Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf spy ett mareritt

Startet av sølv-pilen, lørdag 12. november 2016, klokken 22:08

« forrige - neste »

Einar_S

Jeg har tidligere anbefalt det fra Kjell & Company da det virker fint her. Jeg tør ikke dytte noe greier fra en ukjent Ebay selger i Kina inn i OBD porten på bilen for å spare en hundrings eller to. Jeg har bukspretta endel "dingser" jeg har kjøpt gjennom slike, og noen ganger er det så jeg er fristet til å bruke en peisklype for å bære den til elreturen!

K&C kjøper nok også fra samme land, men jeg tiltror dem ialfall å ha foretatt en grunnleggende vurdering først. Og i tillegg eventuell negative tilbakemeldinger som nok ville fått dem til å trekke den.

Forøvrig har jeg også bukspretta den fra K&C og fant ikke noe foruroligende. ;-)
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

sølv-pilen

Sitat fra: leafnor på søndag 13. november 2016, klokken 22:48
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 13. november 2016, klokken 22:32
Bilen er i stand by, har prøvd den med en gang, to ganger og start.. ingen forskjell.
Har prøvd leaf spy på Galaxy 7 men der virker den ikke, starter på kinesiskt og instillingene er ikke mulig å få opp. Skulle prøve den med galaxy 5 men den døde grunnet ladeproblem :/ orker ikke tanken om å også kjøpe telefon som skal være tilpasset dette programmet..
Hm, kjørt det på tre ulike androidtablets, vært helt rett frem.
Jeg hadde en billigsak liggende som virket da jeg først prøvde LeafSpy. Så kjøpt denne:
http://www.ebay.com/itm/Vgate-iCar2-ELM327-Wi-Fi-Bluetooth-OBD-II-2-Code-Reader-Scan-iPhone-Android-ISO-/152002399779?hash=item23640c8e23&item=152002399779&var=&vxp=mtr
Den har vært mer pålitelig.
Tenkte jeg ikke skulle komme med flere innlegg før jeg hadde prøvd denne. Slik det ser ut nå, så kommer den ikke før julaften og så tålmodig er jeg bare ikke. Begynner å få en fin samling med ubrukte dongler så bare ta kontakt dersom noen ønsker å kjøpe... :\
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

sølv-pilen

Sitat fra: Fergazzer på onsdag 16. november 2016, klokken 13:50
Fra app siden til Android

The Leaf Spy Pro application allows anyone with a Nissan Leaf electric vehicle, Android device with Bluetooth and an ELM327 OBDII Bluetooth adapter the ability to monitor their battery and other vehicle information normally visible only to the dealer.
Due to a recent cost reduction (and feature reduction) many of the cheap ELM327 OBDII Bluetooth adapters from Asia no longer work with the Leaf and report themselves to be version 2.1. The only one currently recommended is the Bluetooth Konnwei KW902 which still supports all the needed ELM commands to communicate with the Leaf.
Av samme grunn som ovenfor har jeg nå bestilt en slik Bluetooth Konnwei KW902. Hvor finner du denne leaf spy pro web siden?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

sølv-pilen

Sitat fra: Sverre_E på torsdag 17. november 2016, klokken 16:29
Har Galaxy S7, med leafspy. Kom opp med kinesiske tegn på min også, men løste seg med å skifte språk.
Settings finner man ved å finne menyen (de tre små strekene øverst i høyre hjørne).
Dette er merkelig. Er klar over at jeg må forandre språk i settings - problemet er at uansett hvor mye jeg trykker på den meny knappen så er det ingenting som skjer. Merkelig at den skal virke på din S7 og ikke min, er vel bare en type galaxy S7 (ikke edge)?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Electrix

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 28. november 2016, klokken 08:28
Sitat fra: leafnor på søndag 13. november 2016, klokken 22:48
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 13. november 2016, klokken 22:32
Bilen er i stand by, har prøvd den med en gang, to ganger og start.. ingen forskjell.
Har prøvd leaf spy på Galaxy 7 men der virker den ikke, starter på kinesiskt og instillingene er ikke mulig å få opp. Skulle prøve den med galaxy 5 men den døde grunnet ladeproblem :/ orker ikke tanken om å også kjøpe telefon som skal være tilpasset dette programmet..
Hm, kjørt det på tre ulike androidtablets, vært helt rett frem.
Jeg hadde en billigsak liggende som virket da jeg først prøvde LeafSpy. Så kjøpt denne:
http://www.ebay.com/itm/Vgate-iCar2-ELM327-Wi-Fi-Bluetooth-OBD-II-2-Code-Reader-Scan-iPhone-Android-ISO-/152002399779?hash=item23640c8e23&item=152002399779&var=&vxp=mtr
Den har vært mer pålitelig.
Tenkte jeg ikke skulle komme med flere innlegg før jeg hadde prøvd denne. Slik det ser ut nå, så kommer den ikke før julaften og så tålmodig er jeg bare ikke. Begynner å få en fin samling med ubrukte dongler så bare ta kontakt dersom noen ønsker å kjøpe... :\
Husk å klage og kreve pengene igjen via ebay-systemet når du får levert feilvare. Det er nok det eneste som fungerer på useriøse selgere. Med så lave priser som de kjører så må det svi med returer.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Sverre_E

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 28. november 2016, klokken 08:33
Sitat fra: Sverre_E på torsdag 17. november 2016, klokken 16:29
Har Galaxy S7, med leafspy. Kom opp med kinesiske tegn på min også, men løste seg med å skifte språk.
Settings finner man ved å finne menyen (de tre små strekene øverst i høyre hjørne).
Dette er merkelig. Er klar over at jeg må forandre språk i settings - problemet er at uansett hvor mye jeg trykker på den meny knappen så er det ingenting som skjer. Merkelig at den skal virke på din S7 og ikke min, er vel bare en type galaxy S7 (ikke edge)?

Ikke Edge nei. Merkelig?
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

JBS

#21
Sitat fra: sølv-pilen på mandag 28. november 2016, klokken 08:30
Sitat fra: Fergazzer på onsdag 16. november 2016, klokken 13:50
Fra app siden til Android

The Leaf Spy Pro application allows anyone with a Nissan Leaf electric vehicle, Android device with Bluetooth and an ELM327 OBDII Bluetooth adapter the ability to monitor their battery and other vehicle information normally visible only to the dealer.
Due to a recent cost reduction (and feature reduction) many of the cheap ELM327 OBDII Bluetooth adapters from Asia no longer work with the Leaf and report themselves to be version 2.1. The only one currently recommended is the Bluetooth Konnwei KW902 which still supports all the needed ELM commands to communicate with the Leaf.
Av samme grunn som ovenfor har jeg nå bestilt en slik Bluetooth Konnwei KW902. Hvor finner du denne leaf spy pro web siden?

http://www.electricvehiclewiki.com/Leaf_Spy_Pro
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=14285
https://www.google.dk/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://sfbayleafs.org/wp-content/media/2014/04/Jan_2014_CEpg20-23.pdf&ved=0ahUKEwi2peWs-svQAhWGEiwKHbC9A54QFghXMBE&usg=AFQjCNFDkOD7g0yD3ngyJIi5vb3l3LN9YA&sig2=eJ2OaTEk20DA9tQ7dPnuRg
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

sølv-pilen

Takk for linkene JBS.

Sitat fra: leafnor på søndag 13. november 2016, klokken 22:48
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 13. november 2016, klokken 22:32
Bilen er i stand by, har prøvd den med en gang, to ganger og start.. ingen forskjell.
Har prøvd leaf spy på Galaxy 7 men der virker den ikke, starter på kinesiskt og instillingene er ikke mulig å få opp. Skulle prøve den med galaxy 5 men den døde grunnet ladeproblem :/ orker ikke tanken om å også kjøpe telefon som skal være tilpasset dette programmet..
Hm, kjørt det på tre ulike androidtablets, vært helt rett frem.
Jeg hadde en billigsak liggende som virket da jeg først prøvde LeafSpy. Så kjøpt denne:
http://www.ebay.com/itm/Vgate-iCar2-ELM327-Wi-Fi-Bluetooth-OBD-II-2-Code-Reader-Scan-iPhone-Android-ISO-/152002399779?hash=item23640c8e23&item=152002399779&var=&vxp=mtr
Den har vært mer pålitelig.

Fikk denne dongelen i går. har testet og den virket.
Slet veldig med å få leaf Spy ligth til å virke.. Jeg ble Skikkelig irritert vel vitende at Sverre_E fikk den til å virke på samme telefon, for hvor mye jeg restartet, reinstalerte og prøvde., dritt appen virket rett og slett ikke - fikk ikke denne hurtigmeny knappen til å virke og kinesisk er ikke akkurat min eller telefonen sin sterke side.. men den koblet opp til dongelen uten at det som viste var noe særtlig informativt.. Fant en diskusjon på internett vedrørende Samsung Galaxy S6 med tilsvarende problem, der ble det vel egentlig aldrig konkludert med hva han gjorde for fiks, bortsett fra at han instalerte pro versjonen, som er 160 ganger dyrere. Etter å ha slitt ut mitt siste hårstrå - holdt jeg pusten og investerte i pro versjon... og wops.. så virket den - på engelsk som standard tilogmed.
Nå gjenstår det egentlig bare å finne ut hvordan jeg skal forstå disse data den gir meg. dersom noen er interresert har jeg ennå en dongle på vei i posten (leaf spy recomended).

Regner med at denne dongelen jeg nå har (som leafnor) slår seg automatisk av?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

kodalse

Dongelen min slår seg ihvertfal av ODBII pluggen aktiveres ved enten lading, forvarming eller kjøring.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

JBS

På set-up siden, findes der forskellige muligheder.
Altid on, on ved åbning af app, off når man forlader app osv.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

leafnor

@sølv-pilen, donglen slår seg av automatisk.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

lifern

Jeg hadde flatt 12v batteri her om dagen.
Før det, viste leaf spy soh på 90, 111qc,over 3000 normal ladinger.
Etter opplading viste det soh 92,.
90qc og litt over 2000 normal lading.
Eneste som var det samme er kjørelengde på nesten 132000.
Noen ideer hvorfor så store sprik?


Har slettet og paret på nytt, ja.
SVART EUROLEAF 2013

Trekkoppbil

I forrige uke bestilte jeg 3 dongler for å prøve dem:

Foreløpig har jeg rukket å teste dem kun noen minutter:
Denne kopla seg ganske kjappt opp med blåtann: https://www.aliexpress.com/item/Alfa-Fiat-Diagnostic-Cables-Leads-for-MultiECUScan-FiatECUScan-Fiat-Alfa-Romeo-and-Lancia/32324595137.html
Av og til datt den ut, men den kom fort opp igjen, og den fungerte bedre enn det meste jeg har prøvd i det siste. Men det gjenstår å teste over tid. Ved tidligere anledninger har jeg vært fornøyd med en ny dongle,  som har fungert dårlig på sikt. Den hadde addrese AA:BB:CC:11:22:33 som ikke er så veldig unikt ut.

Siden mange mener at ELM327 er dårlig, prøvde jeg en i dag som ikke er ELM327, men Leaf Spy ville ikke kople seg til den, for det om OS'et kobla seg til etter litt plunder. Den siste jeg prøvde i dag, var en elm327, som android enheten ikke klarte å finne i det hele tatt.

Myrvang

Har testet flere dongler, både fra Kjell og Kina, men uten hell på min Leaf. Men en av de fra Kina funket på en kompis sin gen1, men ikke på min. Har prøvd både gratis og PRO-versjonen, men ikke noe funker. Får bare masse feilmeldinger, ikke kontakt osv. Så nå tror jeg at jeg bare lader og kjører og lader og kjører. Det funker for de fleste :)
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

nr1rayner

Sitat fra: Myrvang på mandag 09. januar 2017, klokken 23:45
Så nå tror jeg at jeg bare lader og kjører og lader og kjører. Det funker for de fleste :)
Gjør det  ;)
Leafspy gir mye info, men mesteparten har man ikke bruk for.
I hvert fall ikke så mye bruk for at man skal prakkes opp og ned i mente for å få det til.
Det jeg finner mest bruk for Leafspy er vel egentlig under testing da den viser Wh forbrukt..>
Men der er vi jo igjen inne på spesielt interesserte..  8)

For de med gen1 kan det dog være kjekt å ha, da de ikke har %-visning i bilen.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA