Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjoner hjemme - Teknisk spørsmål

Startet av Tho_Elli, fredag 21. oktober 2016, klokken 13:12

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 26. oktober 2016, klokken 22:55
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. oktober 2016, klokken 22:24
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. oktober 2016, klokken 21:06
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. oktober 2016, klokken 19:24
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. oktober 2016, klokken 17:31
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. oktober 2016, klokken 16:14
Sitat fra: jornhd på onsdag 26. oktober 2016, klokken 12:46
Elektrikern kommer på befaring i dag, så jeg kan kanskje høre med han om alternative løsninger.
Men etter det jeg skjønner er en 3-fas 32A CCE på veggen det mest fleksible, da jeg kan montere ladeboks selv og ha mulighet til 22kW lading hvis det skulle bli aktuelt i fremtiden. Eller?

Det er en god og fleksibel løsning ja, om du har 400V inntak og plass til jordfeilbryter type B i skapet.
Hva hvis du har 230V? men også plass til type B i skapet.

Da kan du ikke få 22kW, ihvertfall ikke uten trafo. Maks 7,4kW, evt. 8,5kW med Tesla om du legger opp til 3-fase.
Trafo høres dyrt ut? Og stor...

Ja, for en 22kW snakker vi om et stykke over 20.000 og en vekt på et par hundre kg tenker jeg...

Har en 30 VA 3 fase trafo til salgs for 12500.-

30kVA håper jeg ;) Lavtapsutgave? Hvis ikke blir det heftige kobber- og jerntap i en slik trafo. Tipper fort firesifret antall kWh i året.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer


elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. oktober 2016, klokken 23:19
Sitat fra: elektrolux på onsdag 26. oktober 2016, klokken 22:55
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. oktober 2016, klokken 22:24
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. oktober 2016, klokken 21:06
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. oktober 2016, klokken 19:24
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. oktober 2016, klokken 17:31
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. oktober 2016, klokken 16:14
Sitat fra: jornhd på onsdag 26. oktober 2016, klokken 12:46
Elektrikern kommer på befaring i dag, så jeg kan kanskje høre med han om alternative løsninger.
Men etter det jeg skjønner er en 3-fas 32A CCE på veggen det mest fleksible, da jeg kan montere ladeboks selv og ha mulighet til 22kW lading hvis det skulle bli aktuelt i fremtiden. Eller?

Det er en god og fleksibel løsning ja, om du har 400V inntak og plass til jordfeilbryter type B i skapet.
Hva hvis du har 230V? men også plass til type B i skapet.

Da kan du ikke få 22kW, ihvertfall ikke uten trafo. Maks 7,4kW, evt. 8,5kW med Tesla om du legger opp til 3-fase.
Trafo høres dyrt ut? Og stor...

Ja, for en 22kW snakker vi om et stykke over 20.000 og en vekt på et par hundre kg tenker jeg...

Har en 30 VA 3 fase trafo til salgs for 12500.-

30kVA håper jeg ;) Lavtapsutgave? Hvis ikke blir det heftige kobber- og jerntap i en slik trafo. Tipper fort firesifret antall kWh i året.

Ja 30 kVA selvfølgelig.

( Lurer på hvorfor vi fyller opp denne tråden med endeløse sitater for så å skrive noe få ord  ::) )
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jornhd

Hadde ingen ledig plass i skapet, så elektrikern fikk et problem. Da var det bare å glemme 3 fas og jordfeilbryter. Salto 572 har jordfeilbryter innebygd, og det måtte en god del meter til med kabel bort til garasjen, så da gikk jeg for forhandlertilbudet.

tuono

#34
Har prøvd å navigere litt rundt i det som omhandler stasjonære ladere her inne, og dem med bedre forståelse av emnet får tilgi at jeg sliter med å områ meg.
Jeg har sikringeskap i garasjen med plenty plass for ekstra kurser. Inntaket er 3x230V og hovedkursen er 64A. Skapet står i umiddelbar nærhet til stedet laderen skal stå. Vi snakker 1-2 meter kabelstrekk.

Hva mener dere er den optimale løsningen for en bil med ladeoppsettet til Ioniq? Og nei....jeg blir i overskuelig fremtid ikke å overveie Tesla. Så fleksibilitet i forhold til dette merket er noe jeg ikke tar med i beregningen.

Jeg skjønner at det tilbudet som følger Ioniqen ikke er det mest optimale med hensyn til ladetid.
Jeg ser også at en selger er innpå her, og under andre forumseksjoner, med en lader som han mener er gunstig både med hensyn til pris og funksjon, men så vidt jeg kan se er dette en boks han ennå ikke har fått inn.

Alle tips (med teskje) mottas med takk.

Tho_Elli

Sitat fra: Tho_Elli på fredag 21. oktober 2016, klokken 13:12
Skal gå til innkjøp av ladestasjon til min nye Ioniq som kommer i desember. Lurer litt på hvilket produkt jeg skal velge.

Alt. 1: Hyundai sitt tilbud. 1 fase 230V, 3.7kw Salto ladestasjon.
Ulempe: 8 timer ladetid
Fordel: 20A sikring

Alt. 2: 1 fase 230V, 11kw Salto ladestasjon.
Ulempe: Skjev fasebelastning, 32A sikring
Fordel: 4 timer ladetid

Alt. 3: 3 fase 400V 11kw Salto ladestasjon. Sikringsskapet er 400V fra bygget i 2016.
- Kan Hyundai benytte denne?
- Blir bilens 6,6kw lader fullt benyttet?
Fordel: Jevn fasebelastning?, 16A eller 20A sikring (litt usikker), 4 timer ladetid?


Har jeg tenkt feil..? Hva ville dere valgt?

Oppdatering:
Har da valgt løsning. Ble 22KW 3 fase 400V. Bestilte den her: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/32a-3f-ladestasjon-med-5m-rett-kabel-t2?tm=ladestasjoner. Håper dette blir bra  ;D
2017 mod. Hyundai Ioniq, Marine Blue. Kommer desember..?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA