Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zero Motorcycles

Startet av Hansi, onsdag 09. november 2016, klokken 22:31

« forrige - neste »

elektrolux

Kopierer dette siste innlegget. Kjørte også Zero på regnvåt vei, og uten tryggheten av antispinn kjørte jeg "som ei krykke". Ikke kjekt. Hadde nok lært sykkelen bedre å kjenne raskt, men det er bare så utrolig avslappende å vite at systemet er der i tilfelle gruff.

Hadde en annen situasjon; denne gangen i camperen der antispinn var essensielt: Kjørte forbi en lastebil på rett strekning i tett regn, og da jeg kom opp på siden av lastebilen ble jeg totalblindet av vannsprut fra dekkene til lastebilen som kjørte i piggdekk spor fulle av vann. I trygg forvissning om at bilen hadde antispinn og at veistrekkningen var fri før jeg mistet sikten gav jeg full gass og kikket sideslengs på lastebilen for å konstant avstand til den. Siden lastebilen hadde god sikt, og kjørte rett fram, var teorien at det ville jeg også gjøre omjeg holdt fast avstand til den. Antispinn forhindret sladd, og etter noen sekunder var jeg forbi og hadde full sikt igjen. Egentlig udramatisk, men dramatisk likevel. ( Glad kona sov for å si det slik )
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OlaM

Angående offentlig lading, det funker vel hvis man har Charge Tank og eventuelt med seg en Type 2-kabel? Så kan man lade med max 6 kW på flexiladere, noe som er kjekt fordi de ofte er ledige og kan brukes selv om noen andre står på CHAdeMO. Litt kjedelig å betale for 43/22 kW og bare få 6 selvfølgelig, og det blir jo en lang pause, men da er jo langtur om sommeren litt mer gjennomførbart, om enn med en betydelig redusert aksjonsradius. Hvis du planlegger litt så overnatter du kun på steder med lading, ikke altfor mange km per dag og med et langt lunsj-stopp på et sted med Type 2 lading og noe å finne på. Jeg hadde kost meg i alle fall.  :)

Men 20 kWh, CCS og antispinn, da er vi i mål.
'21 3LR


OlaM

Sitat fra: Lepet65 på mandag 13. november 2017, klokken 14:05
Denne altså:
http://www.energicamotor.com/energica-eva-esseesse9-old-school-electric-motorcycle/

Energica ser ut som veldig bra sykler, men 11,7 kWh er jo et stykke unna. Zero SR har jo 14,4 uten at den veier mer enn 188 kg, så her er det noe å gå på. Power Tank legger til 3,6 kWh og 20 kg. Hvis vi antar at det er mulig å pakke inn to ekstra power tanks i hovedpakken ved å redesigne sykkelen ender vi bare på 228 kg. Ikke uhåndterlig det, tåler t.o.m. litt ekstra vekt i form av aktiv kjøling ved hurtiglading.
'21 3LR

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Porsgrunn

Så både Energica og Zero syklene på elbilmessen i Gøteborg i helgen, flotte sykler alle sammen.

Har ikke noe erfaring med mc, men de er ganske forskjellige både i størrelse og kjørestilling. En annen stor forskjell er at Energica støtter CCS lading noe som nok bør gjøre lading på lengre turer enklere med den.

HCO

Jeg prøvekjørte Energica i sommer. Alle som tviler på at elmotor er fremtiden også for tohjulinger bør ta en tur på en sånn. Min egen GSX-R føltes som en gammel treg traktor etter turen på Energica...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Schled


Har fått svar fra importøren av Zero.
Zero syklene kan KUN lades fra vanlig stikkontakt (SCHUKO).
Pris på ekstra "charge tank" for 2018 modellen er vist ikke klar ennå men til den gamle kostet den over 16000kr.
>:(

Så det ser ut til at det foreløpig blir vanskelig å få tak i en ok el MC til en fornuftig pris en stund til.
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

PerBear

Sitat fra: Schled på torsdag 07. desember 2017, klokken 11:57

Har fått svar fra importøren av Zero.
Zero syklene kan KUN lades fra vanlig stikkontakt (SCHUKO).
...

I følge denne artikkelen fås 2018 modellene med hurtigladeplugg.
https://cleantechnica.com/2018/05/06/6-months-of-zero/
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Hansi

#39
"Charge Tank" (tilleggsutstyr) med J1772 (Mode3 Type1) ca. 6kW kan vel neppe defineres som hurtigladeplugg?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

yhafting

Sitat fra: Schled på torsdag 07. desember 2017, klokken 11:57

Har fått svar fra importøren av Zero.
Zero syklene kan KUN lades fra vanlig stikkontakt (SCHUKO).
Pris på ekstra "charge tank" for 2018 modellen er vist ikke klar ennå men til den gamle kostet den over 16000kr.
>:(

Så det ser ut til at det foreløpig blir vanskelig å få tak i en ok el MC til en fornuftig pris en stund til.

Her er noe å sikle på:
http://www.tacita.it/t-cruise/
(Bare så synd den bruker gir :-/ )

Jeg kjører Zero til daglig selv til og fra jobb. Det er ikke en langturssykkel. På svingete veier kjører jeg turer på ca 1.5-2 timer med kona bakpå, uten å bli ukomfortabel mhp batteristatus.

Zero motorsyklene kan lades opp til 1c hastighet, dvs opp mot 10-12 kW. Det finnes tredjepartløsninger (Diginow, Evtricity, se electricmotorcyclesforum.com) som tilbyr det til en gunstigere pris som enn Zeros 6kW, men det er fremdeles litt labert hvis du skal henge med på en guttetur der andre kjører bensinsykkel. Kjører du alene kan det hende det er akseptabelt..

Den dagen motorsyklene når 2.5c, slik som ioniq, så er det duket for et taktskifte. Per i dag krever det aktiv kjøling, med påfølgende kostnader og vekt.

Selv har jeg bygd meg en egen 5kW lader, som bruker auxillery ladeporten til sykkelen. Men det er mest et hobbyprosjekt, men det funker til 1/4 av prisen til Zero, men det er ikke på langt nær så elegant som det du får kjøpt.

2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

Balrog

Kjempespennende - fortell mer om ladeløsningen din er du snill!
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Jorg

#42
Jeg sitter og teller på knappene om jeg skal gå for en løsning hvor man bytter ut standard-laderen til Zero, med 9.9 kWh DigiNow-ladere via englishelectricmotorco.com. Monteres under sykkelen, så man fortsatt kan montere ekstra batteri, eller beholde hanskerommet i "bensintanken". Elsker den oppbevaringsplassen. (Zero DS 2017)

Da kommer man fra 0 til 80% på ca 40 min. Og selv om hastigheten er lavere enn på en bensinsykkel, så er det flere som kører 50-80 mil på en dag med det oppsettet.



bno

Interessant. Kan man få dette montert i Norge (les er det et firma som driver med dette og som har erfaring?)

Jorg

Høyst sannsynlig ikke. Oppsettet er ganske nytt. Men de påstår det er en rimelig enkel operasjon. FAQ her:

http://englishelectricmotorco.com/superchargers/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA