Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Første døgnet med Ioniq

Startet av Eoniq, lørdag 29. oktober 2016, klokken 14:50

« forrige - neste »

Eoniq

Nå har jeg hatt Ioniq'n i ett døgn og må innrømme at jeg er imponert. Kjøreegenskaper er absolutt godkjent (sammenlikningsgrunnlag er at våres 4 siste biler har vært BMW 320D 2005mod, 320xda 2011mod, 116da 2013mod og nåværende 330E), fast og fin i styringen, lite krenging og allikevel komfortabel.
Jeg er også imponert når det gjelder forbruk, startet i dag med fulladet batteri AC på 22C, normal kjøremodus, forvarming av kupe og heating på, rekkevidden viste da 210km. Kjørte på svingete og kupert landevei med høydemeter forskjell på 100 m, strekningen er 19km og når jeg kom frem hadde jeg 192km igjen. Hadde noen æren som tok ca 2 timer, satte meg inn i bilen og kjørte hjem samme vei, når jeg var hjemme viste displayet at jeg hadde 179 km rekkevidde igjen. Jeg kjørte helt normalt uten å tenke for mye på å kjøre fint. Temperaturen lå imellom 5 og 8C, så det skulle vel tyder på at å få en rekkevidde på 200km pr ladning selv på vinteren er mulig

moby666


Eoniq

Gikk ut i bilen og sjekket nå, fant ingen brytere eller ikon som tyder på at det er varme i baksetet.

W.A.

Gratulerer med nybil  :D

gi også tilbakemelding på hvordan det fungerer når du har brukt "timer" for å varme bilen på forhånd.. slik at når du kommer så er bilen varm og god.
Første elbil. Signerte kontrakten 29.aug.2016:
Hyundai IONIQ EV med teknikk og skinn, Phantom black, utlevert den 13.des. 2016

Skedsmokorset

Ronald Dunk

#4
Eoniq: Gratulerer så meget, og takk for oppsummering av første kjøretur. Gleder meg på dine vegne.

Hvilke vinterdekk fikk du med bilen?

nr1rayner

GOM (guess-o-meter) er det ikke mye å forholde seg til ved slike "tester". Se heller på batteri%.
GOM endrer seg hele tiden etter bakker opp og ned. Den er omtrent kronisk ustabil i kupert terreng på Leaf, og sikkert tilsvarende på Ioniq...

Fint om du kommer med rapport fra flere turer, da gjerne med GOM og %, og aller helst litt lengre tur enn 19km  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Elmo

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 29. oktober 2016, klokken 18:04
GOM (guess-o-meter) er det ikke mye å forholde seg til ved slike "tester".
GOM endrer seg hele tiden etter bakker opp og ned.
Det stemmer, men her hvor han kjører T/R samme strekning så er det en ganske god test allikevel.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Eoniq

W.A.
Takker.
Før turen opp hadde jeg stilt inn timer, så jeg kom til oppvarmet bil. Unnskyld hvis ikke dette kom frem i innlegget, men får skylde på at jeg er fersk med el-bil sjargongen

Ronald Dunk
Takker.
Vinterdekk ordner min sønn for meg, han jobber hos Nissan (sur som bare det for at jeg ikke valgte Leaf). Håper og tror han får til en god deal, men om det blir billigere enn å kjøpe momsfritt vet jeg ikke.

nr1rayner
Ja, jeg vet at GOM ikke er helt 100%, men tenkte at etter 38 kjørte km og forbruket bare sank med 31km, så ville det gi en pekepinn på at bilen ihvertfall kom til å holde seg innenfor de oppgitte 210km som var oppgitt i display før start.
Skal se om jeg ikke får til å oppgi batteriprosent i morgen når jeg har planlagt en litt lengre søndagstur

Elmo

@Eoniq.
Vi har hørt en del teorier om de tre stillingene på ladekabelen.  Hvilke har din ??
Fulgte det med type2 kabel (uten kladd) ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Eoniq

Elmo
Oi! Pga latskap har jeg brukt min BMW type 2 ladekabel (tror dere at det er ok?), så jeg måtte ut og sjekke i garagen.
Ja, det følger med kabel med vanlig stikk i ene enden og type 2 i andre enden, det er 3 innstillinger, L, M og H.

nr1rayner

Joda, din lille test er det absolutt en god indikasjon ;)

Hvordan er det med strømforbruk til varme?
Ioniq har vel "driver only", har det egentlig noen hensikt?
Har selv Leaf med varmepumpe, som jevnt over ligger på ca 0,5-3kw litt etter hvor kaldt det er. Selvsagt, er det 10 grader ute er det jo svært lite varmebehov.. Ved 2-3 C går det vel stort sett 0,5-1kw og i -15 ligger den vel konstant på 2-3kw såvidt jeg husker.
Regner med forbruket til varme på Ioniq (og alle de andre elbilene) er temmelig likt..
Men selv om den ligger med mer eller mindre lave 1kw har det enorm effekt på forbruket og selvsagt derfor rekkevidden.
Med Ioniqs lave forbruk i utgangspunktet er det vel kanskje enda større forskjell prosentvis på en sommerdag og en iskald vinterdag..?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Eoniq

Tur i dag.
Ved start, 100% batteri, stipulert kjørelengde var 207km, normal kjøremodus, ingen timer innstilt, AC innstilt på 22C og Heat på.

Kjørte 112km, minst halvparten i ca 85-90km/t, 7-9C utetemperatur, en del bakker(startpunkt 30moh, høyeste punkt 275moh), 1 kort stopp og en lang stopp.

Status i display når jeg var hjemme igjen var, 51% batteri igjen, 102km rekkevidde og forbruk 13,1.

Displayet sa i begynnelsen av turen at hvis jeg skrudde av AC fikk jeg 6km lenger rekkevidde, hvis jeg trykket på Driver Only knappen fikk jeg 3km lenger rekkevidde.

Crown

Sitat fra: Eoniq på søndag 30. oktober 2016, klokken 15:46
Tur i dag.
Ved start, 100% batteri, stipulert kjørelengde var 207km, normal kjøremodus, ingen timer innstilt, AC innstilt på 22C og Heat på.

Kjørte 112km, minst halvparten i ca 85-90km/t, 7-9C utetemperatur, en del bakker(startpunkt 30moh, høyeste punkt 275moh), 1 kort stopp og en lang stopp.

Status i display når jeg var hjemme igjen var, 51% batteri igjen, 102km rekkevidde og forbruk 13,1.

Displayet sa i begynnelsen av turen at hvis jeg skrudde av AC fikk jeg 6km lenger rekkevidde, hvis jeg trykket på Driver Only knappen fikk jeg 3km lenger rekkevidde.

Var det våt eller tørr vegbane?
Høres ut som minst samme rekkevidde som jeg får med Leaf 30kWh under ideelle forhold (20 grader og tørt) :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Eoniq

Fuktig vei med noen få små regnbyger, tror ikke det hadde noen innvirkning på rekkevidden.

sven erik

er bra om man kan nigge i ca 90 med varme og få ca 20 mil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA