Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke vinterdekk har du kjøpt til Model X?

Startet av KrW, søndag 23. oktober 2016, klokken 00:07

« forrige - neste »

KrW

Vinteren nærmer seg og mange har sikkert kjøpt vinterdekk allerede.
Hvilke dekk har du kjøpt og gjerne også hvilke felger?

Er det merkbar forskjell på rullemotstand på de ulike dekkene?
Ser og hører at mange anbefaler at man ikke bør ha for myke dekk på Model X pga. at bilen er så tung.

(vet det finnes en tråd om dekk og felger, men tenkte det er greit med en bare for vinterdekk)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Grom

Jeg gikk for Nokian Hakka R2 Suv, 255/45 foran og 275/45 bak på 20" org slipstream felger. Blir jo brede vinterdekk, men satser på greit grep allikevel.
X90D
Mod 3 i bestilling

jkirkebo

Jeg kommer til å gå for original Nokian R2 vinterdekkpakke, 265/50-19. Det er vel også eneste alternativ som har A i rullemotstand.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv


KrW

Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. oktober 2016, klokken 11:40
Jeg kommer til å gå for original Nokian R2 vinterdekkpakke, 265/50-19. Det er vel også eneste alternativ som har A i rullemotstand.

Det viste jeg ikke. Rullemotstand A høres bra ut. Hva med mykhet og slitestyrke? Har hørt at Nokian er myke på tunge biler + at de slites raskere. Min finske kone hadde nok gjerne likt at vi velger Nokian  :)
Tror vi kjøper i løpet av de neste to ukene.

Tempe dekk anbefaler Blizzak som de mener er stivere, men de har kanskje mer rullemotstand?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Kilroy

Ja, Blizzak har veldig høy rullemotstand, jeg har hatt de på Model S i 2år, veldig fornøyd med grep osv, men de har høy rullemotstand som gir høyt forbruk. Går for R2 i 265/50-19 her også. Har X75 så lavt forbruk er viktig for meg.

Sitat fra: KrW på søndag 23. oktober 2016, klokken 13:58
Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. oktober 2016, klokken 11:40
Jeg kommer til å gå for original Nokian R2 vinterdekkpakke, 265/50-19. Det er vel også eneste alternativ som har A i rullemotstand.

Det viste jeg ikke. Rullemotstand A høres bra ut. Hva med mykhet og slitestyrke? Har hørt at Nokian er myke på tunge biler + at de slites raskere. Min finske kone hadde nok gjerne likt at vi velger Nokian  :)
Tror vi kjøper i løpet av de neste to ukene.

Tempe dekk anbefaler Blizzak som de mener er stivere, men de har kanskje mer rullemotstand?
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

KrW

Hadde nesten bestemt meg for Blizzak, men om de har høy rullemotstand så tenker jeg litt videre :)
Hva med levetid på Nokian R2 sammenlignet med andre dekk?
22k for pakke med 20" og Blizzak hos Tempe og 25k med R2. Kun 16k for Antares Grip20, men tror de har høy rullemotstand.

Nokian er dyre, men man får kanskje det man betaler for. Ser Megahjul skryter mye av de litt billigere dekkene til Model X også.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Rico

Har bestilt Nokian Hakkapeliitta 8 SUV (Piggdekk) i 19"

hnrk

Jeg gikk for Nokian Hakkapelitta R2 SUV, et av de to alternativene som Tesla hadde. Jeg hadde på forhånd hørt om folk som hadde valgt feil dekk og slikt, så jeg gikk for den enkle løsningen - det Tesla anbefalte meg :)

Av de to alternativene (Nokain og Pirelli), så var det Nokian som passet best til mitt bruk. Nokian har litt mykere gummi enn pirelli visstnok, så blir interessant å se hvor fort de slites.
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

Dragern

Jeg har slitt veldig med å ta et valg, bla fordi Nokian R2-dekkene kom så dårlig ut på våt asfalt i Motor sin årlige vinterdekktest for personbiler. Men så fant jeg en test av SUV-dekk, også hos Motor, hvor SUV-utgaven av R2 gjør det mye bedre.

Jeg er ganske irritert over at Tesla leverer bilen på sommerdekk hvis du ikke kjøper vinterhjul fra dem (og du får ikke skifte selv ved henting). Originalfelger + Nokia R2 i fra tredjepart ville vel blitt ca 5k rimeligere. Men da må jeg enten ta sjansen på å kjøre ny TMX på sommerdekk i desember, eller organiserer henting med flakbil.

Så utpressingen funker, det blir R2 i fra Tesla.

Nasatech

Gikk for Nokian R2 19" rett fra Tesla. Fikk bil i august og da selvfølgelig på sommerhjul, men valgte allikevel denne løsningen.

Merker stor forskjell på bilen, men kjører mer forsiktig på vinteren, så ikke noe stort problem. Bilen er mykere og det føles som den krenger mer eller er "slappere" på veien. Men det skjer vel når man har mye, og myk, gummi!

Forbruket er noe lavere enn jeg hadde med 22".

X60dvl

#11
Bestilt 19" contiVikingcontact6 piggfrie på polar bullett. Blir kjøring noen meter på sommerdekk i desember/januar.. Sparte 12 000 ift pakke fra Tesla.
X60D i bestilling (bekreftet 17.09)
AP2 (-selvkjøring)

Ega84

Sitat fra: Dragern på fredag 18. november 2016, klokken 16:24
Jeg har slitt veldig med å ta et valg, bla fordi Nokian R2-dekkene kom så dårlig ut på våt asfalt i Motor sin årlige vinterdekktest for personbiler. Men så fant jeg en test av SUV-dekk, også hos Motor, hvor SUV-utgaven av R2 gjør det mye bedre.

Jeg er ganske irritert over at Tesla leverer bilen på sommerdekk hvis du ikke kjøper vinterhjul fra dem (og du får ikke skifte selv ved henting). Originalfelger + Nokia R2 i fra tredjepart ville vel blitt ca 5k rimeligere. Men da må jeg enten ta sjansen på å kjøre ny TMX på sommerdekk i desember, eller organiserer henting med flakbil.

Så utpressingen funker, det blir R2 i fra Tesla.

Så da får du levert bilen med vinterhjul (dekk+felg) istedet for sommerhjul?
Hvilke felger får du?
2015 85D - Solgt
TMX 90D. Bekreftet 22.09. VIN 223XX. I prod 08.11. Transitt 16.11

petersv

Ta med de hjulene og bytt selv på nærmeste bensinstasjon spør du meg. Eller dekksjappe (hvis det er Drammen du skal hente fra er det en i samme bygget rundt hjørnet.)

jkirkebo

Sitat fra: Dragern på fredag 18. november 2016, klokken 16:24
Jeg er ganske irritert over at Tesla leverer bilen på sommerdekk hvis du ikke kjøper vinterhjul fra dem (og du får ikke skifte selv ved henting).

Høh? Jeg har planer om å skifte selv ved henting. Mener du at Tesla kommer til å prøve å nekte meg å skifte dekk på parkeringsplassen etter uthenting? Det blir vel vanskelig, det er ikke de som eier plassen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA