Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ønsker om forandringer

Startet av autopass, mandag 14. november 2016, klokken 13:43

« forrige - neste »

autopass

Etterhvert som jeg har fått brukt bilen er det småting jeg ser kunne hvert bedre og som det burde være mulig å gjøre noe med via softwareoppdateringer. Dette er ikke en tråd for ønsker eller oppgraderinger av typen større batteri eller mere  hk i motor. Tenker mere ønsker som kan gjøres noe med på eksisterende bil.

Mine ønsker:

Appstyring om det lar seg gjøre teknisk
Ønske om å legge til flere en to tidspunkter for forvarming
Ønske om forvarming uavhengig av om ladekabel står i
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

sven erik

i alle fall  de 2 siste ønskene  burde gå ann å gøre noe med

jornhd

Enig. Det ene tar det andre egentlig, behovet for app er ikke så stort når man ikke kan forvarme unplugged. ;)
Kanskje vi får se noen smartinger som klarer å styre det via OBD2?  :D

Nå har ikke jeg fått bilen ennå, men har fått med meg at folk ikke er helt fornøyd med fjernlyset. Det finnes diverse ombyggingssett på nettet for å bygge om til LED (for H10), men det hadde vært fint om Hyundai Norge tok tak i dette og undersøke om de kan tilby en godkjent ombyggingsløsning.

Ipadjove

Etter testturer:
Vet ikke om det hadde vert mulig, men kunne tenkt meg 1-2 hakk kraftigere regen og at i sterkeste regen så stoppet bilen helt.
Enig med app og varming uten tilkobling.

tuono

#4
Personlig ingen behov for overnevnte greier, og om man ikke får stoppa bilen på nivå 3, så må man dra på verksted med den. Da er noe galt. Faktisk så klages det i flere tester på at nivå 3 er for sterkt.

På min ønskeliste etter ca 50 kjørte mil på alt fra dårlig fylkesvei til innfartsveier/bygater i Tromsø:
- Bedre langlys. Evt. med automatisk nedblending.
- Elektrisk åpning og lukking av bakluke. Fjernstyrt via smartkey,

Bruker bilen til jobbpendling (2 x 70 kilometer pr. dag) og den bare imponerer mer og mer.

Ipadjove

Sitat fra: tuono på mandag 14. november 2016, klokken 17:04
Personlig ingen behov for overnevnte greier, og om man ikke får stoppa bilen på nivå 3, så må man dra på verksted med den. Da er noe galt. Faktisk så klages det i flere tester på at nivå 3 er for sterkt.

Stopper den helt i nedoverbakke også?? :o

Yoak

Skulle ønske den kunne ha takstativ. Fikk inntrykk av at den kunne det, men ser ut som det er feil

tuono

Sitat fra: Ipadjove på mandag 14. november 2016, klokken 18:20
Sitat fra: tuono på mandag 14. november 2016, klokken 17:04
Personlig ingen behov for overnevnte greier, og om man ikke får stoppa bilen på nivå 3, så må man dra på verksted med den. Da er noe galt. Faktisk så klages det i flere tester på at nivå 3 er for sterkt.

Stopper den helt i nedoverbakke også?? :o

Har ikke sjekka at den stopper helt, men den bremser såpass ned at det er å betegne som ei ganske bestemt oppbremsing. I bratte nedoverbakker. Såpass at jeg er skeptisk på glatta.
Ikke noe problem å ose (kanskje feil betegnelse I denne sammenhengen) igjennom bytrafikk, rundkjøringer og køer som varierer I hastighet ved hjelp av nivå 3 istedet for brems.

Ipadjove

Kjørte mange mil uten å bremse i det hele tatt(kun regen), men i bratte bakker med mange svinger hadde det vert fint med enda mer regen :)

Inop

Hvis man setter maksimal regen og trykker brems i tillegg, går den rett på bremsene da eller kjører den på med mere regen før den går på bremsene?

Sikkert lurt å teste på blank is hvordan regen funker da. Tipper de har tenkt på det, men litt kjedelig å skli ut med to stive hjul når man slipper gassen :D
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

nr1rayner

Kun prøvesett Ioniqen.
Det som falt mest gjennom for å ikke bestille der og da var:
Bagasjerom.
Stort i antall liter og flott med slette vegger, men skuffende lavt. 10-15cm høyere hadde vært toppers.
Ble også litt skuffet over lite rom under plata i bagasjerommet. Hadde håpet å ha god plass til endel ladekabler, kjettinger og annet småtteri.

Når de først velger type2-pluggen skulle jeg ønske en mer allsidig lader.
6,6kw er ikke bedre enn standard Soul eller tillegg på en Leaf, som begge bruker type1, som er begrenset til 1-fas.
Burde benytte seg av mulighetene type2-pluggen gir, altså 3-fas. 11kw lader gir nesten dobbel ladehastighet, og samtidig jevnere belastning på nettet og lavere A på hver kabel.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mosfet

Auto nedblendbare langlys.

Burde heller ikke vært noe problem å løse via software da de har kamera i front.

jkirkebo

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 15. november 2016, klokken 00:01
Kun prøvesett Ioniqen.
Det som falt mest gjennom for å ikke bestille der og da var:
Bagasjerom.
Stort i antall liter og flott med slette vegger, men skuffende lavt. 10-15cm høyere hadde vært toppers.
Ble også litt skuffet over lite rom under plata i bagasjerommet. Hadde håpet å ha god plass til endel ladekabler, kjettinger og annet småtteri.

Når de først velger type2-pluggen skulle jeg ønske en mer allsidig lader.
6,6kw er ikke bedre enn standard Soul eller tillegg på en Leaf, som begge bruker type1, som er begrenset til 1-fas.
Burde benytte seg av mulighetene type2-pluggen gir, altså 3-fas. 11kw lader gir nesten dobbel ladehastighet, og samtidig jevnere belastning på nettet og lavere A på hver kabel.

3-fase (11kW) er 50% mer, ikke nesten dobbel ladehastighet. De som oppgir 6,6kW ladehastighet oppgir netto e energi inn på batteriet. Brutto trekkes det 7,4kW fra nettet, differansen (11% av energien) forsvinner som varme. På en 3x16A (11kW) kurs ville de altså oppgitt 9,8kW ladehastighet om de fulgte samme "regler".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moby666

Type2 er mer fremtidsrettet, så sett bedre enn Type1. Enig at laderen kunne vært bedre, men for min del er 32 amper 1 fase midt i blinken. i3 har vistnok en bra lader som både er 32 ampere 1 fase og 16 ampere 3 fase - 400 volt.

nr1rayner

Takk for rettelsen jkirkebo  ;)
Stusset litt på at det gjerne står 7,4kw på stolpen og bilen er oppgitt med 6,6kw, men da fikk jeg svaret på det  :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA