Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Thomas prøver Ioniq Electric(hjemmelån)

Startet av Bekkenes, tirsdag 15. november 2016, klokken 07:39

« forrige - neste »

Bekkenes

Forhandleropplevelse: (Lieco Auto,  http://www.lieco.no/ )

I går leverte jeg min Nissan Leaf (se signatur) inn for verdivurdering hos Lieco Auto på Straume (Fjell/Sotra).
Meget hyggelig mann, tok ca 10 minutter fra jeg kom inn døren, til han hadde ordnet meg en bil på hjemlån (fra i går rundt 15:30 til i dag rundt 16:00). Ingen problem, ingen klaging på lang lånetid eller noe. 2,5 Tommel opp så langt.

Eneste som er spesielt er at jeg måtte skrive under på at ved skade måtte jeg betale en egenandel på 5000kr. Dette er noe jeg aldri har skrevet under før på en testbil, og var faktisk rett før jeg vurderte å gå ut døren.
Testbiler er for å testes, og da har man passende forsikring til det selv hos forhandler.
Min far sa at han ville gått rett ut døren av prinsipp, men jeg var for nysgjerrig :)

Kjøreforhold:
Vestlandet:
Askøy (Kleppestø, lite fjell opp til bolig, stort sett 50 og 40)
Bergen Vest (relativt flatt, små tunneler, haug/fjell opp til foreldre)
Fjell (Små bakker opp og ned omtrent hele tiden, men ikke noe voldsomt. mest 60 og litt 70 sone)
Øygarden, flatt, stort sett 80, endel vind da det er ytterst i havgapet)
Temperatur i dag og i går rundt 6 grader.
Mye regn, våt veibane.
Liten eller ingen kø i går eller i dag.

Spesifikasjoner prøvebil:
Testbil er en Ioniq Electric med alt utstyr utenom soltak.
Bilen var fulladet og sa 210km rekkevidde.

Førsteinntrykk:
Opplevelse av å sette seg inn i bilen var god.
Interiør virket skikkelig, selvsagt litt "plastic fantastic", men i forhold til at dette er "bare" en Hyundai, og prisen på bilen, så er jeg ikke skuffet.

Positiv overraskelse nummer 1:
Plass i bilen, veldig god. Jeg er en kar på 116kg og 192cm. Noe som i og for seg ikke er så høyt, men jeg er veldig lang i ryggen, og det er mange biler jeg rett og slett dunker i taket på: Landrover Discovery, Porche Cayenne,Lexus sine SUV etc etc, dere skjønner tegningen.

Utrolig nok har jeg fått plass i små biler som Leaf og Toyota IQ, kanskje store menn passer i små biler?
Så med stor glede kan jeg si at høyde eller lengdeplass ikke er noe problemer i denne bilen.
Her sitter jeg godt.

Positiv overraskelse nummer 2:
Setet. Når man sitter seg inn i bilen og trykker på "power" knappen sklir setet frem til kjøreposisjon. Når man slår av bilen og åpner døren, går setet tilbake. Voila, enklere å komme inn og ut av bilen!

Kjøreopplevelse:
Jeg kjørte fra Lieco til min nye bolig på Stongafjellet, men først var vi innenom Olsvikmarken hos mine foreldre.
Vi dro på en Ikea tur med de og min kone i deres Outlander PHEV.
Senere på kvelden hentet jeg bilen derfra og kjørte hjem i garasjeanlegget hvor jeg nå bor.

Turen herfra var så kort et det ikke er så mye å si.
Så gikk turen i dag tidlig fra min bopel til min jobb, som er på Rådhuset i Øygarden kommune.
Turen startet fint, alt ok, telefon (iPhone 6S plus) koblet til med kabel og Apple Carplay fungerte fint, og spotify kjørte fint.

Opplevelse basert på kjøring i 50-80 sone er veldig positiv. Bilen sitter godt på veien, "lane assist" eller hva det nå en heter, kan aktiveres og da holder bilen seg selv innenfor midtstripen og kanten av veien. En "tesla light" autostyring altså, men holder man ikke hendene på rattet på noen sekunder piper det og man må styre. Små svinger går ok, store svinger må man ordne selv.
Passer nok best på lange strekninger på motorvei.

Utsikt bakover er nok desverre veldig begrenset med en "Honda Civic" type bakrute, det går greit, men ikke så mye mer.

Når jeg parkerte foran jobben så hadde jeg 160km igjen på "tanken", og bare et par streker borte på høyre side sin "batterioversikt".

Kjøreavstand i følge google maps, er 50.8km, og kjøretid totalt på 57 minutter.
Kilometerteller/gjetter viser nå 160km (blankt).
Det vil si at "total" vil da være 210,8km fra jeg hentet den, og displayet hos forhandler sa 210.
Dette er så imponerende nøyaktig at jeg ikke ville fått det til med min Audi A6 jeg hadde før heller, og for å være en elbil, må jeg si at jeg er mektig imponert.

Jeg skal skrive en liten oppdatering etter jeg leverer bilen tilbake til forhandler i ettermiddag.

Her er en kjapp liste med hva jeg mener om bilen:

Utseende er overraskende pent. Men ikke noe stor fan av egen farge på "snuten" av bilen.
Interiør positiv overraskelse, seter veldig gode, og kjekt med varme og ventilasjon.
Carplay fungerer fint og anbefales gjerne, synd man må bruke kabel (en så lenge).
Cruisecontrol fungerer fint (man kan velge avstand etc).

Hastighet (med vinterhjul) er minus 7km fra speedometer, samme som på min Leaf (i følge elektronisk fartstavle).
Speedometer er "digitalt analogt", noe som er litt gammeldags og irriterende, tall hadde vært bedre.
Vindusvisker bråker (synes jeg) en god del mer en på min Leaf, og virker ikke nevneverdig godt, kanskje noe med denne spesifikke bilen?. Hjelper ikke å vaske ruten. Er også litt hyperaktiv på autosetting.
Automatisk lys fungerer greit, som på Leaf. Synd man ikke har automatisk langlys, men hva forventer man på en bil i denne prisklassen.
Rekkevidde, teori mot reell, veldig bra i forhold til hva måler sa når jeg hentet bilen.
Speil, litt smal, men fungerer fint. Positivt at de justerer seg ned automatisk når man setter bilen i ryggemodus, og opp igjen etterpå.

Ryggekamera, ikke mye brukbart vintertid, ble veldig fort skittent og da ser man så godt som ingenting. Positivt er dog at man i tilegg har ryggesensorer som da hjelper på, da utsikt med kamera er dårlig, og bakruten kan ikke brukes. Så da blir det speil og sensorer.
Ladekabel, bare "gammel" type følger med (schuko), ser det ut til?. Det er rart synes jeg.
Ingen app for styring av bilen?. Dette må være noe rart, og kan rett og slett være en av grunnene til at jeg ikke kjøper denne bilen.


Mvh
Thomas
Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Yoak

Takk for fin post. Det hjelper på ventetiden. Alltid interessant å høre forskjellige opplevelser med bilen.
Jeg håper på å bytte ut en Audi etterhverr. Vil beholde den en stund for å se om det går. Tror det eneste "problemet" vil bli vinterturer med familien. Ser ikke for meg hvordan det skal gå. Ikke så ofte vi gjør det riktignok.

Ipadjove

Flott test :) Vindusviskerene på bilen jeg lånte i helga lagde veldig lite lyd, kanskje noe med den du lånte?
Viskerene på automatikk.. justerte du på sensitiviteten?
Speedometeret var fint å se på men jeg likte best å velge å se farten med et stort tall. Kan velge å la farten bli vist til høyre for speedometeret.

Crown

Flott test, passer den deg så bør den passe meg :-D (191cm/114kg, Askøy, har Leaf)
Mener jeg husker at instrumentpanelet skifter karakter om man kjører i eco, sport eller normal? Og at på et tdspunkt var det tall også?

Og misvisningen i min Leaf med vinterdekk er jo helt hinsides, målte med GPS i forrige uke. For kjøre i 50, må speedo vise 57. 70 er 81, og 80 er 92! Ikke rart det er mange Leafer som lager kø...
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Ipadjove

Mener den viser tall istedenfor analogt om den står i 'sport'.
89 på speedometeret var 83 på gps-måling på den jeg lånte, usikker på felg/dekk osv.

Bolfus

Veldig bra test! Fint å høre om detaljer som ofte blir glemt, som utforming av vinduer og speil f.eks.

Bekkenes

#6
Jeg kjørte på vanlig, og valgte ikke sport.
Så da vet jeg det :)

Vindusviskere, kan være noe med de ja.
Jeg prøvde å vaske i tilfelle det var dritt på ruten, men ingen effekt.
De stod helt på "auto" så ingen justering på hyperaktivitet.

Skulle ønske man kunne velge det som stod i midten, kanskje man kan, men jeg fant ikke en enkel bryter for å gjøre dette slik som i VAG biler.

Hastighet ble målt med Cruisecontrol på i 65 når jeg passerte fartsmålerskiltet retning Ågotnes.
Samme som jeg bruker på å måle Leaf.

I min A6 så hadde jeg 1km feil, og med så lite kan det være bare CC som var litt feil.
Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Ipadjove

Jeg mente egentlig følsomheten i auto, om det var det det gikk å justere på. Tror det :)

Bekkenes

Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Jorgen86

Bare så alle er klar over det så om du skader en demobil så er faktisk egenandel på skade som oftest 10 lapper, de tar kopi av førerkort for å ha noe "på" deg hvis du leverer inn med skade, dette er ikke synsing eller gjetting men dette vet jeg 100% sikkert.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

Bekkenes

OK, har aldri vært borti før at de noengang har nevnt egenandel.
Og nevner de ikke noe kan de ikke kreve noe heller (opplysningsplikt).
Men er det normalt med 10,000kr så er 5000 en veldig god sum sånn sett :)
Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Inop

SitatJeg prøvde å vaske i tilfelle det var dritt på ruten, men ingen effekt.
De stod helt på "auto" så ingen justering på hyperaktivitet.

Inni bryteren (armen) som du slår på vinduspusser med er det en sånn roterende bryter som man vanligvis justerer intervall på pusserne med. Denne styrer hyperaktiviteten på regnsensoren - samma som på Leaf.

Du kan velge digitalt speedometer i høyre del av instrumentpanelet, der som kjørecomputer,nav og sånne ting vises. Du velger med opp/ned bryterene på høyre side av rattet. Setter du den i sport vil det også vises digitalt speedometer i midten, men det er kanskje ikke så hensiktsmessig i lengden.

Syntes Leaf er vesentlig mer plastic fantastic enn Ioniq, men i forhold til Tesla, BMW eller noe i den sjangeren mangler Ioniq litt på premium følelsen :)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

sven erik

Sitat fra: Inop på tirsdag 15. november 2016, klokken 10:16
SitatJeg prøvde å vaske i tilfelle det var dritt på ruten, men ingen effekt.
De stod helt på "auto" så ingen justering på hyperaktivitet.

Inni bryteren (armen) som du slår på vinduspusser med er det en sånn roterende bryter som man vanligvis justerer intervall på pusserne med. Denne styrer hyperaktiviteten på regnsensoren - samma som på Leaf.

Du kan velge digitalt speedometer i høyre del av instrumentpanelet, der som kjørecomputer,nav og sånne ting vises. Du velger med opp/ned bryterene på høyre side av rattet. Setter du den i sport vil det også vises digitalt speedometer i midten, men det er kanskje ikke så hensiktsmessig i lengden.

Syntes Leaf er vesentlig mer plastic fantastic enn Ioniq, men i forhold til Tesla, BMW eller noe i den sjangeren mangler Ioniq litt på premium følelsen :)

at bilen er noe plastik fantastik i forhold til tesla det m en gota det er jo et hav av forskell på pris

Bekkenes

Snakket med sjefen sjølv der inn (han som ordnet med testbilen) når jeg kom tilbake.
Tok seg god tid, og er meget hyggelig :)

Oppklarte det med egenandel på skade (som er vanligere en jeg trodde, bare ingen som har informert om det før jeg lånte biler andre steder).

De ser på muligheten å få foliert andeleppen i bilen sin egen farge.
Og han var enig med meg om vindusviskere og vinduet, og det ser rett og slett ut til at dette er noe de har gjort med bilene før transporten. Så de skulle vaske over vinduene og se.  Kanskje en eller annen form for beskyttelse.

Bilen vurderes forsatt sterkt, nå er i all hovedsak minuset at det ikke er en fjernkontroll/app til å sjekke ladestatus og/eller starte varming av bilen.

Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

citro1cx

Sitat fra: Ipadjove på tirsdag 15. november 2016, klokken 09:27
Mener den viser tall istedenfor analogt om den står i 'sport'.
89 på speedometeret var 83 på gps-måling på den jeg lånte, usikker på felg/dekk osv.
dette stemmer bra. Tok bilder av de tre modusene under en test tur tidligere i dag

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA