Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

FWD feil

Startet av jlan, onsdag 09. november 2016, klokken 18:41

« forrige - neste »

jlan

En av pakningene rundt døren er en klemsensor. En amerikansk tekniker som så på min bil var veldig opptatt av denne: Den hadde en liten rift og var løs øverst, manglet et festeklips. Jeg antar at det er den delen de venter på.

Jeg ser forøvrig på appen at bilen mister 10-20km range hver dag når den står hos Tesla ulåst.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Laban

Jeg hadde (håper jeg) også samme problem med min. Byttet først låsemekanisme og da fungerte døren to ganger før den ikke lot seg lukke eller åpne. Irriterende da det ikke gikk an å låse bilen eller bruke fartsholder/autopilot.
Fikk skiftet actuator i går og håper problemet er løst.
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

jlan

Interessant. De har ikke nevnt actuator for meg, bare låsemekanisme og sensor. Jeg får muligens bilen igjen til helgen, da har de brukt over 3 uker på dette.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

rumi

Jeg har nylig begynt å høre "knekke" lyder fra FWD på passasjersiden. Krysser fingrene for at den klarer seg til ut i januar når den skal inn for en del andre utbedringer.

Øggen

Huff. Dørene e absolutt det store ankepunktet, og en av tinga ej frykta skal bli tull med. Ikkje akkurat beroligande lesning. E jo det samme som går igjen på amerikanske forumet.
E dette her et problem for dokke med tidlig VIN?
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Øyvind.h

Sitat fra: Øggen på tirsdag 29. november 2016, klokken 22:35
Huff. Dørene e absolutt det store ankepunktet, og en av tinga ej frykta skal bli tull med. Ikkje akkurat beroligande lesning. E jo det samme som går igjen på amerikanske forumet.
E dette her et problem for dokke med tidlig VIN?

Det er nok like greit å ta utgangspunkt i at du får problemer med dørene. Og at Tesla kommer til å utbedre. Tesla er fortsatt i prøve og feile fasen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

F....... D.... Kjørte to eldre damer til bursdagsselskap nå. Ved destinasjonen ville ingen av FWDs åpne. Stor åpen plass, men fikk "Obstacle detected". Til slutt fikk jeg opp den ene litt på gløtt så de kunne krype ut i finstasen >:(  . Dette etter at Tesla hadde bilen i 3 uker for å fikse dørene.

Mulig det var været, uten at det er en god grunn. Tett tåke, 0 grader. Bilen var oppvarmet. Hjemme igjen virker alt helt fint, her er det +1 og bedre sikt.

Jeg mener seriøst at passasjersetet fremme må bygges om så det kan vippes frem.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

lunitiks

Sitat fra: jlan på tirsdag 13. desember 2016, klokken 19:32
F....... D.... Kjørte to eldre damer til bursdagsselskap nå. Ved destinasjonen ville ingen av FWDs åpne. Stor åpen plass, men fikk "Obstacle detected". Til slutt fikk jeg opp den ene litt på gløtt så de kunne krype ut i finstasen >:(  . Dette etter at Tesla hadde bilen i 3 uker for å fikse dørene.

Mulig det var været, uten at det er en god grunn. Tett tåke, 0 grader. Bilen var oppvarmet. Hjemme igjen virker alt helt fint, her er det +1 og bedre sikt.

Jeg mener seriøst at passasjersetet fremme må bygges om så det kan vippes frem.


Trist lesning
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Teslanewbie

Etter å ha lest her så har jeg gjort opp min meining , disse dørene er drit og kommer å bli et stooort problem for tesla .. men kule er de ..

Har nå snakket med 5 TMX eiere ALLE har hatt problem med dørene !
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Bjoris

Finnes ikke noe nødløsning som i S? Er jo rimelig kritisk å ikke få opp dørene om en er utsatt for ett uhell feks

Havebigfun

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 13. desember 2016, klokken 20:49
Etter å ha lest her så har jeg gjort opp min meining , disse dørene er drit og kommer å bli et stooort problem for tesla .. men kule er de ..

Har nå snakket med 5 TMX eiere ALLE har hatt problem med dørene !
Og du går fortsatt for en X?

jlan

Har noen forsøkt denne prosedyren ? Jeg stoppet nå døren litt åpen og forsøkte å tvinge den videre opp. Det ser ut som det går. Tenkte ikke på det i sted.

Without 12 volt power, the falcon wing doors can only be opened
from the inside of the vehicle. Remove the speaker grill from the
door and pull the mechanical release cable down and towards the
front seat, as shown below. After the latch has released, manually
lift up the doors.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

KrW

Det verste synes jeg er alt det andre som ikke fungerer når FWD varsles å være åpen. Blant annet autopilot, cruise control, luftfjæring og forvarming  :( Har en del i bestilling for venstredøra, men har nå også fått problem med høyredøra. Fikk problemet i starten av langtur langt unna service center. Da ble det kjøring uten cruise eller autopilot.

I natt hadde jeg bilen inne i en varm garasje ved en bensinstasjon og fikk da til å åpne og lukke døra  ;D. Vi har igjen over 2000km før vi er hjemme. Kommer ikke til å bruke bakdørene mer nå. Barna får klive inn via framdørene på resten av turen.

Dette er noe Tesla må ha stor fokus på å fikse synes jeg. Jeg har også tro på at de kommer til å løse det. Som nødløsning bør de i det minste lage en software som gjør at andre funksjoner fungerer selv om dørene ikke skulle lukkes skikkelig.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

jlan



Sitat fra: KrW på tirsdag 13. desember 2016, klokken 22:44
Som nødløsning bør de i det minste lage en software som gjør at andre funksjoner fungerer selv om dørene ikke skulle lukkes skikkelig.
Enig, jeg tror vi må få en meny for å disable sensorer. Men før jeg kjører med en slik feil vil jeg ha klart for meg om det er risiko for at døren kan sprette opp. Det bør vel være en stropp eller et eller annet som holder døren lukket før lås sensoren disables. Jeg oppdaget nå at døren er holdt i balanse av kraftige fjærer, så hvis låsen slipper kan den åpne seg i en sving.


2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Bjoris

Sitat fra: jlan på tirsdag 13. desember 2016, klokken 21:22
Har noen forsøkt denne prosedyren ? Jeg stoppet nå døren litt åpen og forsøkte å tvinge den videre opp. Det ser ut som det går. Tenkte ikke på det i sted.

Without 12 volt power, the falcon wing doors can only be opened
from the inside of the vehicle. Remove the speaker grill from the
door and pull the mechanical release cable down and towards the
front seat, as shown below. After the latch has released, manually
lift up the doors.

Mente det skulle være en nødløsning, men remove the speaker grill, hmm, lett å gjøre i kampens hete uten verktøy antar jeg?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA