Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autosteer Speed Restricted

Startet av Blip, fredag 04. november 2016, klokken 16:14

« forrige - neste »

Blip

Jeg har opplevd å få denne meldinga noen ganger og lurt på hva det kommer av. Litt googling viser at dette kom i fw 7.1 for å forhindre at folk kjøre for fort på veier uten midtdeler...

Det ser ikke ut til å gjelde Norge generelt, men min konklusjon er at denne meldinga kun kommer bestemte steder. Jeg har bare opplevd det en bestemt plass. Dette er tilfeldigvis i nærheten av en stor fabrikk. Er det en sammenheng?

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

fonberg

Jeg har også dette på ca. en håndfull steder som jeg kjører rimelig jevnlig. For min del gjelder det når jeg kommer inn 40- 50- og 60-soner, fra soner med høyere fartsgrense.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

twinpeaks

Autosteer kan ikke brukes hvis bilen mener at man kjører mer enn 10 km/t over maks tillatt hastighet OG den brukes på en vei hvor det er i utgangspunkt ikke anbefalt å bruke Autopilot, dvs landevei med motgående trafikk. Hvis jeg husker rett så ble dette innført som en begrensning i 7.1. Utfordringen kan være at bilen vet ofte ikke at det har kommet en ny og bedre vei, at tillatt hastighet har økt fra 60 km/t til 80 km/t (men bilen "tror" fremdeles at det gjelder maks 60.
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

M@rtin

Opplevde dette igår 2 ganger på vei fra Oslo til Töckfors og kun i Sverige. Bilen gikk tilogmed automagisk ned i hastighet fra 90km/h til 70km/h uten at jeg rørte noen ting pga. redusert maks. hastighetsforandring. Er det gps-data som gir denne restriksjonen på bestemte strekninger?

Martin
2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

Chris Neumann Ruud

Hvem vet hva som bestemmer hva som styrer fartsgrensene til Tesla, men det skjedde noe i høst etter at de tilsynelatende byttet kartleverandør, sammen med at det kan virke som at Teslas programmerere blander sammen litt kode her og der:

Der bilen finner fartsgrensene går det an å kjøre fartsgrense + offset på AP, men av en eller annen grunn så faller den ned til 70 blank uten offset dersom den ikke klarer å finne fartsgrensene, selv om generell fartsgrense i Norge er 80.
På AP1 er dette helt idiotisk, da det virker som det er en kodeendring i AP2 - koden som skulle diktere maks tillatt hastighet på "local roads" (som er/var 45mph / 70 kmh) som slår inn og begrenser topphastighet. Spesielt i områder med opphevet fartsgrense (///) er dette et stort problem at bilen enten ikke ser ny grense og fortsetter med den gamle, eller går rett til 70 blank som maks.

I tillegg er det masse problemer med dårlig kartdata som gjør at bilen senker hastigheten lenge før annonsert grense, ikke får med seg mindre endringer osv.

Det rare er at det virker som det er et "standard" - system, som er VELDIG god på å lese korrekte fartsgrenser, men som ikke øker/senker hastigheten av seg selv, og ett annet system som leser fartsgrensene men som ruller terning i hvert kryss hvilken grense som er den gjeldende. - og det er av og til lotto hvilket system som bilen starter opp med, spesielt i dagene etter FW-oppdatering

Dette har jeg rapportert til Tesla flere ganger og de sier at de jobber med saken, men at det hovedsaklig er "feil data på veien" som gjør det.

TL;DR - det har skjedd noe rot i teslas AP - kodebase og kartdata som gjør at spesielle og generelle fartsgrenser er blitt litt krøll
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Hodetelefoner

Etter en restart. Går det ofte noen turer før jeg får velge hastighet selv.
Men aldri problem etter en dag eller to.

Jeronan

I have a new late 2017 Model S with APH3, including Advanced Autopilot.

My observations with Autosteer functionality:

- On E6 or similar, I can turn on Autosteer while driving 10km+ over limit.
- On normal roads with single lane traffic, when turning on Autosteer when above speed limit, I get a audible warning and speed is immediately reduced. I am not able to increase the speed above the limit with Autosteer enabled in such situation.

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

mthoring

Sitat fra: Jeronan på mandag 20. november 2017, klokken 12:43
I have a new late 2017 Model S with APH3, including Advanced Autopilot.

My observations with Autosteer functionality:

- On E6 or similar, I can turn on Autosteer while driving 10km+ over limit.
- On normal roads with single lane traffic, when turning on Autosteer when above speed limit, I get a audible warning and speed is immediately reduced. I am not able to increase the speed above the limit with Autosteer enabled in such situation.

Ved å skru i settings så kan autosteer brukes i inntil 10km/t over fartsgrensen på restricted roads.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Jeronan

Sitat fra: mthoring på onsdag 22. november 2017, klokken 16:18
Sitat fra: Jeronan på mandag 20. november 2017, klokken 12:43
I have a new late 2017 Model S with APH3, including Advanced Autopilot.

My observations with Autosteer functionality:

- On E6 or similar, I can turn on Autosteer while driving 10km+ over limit.
- On normal roads with single lane traffic, when turning on Autosteer when above speed limit, I get a audible warning and speed is immediately reduced. I am not able to increase the speed above the limit with Autosteer enabled in such situation.

Ved å skru i settings så kan autosteer brukes i inntil 10km/t over fartsgrensen på restricted roads.

I might have to test that, but my settings are already set to "Relative" not "Absolute". So it could be a hard security setting on the auto steer currently to reduce frontal collision impact, since auto steer is currently not optimal yet and still in Beta!
So they might not want people to go all crazy on restricted roads and the auto steer suddenly swinging to the left and hitting an oncoming car above the speed limit.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA