Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde

Startet av Radiobil1, torsdag 20. oktober 2016, klokken 12:07

« forrige - neste »

Radiobil1

Blir så lei av å lese om lab tester på rekkevidde.
Det burde lages en standard elbil rekkevidde test, som alle typer ble kjørt igjennom, med samme kjøremønster av piloten.

Kan man ikke lage en rundløype oslo-sandvika-hønefoss-roa-oslo, det er ca 15 mil og i variert terreng.
Kan kjøres sommer og vinter, for å sjekke forskjeller.

Kan godt ha testere fra Zero eller elbilforeningen, slik at importører slipper å bli mistenkt for noe.

Enig?



Gurba

Enig. Det er vel noe som dette EDC gjør. Det er ihvertfall mye mer reelt enn NDAC.

Orbit

Problemet er ikke først og fremst at det testes i lab, men hvordan testen er definert. Dagens forbrukstall målt etter NEDC måles over 4 km "bykjøring" (snittfart 18 km/t), slått sammen med 7 km "landeveiskjøring" med snittfart 63 km/t. Totalt 11 km med snittfart 33 km/t.

Det er ikke komplisert matematikk som skal til for å vise at dette er lite overførbart til "langtur" under norske forhold med med 70-80++ km/t i snitt.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

asgeirn

Elbilforeningen kjører strekningen Drammen-Sigdal-Krødsherad-Drammen, en strekning på 152 kilometer med varierende topografi, når de tester elbiler.

Kanskje de kunne publisert resultatene i tabells form?
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Elmo

Sitat fra: Radiv på torsdag 20. oktober 2016, klokken 12:07
Kan man ikke lage en rundløype oslo-sandvika-hønefoss-roa-oslo, det er ca 15 mil og i variert terreng.
Kan kjøres sommer og vinter, for å sjekke forskjeller.

Kan godt ha testere fra Zero eller elbilforeningen, slik at importører slipper å bli mistenkt for noe.

Har du ikke hørt om "Lunde-testen" ?? :D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Adrian Stachnik

Jeg ser på flere elbiler jeg har vært borti, at de etter et normalt
kjøremønster har ca. 30% kortere rekkevidde enn NEDC-testen.

Mercedes: 200km NEDC = 140km (120-150km, personlige tester)
Kia Soul: 212km NEDC = 148km. (120-170km, personlige tester)

Jeg velger å omtale disse to bilene, da jeg har
testet begge på både langkjøring og bykjøring.

Konklusjonen er at 30% kortere enn NEDC virker å gi et realistisk bilde, forutsatt
at du har standard dekk-dimensjon, piggfrie vinterdekk, og rett lufttrykk.
Rekkevidden er naturlig nok også enda kortere ved kjøring i flere minusgrader.

Altså et forslag her: slå av 30% på rekkevidden når du ser på rekkevidden som reklameres med.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

Elmo

Sitat fra: Adrian Stachnik på mandag 05. desember 2016, klokken 18:12
Altså et forslag her: slå av 30% på rekkevidden når du ser på rekkevidden som reklameres med.

Tja jeg vet ikke helt jeg.  Min eUp har NEDC 160 og jeg har ingen problem med å kjøre 140+ sommerstid.
Men i minusgrader er jeg nede i 100 hvis jeg ikke er forsiktig. Normalt (uforsiktig) vil si full fart og varmen på 25 grader.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Adrian Stachnik

#7
Det er jo knall at du får mer ut av bilen enn hva jeg anslår.
Ingenting er bedre enn det.

Men det jeg skal frem til:
Forvent at rekkevidden er 30% kortere enn NEDC-rekkvidde,
og bli heller positivt overrasket om du kommer lenger :)
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

turfsurf

Det blir litt for enkelt. Man må enkelt og greit innfinne seg med at rekkevidden varierer mye avhengig av fart og temperatur, og lære seg bilen å kjenne. Ikke noe problem å kjøre vår i3 tom på halvparten av NEDC rekkevidde, eller strekke den lengre enn NEDC og. Samme med 85D vi hadde, jeg kunne lett kjørt den 60 mil, men og kjørt den tom på under 30. Så forvent alt fra under halv rekkevidde opp til oppgitt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

GOLF-raider

#10
Min erfaring med strømforbruk i e-Golf er
en tur til Værnes en god sommerdag med
en passasjer til flyplassen. Batteriet var
nesten bånn i bøtta da jeg kom hjem etter
15 mil (4 km til gode / 190 x 81% = 154).
Nå på vinteren tenker jeg å må lade etter
ca 12 mil ved ÷1 °C,  ca 10 mil ved ÷5 °C,
ca 8 mil ved ÷9 °C,   ca 7 mil ved ÷12 °C. 
8)  ???
https://www.tu.no/artikler/industri-stor-oversikt-her-er-rekkevidden-til-alle-elbilene-du-kan-kjope-i-norge/222230
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977


Trekkoppbil

Det er vel vanskelig å få nøyaktighet med subjektive målinger.
Folk kjører så forskjellig, og det er mange måter å kjøre i 80 på.  For det om  bilister kjører i følge, kan det bli vesentlige ulike kjøremønstere.  Og det er mange miljøparametere som vil variere fra gang til gang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA