Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EcoLite universal ladestasjon med type 2 uttak fra 4750,-

Startet av jkirkebo, lørdag 19. november 2016, klokken 12:28

« forrige - neste »

jkirkebo

Vi har gleden av å introdusere Viridian sin nye EcoLite-ladestasjon på det norske markedet. Dette er oss bekjent den rimeligste 22kW ladestasjonen med type 2 uttak på markedet. Første ladning er ventet inn i slutten av november.

Denne ladestasjonen har type 2 uttak og kan derfor brukes til alle moderne elbiler (biler lansert etter 2008). Man må i tillegg til ladestasjonen benytte en kabel fra denne til bil, enten type 2-type 2 om man har en bil med type 2 inntak (F.eks Tesla, VW, BMW) eller type 2-type 1 om man har en bil med type 1 inntak (f.eks Nissan eller Kia). Mange av forhandlerne leverer riktig kabel med bilen (bl.a VW) men andre gjør det ikke. Det kan også være kjekt å ha en egen kabel som står fast koblet i ladestasjonen. Vil tilbyr derfor et bredt utvalg av kabler her: Type 2 kabler

EcoLite-ladestasjonen takler alt av strømkurser. Fra 1-fase 230V 6A til 3-fase 400V 32A og også 3-fase 230V for Teslas proprietære 2-fase ladeløsning. Du trenger altså ikke å bytte ladestasjon om du senere oppgraderer strømkursen eller bytter elbil. Dette er med andre ord en riktig universal ladestasjon.

Ladestasjonen kan også leveres med integrert jordfeilbryter type B (som er påbudt på alle nye kurser for elbilllading installert etter 1.1.2015). Som regel er det langt billigere å få denne jordfeilbryteren integrert i ladestasjonen fremfor å la elektriker levere og montere en i sikringsskapet. Vi anbefaler derfor den løsningen.

Ladestasjonen tilpasses kursen den skal benyttes på ved å montere en liten motstand mellom to terminaler internt, denne justerer ned maks strømtrekk. Gi beskjed til oss hva slags kurs ladestasjonen skal installeres på så leverer vi den ferdig begrenset. Alt fra 6A til 32A er mulig.

Ladestasjonen har også en inngang for ekstern kontroller som kan styre lastdeling. Dvs. at f.eks tre ladestasjoner kan dele en 32A kurs der man lader på 32A om én ladestasjon er i bruk, 16A om to ladestasjoner er i bruk og 10A om alle tre er i bruk. Denne kontrolleren er planlagt lansert i løpet av første kvartal 2017. Skal man bare lastdele for to ladestasjoner tilbyr vi dette allerede for kun kr. 900,- ekstra. Om ladestasjonene er koblet på f.eks en 25A kurs vil man da få 25A når én bil lader og 12A når begge lader. Dette krever at ladestasjonene kobles sammen med en tynn signalkabel til kr. 12,- pr. meter.

Har du allerede en CEE-kontakt du ønsker å bruke til lading men vil ha en fast ladestasjon tilkoblet? Ikke noe problem, for et lite tillegg leverer vi ladestasjonen med tilpasset lenge tilførselskabel og CEE-støpsel.

Se http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner for mer info.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hansi

Takk for at du er med på å presse prisene på ladeutstyr til elbiler i riktig retning.
Jeg vil bestille noen av disse etter hvert.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

jkirkebo

Sitat fra: Hansi på lørdag 19. november 2016, klokken 15:27
Takk for at du er med på å presse prisene på ladeutstyr til elbiler i riktig retning.
Jeg vil bestille noen av disse etter hvert.

Takk, det er hyggelig å høre :)

Jeg har jobbet tett med min leverandør i UK for å få prisen ned så lavt som mulig på disse, og samtidig opprettholde høy kvalitet. I tillegg har jeg svært lav overhead, så det er ikke nødvendig med 3-sifrede prosentmessige påslag på utpris for å få butikken til å gå rundt :) Markedsføringsbudsjettet beløper seg f.eks til rundt 300,- pr. år, det er kostnaden for web-sidene ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

snoemann

Nybegynnerspørsmål #1 :

Hva er årsaken til at man ønsker å "begrense ned" motstanden i ladeboksen.
Det står at man skal oppgi hvor mange A man ønsker at den skal levere...

Hvorfor ikke bare operere med 32A?

Nybegynnerspørsmål #2 (antakelig sterkt relatert til #1) :

Vi har en Nissan Leaf med 6.6kw lader. Vil vi kunne plugge den i denne laderen med oppsett for 32A?
Det vil si : Vil bilen selv kun trekke 6.6kw?

Nybegynnerspørsmål #3 : Hva skulle være årsaken til at man ikke ønsker å lade med 6.6kw hele tiden?
Er det f.eks. at batteriet synes det er "hyggeligere" med saktere lading?
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

jkirkebo

Sitat fra: snoemann på søndag 19. februar 2017, klokken 23:08
Nybegynnerspørsmål #1 :

Hva er årsaken til at man ønsker å "begrense ned" motstanden i ladeboksen.
Det står at man skal oppgi hvor mange A man ønsker at den skal levere...

Hvorfor ikke bare operere med 32A?

Nybegynnerspørsmål #2 (antakelig sterkt relatert til #1) :

Vi har en Nissan Leaf med 6.6kw lader. Vil vi kunne plugge den i denne laderen med oppsett for 32A?
Det vil si : Vil bilen selv kun trekke 6.6kw?

Nybegynnerspørsmål #3 : Hva skulle være årsaken til at man ikke ønsker å lade med 6.6kw hele tiden?
Er det f.eks. at batteriet synes det er "hyggeligere" med saktere lading?

32A er fint det om du har mulighet for å koble den til en 32A kurs. Det er det slettes ikke alle som har. Får man kun lov å legge ut en 20A kurs må ladestasjonen begrenses til 20A. Hvis ikke vil bilen kunne trekke 32A og sikringen går.

En Leaf med 6,6kW lader trekker 32A. 6,6kW er netto inn på batteriet, men bilen trekker mer fra strømnettet siden det er 10-12% tap i laderen i bilen.

Ale biler kan kobles til alle 50type 2 ladestasjoner uansett strømstyrke, bilen trekker bare det den trenger opp til det ladestasjonen har satt som maksgrense.

Mange betaler effektavgift hjemme, noe som gjør det dyrt å lade med høy effekt. Vi betaler f.eks over 60 kroner pr. kW toppeffekt pr. måned. Derfor lader vi stort sett Leafen på 6A. Andre kan ha underdimensonerte hovedsikringer. For batteriet spiller det ingen rolle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

snoemann

Aha, skjønner.

Så steg 1 blir å snakke med elektriker om hvor høy kurs jeg kan legge opp til garasjen.
Steg 2 blir å bestemme seg for konfigurasjon på ladestasjon basert på dette

Toppeffekt har jeg aldri hørt om. Forsøkte å finne ut av dette via vår nettleverandør "Hafslund", men fant ingen info... hmm
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

jkirkebo

Sitat fra: snoemann på mandag 20. februar 2017, klokken 08:36
Aha, skjønner.

Så steg 1 blir å snakke med elektriker om hvor høy kurs jeg kan legge opp til garasjen.
Steg 2 blir å bestemme seg for konfigurasjon på ladestasjon basert på dette

Toppeffekt har jeg aldri hørt om. Forsøkte å finne ut av dette via vår nettleverandør "Hafslund", men fant ingen info... hmm

Effektavgift kommer nok overalt, etterhvert som de blir ferdige med utrullingen av AMS-målere.

Her er prisene vi betaler:

http://www.fen.no/default.asp?artid=481
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

oddbjoh

#7
Er det samme kontrolleren som sitter i ladestasjonen som for de "gamle" laderne til ladespesialisten. Med andre ord, kan man bruke laststyringen også på de gamle ladestasjonene?


nilsen_79

Vurderer sterkt denne. Synes det er flott med integrert B-vern, og tenker da å droppe Tesla sin Wall Connector.
Har noen spørsmål(som ikke bare handler om denne ladeboksen);
1) Tåler den å stå ute uten tak(regn og snø)? Tenkte å sette den opp på en metallstolpe hvor ledninger kommer opp av bakken og går inni stolpen og ut i ladeboksen gjennom et hull på toppen.
2)Kan den settes opp til å trekke 25A, og er det vanskelig å endre Ampere?
3)Ønsker å lade både Tesla og nye i3 på den. Har 230V 3-fas IT-nett. Har allerede Tesla Wall Connector et annet sted. Den er satt opp som 32A 3-fas(egentlig 2-fas). Kan nye i3 lade på den, eller må jeg be elektriker ordne slik at den blir enfas?



jkirkebo

Sitat fra: nilsen_79 på lørdag 25. februar 2017, klokken 23:52
Vurderer sterkt denne. Synes det er flott med integrert B-vern, og tenker da å droppe Tesla sin Wall Connector.
Har noen spørsmål(som ikke bare handler om denne ladeboksen);
1) Tåler den å stå ute uten tak(regn og snø)? Tenkte å sette den opp på en metallstolpe hvor ledninger kommer opp av bakken og går inni stolpen og ut i ladeboksen gjennom et hull på toppen.
2)Kan den settes opp til å trekke 25A, og er det vanskelig å endre Ampere?
3)Ønsker å lade både Tesla og nye i3 på den. Har 230V 3-fas IT-nett. Har allerede Tesla Wall Connector et annet sted. Den er satt opp som 32A 3-fas(egentlig 2-fas). Kan nye i3 lade på den, eller må jeg be elektriker ordne slik at den blir enfas?

1. Ja, den er IP54 og tåler å stå ute.
2. Vi kan konfigurere den for 25A på forhånd, og det er ikke noe stort problem å endre i ettertid.
3. Usikker på hvordan nye i3 reagerer på 230V 3-fase. MB B-klasse liker det ikke. Men på EcoLite er det ikke verre enn å bruke en 1-fase type 2 kabel i så fall. Litt verre på Wall Connector...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

snoemann

Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

hoffa

P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

jkirkebo

Sitat fra: hoffa på søndag 26. februar 2017, klokken 15:33
Sitat fra: snoemann på søndag 26. februar 2017, klokken 14:50
Er forresten prisene på hjemmesiden med eller uten mva?
I følge nettsiden er alle priser inkl. mva.

Noe annet ville vært ulovlig siden jeg henvender meg til privatpersoner ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Karus

Jeg har et spørsmål til lading av Tesla: Kan man lade Tesla 3-fas på 230V fra EcoLite boksen? Jeg har 16A 3-fase CEE kontakt i garasjen. Hvis dette er mulig, mener jeg man kan lade med en effekt opptil ca. 6 kW.
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA