Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjoner hjemme - Teknisk spørsmål

Startet av Tho_Elli, fredag 21. oktober 2016, klokken 13:12

« forrige - neste »

Tho_Elli

Skal gå til innkjøp av ladestasjon til min nye Ioniq som kommer i desember. Lurer litt på hvilket produkt jeg skal velge.

Alt. 1: Hyundai sitt tilbud. 1 fase 230V, 3.7kw Salto ladestasjon.
Ulempe: 8 timer ladetid
Fordel: 20A sikring

Alt. 2: 1 fase 230V, 11kw Salto ladestasjon.
Ulempe: Skjev fasebelastning, 32A sikring
Fordel: 4 timer ladetid

Alt. 3: 3 fase 400V 11kw Salto ladestasjon. Sikringsskapet er 400V fra bygget i 2016.
- Kan Hyundai benytte denne?
- Blir bilens 6,6kw lader fullt benyttet?
Fordel: Jevn fasebelastning?, 16A eller 20A sikring (litt usikker), 4 timer ladetid?


Har jeg tenkt feil..? Hva ville dere valgt?

2017 mod. Hyundai Ioniq, Marine Blue. Kommer desember..?

ProsjektX

Med alt 2 antar jeg at du mener 7,4kW, og ikke 11kW. Med Alt. 3 få rdu bare ladet som med Alt. 1 siden det er 16A, alternativt må du gå for 22kW 3-fase, og du får ladet med 7,4.

Men salto er vel ganske dyrt oppover i størrelse, finnes rimeligere alternativer der ute, f.eks en Tesla wallbox, som har bare ett alternativ, 3-fas 32A til 5400kr. Den kan enkelt justeres med en dip switch til forskjellige pilotsignaler.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

ProsjektX

En annen ting å ta i betraktning er at nå kommer nye "smarte" el-målere for fullt, og dermed også effektprising, noe som betyr at de fleste neppe vil ønske å lade en elbil på full effekt lenger.. Det kan bli dyrt. Så ville gjerne hatt en ladestasjon som enkelt kan justere strøm, utenifra, og også evt med en timer.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

dolsen

#3
Sitat fra: Tho_Elli på fredag 21. oktober 2016, klokken 13:12
Skal gå til innkjøp av ladestasjon til min nye Ioniq som kommer i desember. Lurer litt på hvilket produkt jeg skal velge.

Alt. 1: Hyundai sitt tilbud. 1 fase 230V, 3.7kw Salto ladestasjon.
Ulempe: 8 timer ladetid
Fordel: 20A sikring

Alt. 2: 1 fase 230V, 11kw Salto ladestasjon.
Ulempe: Skjev fasebelastning, 32A sikring
Fordel: 4 timer ladetid

Alt. 3: 3 fase 400V 11kw Salto ladestasjon. Sikringsskapet er 400V fra bygget i 2016.
- Kan Hyundai benytte denne?
- Blir bilens 6,6kw lader fullt benyttet?
Fordel: Jevn fasebelastning?, 16A eller 20A sikring (litt usikker), 4 timer ladetid?


Har jeg tenkt feil..? Hva ville dere valgt?

Regnestykket er vel sånn:

(V * A * antal faser)/1000 = Antall KW

Alternativ 2 blir derfor: 230V*32A*1 = 7360W = 7,360KW

Så må man i tillegg regne med noe spenningstap. Hvor mye dette utgjør, avhenger av avstanden fra sikringsskapet til ladestasjonen.

Selv hadde jeg lagt opp til en 3 fase 32A kurs, da er man skodd for fremtiden. Hvilken ladeboks, vet jeg ikke. Finnes sikkert mange å velge i. Men det kan man ettermontere selv, om jeg har forstått dette riktig?

Griffel

#4
Sitat fra: Tho_Elli på fredag 21. oktober 2016, klokken 13:12
Alt. 3: 3 fase 400V 11kw Salto ladestasjon. Sikringsskapet er 400V fra bygget i 2016.
- Kan Hyundai benytte denne?
- Blir bilens 6,6kw lader fullt benyttet?
Fordel: Jevn fasebelastning?, 16A eller 20A sikring (litt usikker), 4 timer ladetid?


Har jeg tenkt feil..? Hva ville dere valgt?
Siden bilen er utstyrt med enfaslader vil den uansett ladestasjonen trekke effekten på én fase. Det er for så vidt uproblematisk med en trefasladestasjon, men bilen kan kun trekke opp til 1/3, i dette tilfelle av de 11kW altså ca. 3,6kW for alle biler med enfaslader. Biler med innebygget trefaslader (Tesla,MB og ny BMW) kan trekke 11kW.

Setter du opp en 32A 400V trefasstasjon kan du trekke det ladern har av effekt altså 6,6kW, og framtidige biler med trefaslader kan utnytte denne opp til 22kW.

Tiden det tar å lade har med ditt kjøremønster å gjøre, ikke hvor stort batteriet er. De aller aller fleste klarer seg uten problemer med alt1. eller tilsvarende men vi kjenner jo ikke ditt kjørebehov.
Rekkevidde etter ca 1 times lading alt.1  ca. 15km
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eldaddy

Tekniske data sier:

"AC lading (innebygd lader) 6,6 kW (fra 6A til 32A kurs)"

Hva betyr innebygd lader?

Kan jeg lade bilen med huseier sin Salto boks som gir 11,8kW 3-fase?

Hyundai Ioniq EV - 20.1.2017
Audi A4 Avant 1.8T 2005
Audi A4 Sedan 2.0 2001 - solgt
Audi A3 1.6 Kombi 1998 - solgt
Volvo 340 Kombi - solgt
BMW 316 Sedan 1.6 1989 - solgt
BMW 316 Sedan 1.6 1987 - solgt

Elmo

Laderen sitter i bilen. Saltoboksen er bare en litt "intelligent" strømtilførsel og gjøre bare samme jobben som boksen på ladeledningen som har vanlig kontakt (schuko).

Ja du kan lade fra Salto-boxen, men det følge ikke riktig ledning (type2 - type2) med bilen. Det må kjøpes sepparat, eller låne av han som eier Saltoboksen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Orbit

#7
Sitat fra: eldaddy på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 19:40
Tekniske data sier:

"AC lading (innebygd lader) 6,6 kW (fra 6A til 32A kurs)"

Hva betyr innebygd lader?

Kan jeg lade bilen med huseier sin Salto boks som gir 11,8kW 3-fase?

Ja, men du får bare 3.7kW ladeeffekt med den kombinasjonen. For full effekt (6.6kW), må ladestasjonen ha 7.4 kW (32A, 1-fas), eller 22kW (32A, 3-fas).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tutti

Du kan vel også få Salto-bokser med en mellom-løsning, f.eks. 25A 1 eller 3-fase. Da blir det en mellomting.

eldaddy

Sitat fra: Elmo på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 19:54
Laderen sitter i bilen. Saltoboksen er bare en litt "intelligent" strømtilførsel og gjøre bare samme jobben som boksen på ladeledningen som har vanlig kontakt (schuko).

Ja du kan lade fra Salto-boxen, men det følge ikke riktig ledning (type2 - type2) med bilen. Det må kjøpes sepparat, eller låne av han som eier Saltoboksen.

Det henger en fastmontert kabel med type 2 connector på Saltoboksen. Kan jeg plugge den rett på Ioniqen?
Hyundai Ioniq EV - 20.1.2017
Audi A4 Avant 1.8T 2005
Audi A4 Sedan 2.0 2001 - solgt
Audi A3 1.6 Kombi 1998 - solgt
Volvo 340 Kombi - solgt
BMW 316 Sedan 1.6 1989 - solgt
BMW 316 Sedan 1.6 1987 - solgt

W.A.

Ja det kan du.
Innebygd laderen på bilen passer på at du ikke får mer enn 6.6kw i timen.
Så det er ingen bekymring å lade fra saltoboksen som gir mer eller mindre kw i timen. Bare du får kobla type 2 kabelen på saltoboksen så er det bare å lade.
Første elbil. Signerte kontrakten 29.aug.2016:
Hyundai IONIQ EV med teknikk og skinn, Phantom black, utlevert den 13.des. 2016

Skedsmokorset

Nik

Tilbudet fra forhandler er på kr 11850,- for ferdiginstallert Salto ladestasjon med kabel eller med uttak. Finnes det rimeligere alternativer?
Har bestilt min første ELbil - Ioniq.

eldaddy

Sitat fra: Nik på onsdag 26. oktober 2016, klokken 08:39
Tilbudet fra forhandler er på kr 11850,- for ferdiginstallert Salto ladestasjon med kabel eller med uttak. Finnes det rimeligere alternativer?

Hvilken type Salto boks er dette?
Hyundai Ioniq EV - 20.1.2017
Audi A4 Avant 1.8T 2005
Audi A4 Sedan 2.0 2001 - solgt
Audi A3 1.6 Kombi 1998 - solgt
Volvo 340 Kombi - solgt
BMW 316 Sedan 1.6 1989 - solgt
BMW 316 Sedan 1.6 1987 - solgt

Nik

Jeg har ikke peiling på ladestasjoner. I brosjyren står ladesystem mode-3, type 2, ladeeffekt > 3,7kw maks 16A.
Dette er tilbud fra Hyundai og tror at alle forhandlere vil komme med det.
Har bestilt min første ELbil - Ioniq.

tutti

Sitat fra: Nik på onsdag 26. oktober 2016, klokken 08:39
Tilbudet fra forhandler er på kr 11850,- for ferdiginstallert Salto ladestasjon med kabel eller med uttak. Finnes det rimeligere alternativer?
Det er det samme som jeg betalte for min 3-fase saltoboks med fastmontert kabel og MVA. Uten mva. så skulle man tro slikt ble billigere?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA