp som 230v 32A enfas. Meget lett å koble til. Har neddimmet lyset med medfølgende motstand. Fungert utmerket i tre uker. Står på stolpe uten tak, og regner med det skal gå greit. Kjøpte den uten innebygget B-vern

Go-carter

Sitat fra: snoemann på fredag 30. juni 2017, klokken 20:19
Ipadjove og Go-carter

Så fint å høre om gode erfaringer :)

Hva slags tilkoblinger har dere?

16A - 230v 1 fas?
32A - 230v 3 fas ?
32A - 400v 3 fas?

Var det en grei prosess å få elektriker til å koble opp?

Inntil videre 10A 230v 3-FAS, men det skal bli 32A snart.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Måkemannen

Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. februar 2017, klokken 03:40
Sitat fra: nilsen_79 på lørdag 25. februar 2017, klokken 23:52
Vurderer sterkt denne. Synes det er flott med integrert B-vern, og tenker da å droppe Tesla sin Wall Connector.
Har noen spørsmål(som ikke bare handler om denne ladeboksen);
1) Tåler den å stå ute uten tak(regn og snø)? Tenkte å sette den opp på en metallstolpe hvor ledninger kommer opp av bakken og går inni stolpen og ut i ladeboksen gjennom et hull på toppen.
2)Kan den settes opp til å trekke 25A, og er det vanskelig å endre Ampere?
3)Ønsker å lade både Tesla og nye i3 på den. Har 230V 3-fas IT-nett. Har allerede Tesla Wall Connector et annet sted. Den er satt opp som 32A 3-fas(egentlig 2-fas). Kan nye i3 lade på den, eller må jeg be elektriker ordne slik at den blir enfas?

1. Ja, den er IP54 og tåler å stå ute.
2. Vi kan konfigurere den for 25A på forhånd, og det er ikke noe stort problem å endre i ettertid.
3. Usikker på hvordan nye i3 reagerer på 230V 3-fase. MB B-klasse liker det ikke. Men på EcoLite er det ikke verre enn å bruke en 1-fase type 2 kabel i så fall. Litt verre på Wall Connector...

De motstanderne, har man lov å bytte de ut selv? (Må man åpne boksen for å bytte dem ut?) Eller kan man koble de på eksternt, i parallell med en evt. bryter? Funker en slik ladestasjon ok med en Zoe (koblet til TN nett)?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA