Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke vinterdekk har du kjøpt til Model X?

Startet av KrW, søndag 23. oktober 2016, klokken 00:07

« forrige - neste »

rumi

Håper folk tenker over at Tesla som alle andre driver butikk og ikke leker butikk. Veldig lett for at vi som forbrukere mener at forhandler skal strekke seg litt lengre hele tiden, men sjelden gjelder dette den andre veien. Når det er sagt så er jeg enig om at Tesla burde klare å leve med at en legger om til vinterdekk på parkeringsplassen uten at det skulle ha så mye å si.

Ega84

Vurderer å kjøpe inn vinterdekk og legge disse om på de originale sommerfelgene når bilen kommer.
Blir da i dim 255/45-20 - 275/45-20!

Noen som har noen erfaringer/tanker om hvordan dette vil oppføre seg på vinterføre (mtp bredden)?
Hva med rekkevidde ift originale 19" med 265 bredde?

Vil primært bli kjørt i bergensområdet, med noen turer til fjells.
Om jeg går for dette, vurderer jeg Nokian WR SUV 3.
2015 85D - Solgt
TMX 90D. Bekreftet 22.09. VIN 223XX. I prod 08.11. Transitt 16.11

GOS

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. november 2016, klokken 17:07
Jeg har aldri fått nybil på noe annet enn sommerdekk om jeg ikke har kjøpt vinterdekk fra forhandler.

For Teslas del skyldes det sikkert at bilene sendes fra California og vinterdekkene har kostet mer enn sommerdekkene. Ugunstig for Tesla å få shippet vinterdekk til Cali eller bytte på alle bilene som sendes hit og ende med et stort lager av sommerdekk her.

Min erfaring er likedan, og det nytter ikke om å be om noe annet da bilen alltid leveres med sommerdekk fra fabrikk. Jeg har 2 ganger spurt om å få levert med kun vinterdekk og det har ikke gått. Men om du betaler for vinterdekkene, så legger de om for deg og får sommer gummien med deg. (Gjort dette 1 gang hos Audi)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Vaagen

Sitat fra: GOS på lørdag 19. november 2016, klokken 19:44
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. november 2016, klokken 17:07
Jeg har aldri fått nybil på noe annet enn sommerdekk om jeg ikke har kjøpt vinterdekk fra forhandler.

For Teslas del skyldes det sikkert at bilene sendes fra California og vinterdekkene har kostet mer enn sommerdekkene. Ugunstig for Tesla å få shippet vinterdekk til Cali eller bytte på alle bilene som sendes hit og ende med et stort lager av sommerdekk her.

Min erfaring er likedan, og det nytter ikke om å be om noe annet da bilen alltid leveres med sommerdekk fra fabrikk. Jeg har 2 ganger spurt om å få levert med kun vinterdekk og det har ikke gått. Men om du betaler for vinterdekkene, så legger de om for deg og får sommer gummien med deg. (Gjort dette 1 gang hos Audi)

Jeg har faktisk klart det kunststykket.
Fikk VW levert på originale felger med Conti vinter til kun 500,- i mellomlegg pr dekk(205/55-16)
Kjøpt meg tredjepart sommer i større dimensjon til en god penge, uten å måtte sitte igjen med fire dekk.
Tipper dette var et engangstilfelle, men de fikk en fornøyd kunde. Det de også fikk var en lojal kunde på verkstedet, og de kundene er gull verdt.
2012 Nissan LEAF Glacier Pearl
2016 Tesla Model X60 "The Last Titan"
Reservert Model ≡

Bly

Kjører nå med Federal Himalaya SUV Snow på Polar felger som skal være spesialbygd for Tesla. Har kjørt ca 3000km med dem nå. De støyer litt ved veldig lav hastighet. Merker ingen forskjell på forbruket (muligens kanskje noe lengre rekkevidde) foreløpig helt suverene på vinterføre. Kjøpt og montert på Fevik Dekk i Grimstad for 15500,-
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

qatpap

Er det mulig å benytte AutoSock? Har noen prøve disse på en TMX?
Jeg får min X90 i desember/januar og har lyst på å velge Polar Silver Bullet med Nokia TL R2 SUV 110R XL. Men ser problemet med å plukke den opp på sommerdekk.
EGolf 2015 solgt
X90 AP2 sent desember.

Vaagen

2012 Nissan LEAF Glacier Pearl
2016 Tesla Model X60 "The Last Titan"
Reservert Model ≡

petersv

Sitat fra: qatpap på mandag 21. november 2016, klokken 18:33
Er det mulig å benytte AutoSock? Har noen prøve disse på en TMX?
Jeg får min X90 i desember/januar og har lyst på å velge Polar Silver Bullet med Nokia TL R2 SUV 110R XL. Men ser problemet med å plukke den opp på sommerdekk.

Det er jo et smart alternativ på korte distanser i lav fart.

Bjoris

Er det virkelig slik at Tesla ikke godtar at en tar ut bilen og bytter til vinterdekk på parkeringsplassen utenfor? Jeg forstår at de ikke ønsker at en gjør dette på "showrommet", men utenfor??

Jeg får vel min i mars og kommer veldig fort i denne situasjonen, skal sjekke med min DS hvilken politikk de har i Bergen på dette!"

o.b.lix

Sitat fra: bjoris på tirsdag 22. november 2016, klokken 10:36
Jeg får vel min i mars og kommer veldig fort i denne situasjonen, skal sjekke med min DS hvilken politikk de har i Bergen på dette!"

Bergen - Minde har vel Dekk1 vegg i vegg og bytte gjør de vel kjapt.
Bergen - Kokstad har en gigantisk P-plass nedenfor som disponeres av mange butikker, her går det garantert å bytte.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Isbjørn

Nå blir det Teslas originale vinterhjul for meg. Fikk telefon fra Dekkmann i dag, at det var umulig å få tak i de vinterhjulene som jeg bestilte i september iht. avtalen med TOCN hos dem. Samme bomtur som med forsikringsavtalen mellom Tide og TOCN. Fikk først garantert forsikring av Tide og så for noen dager siden beskjed at jeg ikke fikk forsikret bilen hos dem uansett. Avtalene med TOCN synes å være av lite verdi...
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

Dragern

Det blir originale 19" Cyclon med Nokian dekk på meg også. Fikk e-post i dag med ny og lavere pris for vinterhjulene, 24.800,-  :)
Det er en pris jeg kan leve med, og er glad Tesla innså at prisen på 32k var for høy.

En kommentar til diskusjonen over som startet med at jeg klaget over behandlingen jeg fikk:
Jeg har kjøpt ny bil flere ganger, men som uprofesjonell "dum" forbruker, og hadde ikke noe forhold til at det er vanlig å nekte å montere dekk i fra tredjepart. At det er slik hadde vært greit å forholde seg til hvis jeg var blitt informert før jeg betalte depositumet.

Nasatech

Sitat fra: Dragern på torsdag 24. november 2016, klokken 21:46
Det blir originale 19" Cyclon med Nokian dekk på meg også. Fikk e-post i dag med ny og lavere pris for vinterhjulene, 24.800,-  :)
Det er en pris jeg kan leve med, og er glad Tesla innså at prisen på 32k var for høy.

En kommentar til diskusjonen over som startet med at jeg klaget over behandlingen jeg fikk:
Jeg har kjøpt ny bil flere ganger, men som uprofesjonell "dum" forbruker, og hadde ikke noe forhold til at det er vanlig å nekte å montere dekk i fra tredjepart. At det er slik hadde vært greit å forholde seg til hvis jeg var blitt informert før jeg betalte depositumet.

19" fra Tesla ser faktisk bedre ut enn jeg hadde fryktet. Jeg "rakk" å kjøpe før de satt ned prisen :(


Kusior

Sitat fra: bjoris på tirsdag 22. november 2016, klokken 10:36
Er det virkelig slik at Tesla ikke godtar at en tar ut bilen og bytter til vinterdekk på parkeringsplassen utenfor? Jeg forstår at de ikke ønsker at en gjør dette på "showrommet", men utenfor??

Jeg får vel min i mars og kommer veldig fort i denne situasjonen, skal sjekke med min DS hvilken politikk de har i Bergen på dette!"

Har du fått svar fra Tesla på det bjoris? Er i samme situasjon som deg.
Model X 75D - i bestilling. Mars - 2017
WV E-Up - 2016
Volvo V70 2.0D - 2008

dainai

Sitat fra: Kusior på fredag 25. november 2016, klokken 09:31
Sitat fra: bjoris på tirsdag 22. november 2016, klokken 10:36
Er det virkelig slik at Tesla ikke godtar at en tar ut bilen og bytter til vinterdekk på parkeringsplassen utenfor? Jeg forstår at de ikke ønsker at en gjør dette på "showrommet", men utenfor??

Jeg får vel min i mars og kommer veldig fort i denne situasjonen, skal sjekke med min DS hvilken politikk de har i Bergen på dette!"

Har du fått svar fra Tesla på det bjoris? Er i samme situasjon som deg.

Köp 19" Cyclon av Tesla för 24.900,-? Så slipper man allt av krångel ved garanti etc

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA