Skrevet av Emne: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde  (Lest 7781 ganger)

Radiv

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 266
    • Vis profil
Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
« på: torsdag 20. oktober 2016, klokken 12:07 »
Blir så lei av å lese om lab tester på rekkevidde.
Det burde lages en standard elbil rekkevidde test, som alle typer ble kjørt igjennom, med samme kjøremønster av piloten.

Kan man ikke lage en rundløype oslo-sandvika-hønefoss-roa-oslo, det er ca 15 mil og i variert terreng.
Kan kjøres sommer og vinter, for å sjekke forskjeller.

Kan godt ha testere fra Zero eller elbilforeningen, slik at importører slipper å bli mistenkt for noe.

Enig?


« Siste redigering: torsdag 20. oktober 2016, klokken 12:09 av Radiv »

Gurba

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 210
    • Vis profil
Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
« Svar #1 på: torsdag 20. oktober 2016, klokken 14:55 »
Enig. Det er vel noe som dette EDC gjør. Det er ihvertfall mye mer reelt enn NDAC.

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1258
    • Vis profil
Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
« Svar #2 på: torsdag 20. oktober 2016, klokken 15:20 »
Problemet er ikke først og fremst at det testes i lab, men hvordan testen er definert. Dagens forbrukstall målt etter NEDC måles over 4 km "bykjøring" (snittfart 18 km/t), slått sammen med 7 km "landeveiskjøring" med snittfart 63 km/t. Totalt 11 km med snittfart 33 km/t.

Det er ikke komplisert matematikk som skal til for å vise at dette er lite overførbart til "langtur" under norske forhold med med 70-80++ km/t i snitt.

2017 BMW i3 94Ah

asgeirn

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 193
    • Vis profil
    • @asgeirn
Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
« Svar #3 på: torsdag 20. oktober 2016, klokken 20:48 »
Elbilforeningen kjører strekningen Drammen-Sigdal-Krødsherad-Drammen, en strekning på 152 kilometer med varierende topografi, når de tester elbiler.

Kanskje de kunne publisert resultatene i tabells form?
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7188
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
« Svar #4 på: torsdag 20. oktober 2016, klokken 21:41 »
Kan man ikke lage en rundløype oslo-sandvika-hønefoss-roa-oslo, det er ca 15 mil og i variert terreng.
Kan kjøres sommer og vinter, for å sjekke forskjeller.

Kan godt ha testere fra Zero eller elbilforeningen, slik at importører slipper å bli mistenkt for noe.

Har du ikke hørt om "Lunde-testen" ?? :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Saxo 2000 og P106 2001. Vi har kjørt tilsammen 146.000 km med PSA classic.
Har nå også en eUp 2015, gått 50.000 km hittil.

Adrian Stachnik

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 68
    • Vis profil
Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
« Svar #5 på: mandag 05. desember 2016, klokken 18:12 »
Jeg ser på flere elbiler jeg har vært borti, at de etter et normalt
kjøremønster har ca. 30% kortere rekkevidde enn NEDC-testen.

Mercedes: 200km NEDC = 140km (120-150km, personlige tester)
Kia Soul: 212km NEDC = 148km. (120-170km, personlige tester)

Jeg velger å omtale disse to bilene, da jeg har
testet begge på både langkjøring og bykjøring.

Konklusjonen er at 30% kortere enn NEDC virker å gi et realistisk bilde, forutsatt
at du har standard dekk-dimensjon, piggfrie vinterdekk, og rett lufttrykk.
Rekkevidden er naturlig nok også enda kortere ved kjøring i flere minusgrader.

Altså et forslag her: slå av 30% på rekkevidden når du ser på rekkevidden som reklameres med.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7188
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
« Svar #6 på: mandag 05. desember 2016, klokken 18:47 »
Altså et forslag her: slå av 30% på rekkevidden når du ser på rekkevidden som reklameres med.

Tja jeg vet ikke helt jeg.  Min eUp har NEDC 160 og jeg har ingen problem med å kjøre 140+ sommerstid.
Men i minusgrader er jeg nede i 100 hvis jeg ikke er forsiktig. Normalt (uforsiktig) vil si full fart og varmen på 25 grader.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Saxo 2000 og P106 2001. Vi har kjørt tilsammen 146.000 km med PSA classic.
Har nå også en eUp 2015, gått 50.000 km hittil.

Adrian Stachnik

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 68
    • Vis profil
Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
« Svar #7 på: mandag 05. desember 2016, klokken 19:20 »
Det er jo knall at du får mer ut av bilen enn hva jeg anslår.
Ingenting er bedre enn det.

Men det jeg skal frem til:
Forvent at rekkevidden er 30% kortere enn NEDC-rekkvidde,
og bli heller positivt overrasket om du kommer lenger :)
« Siste redigering: mandag 05. desember 2016, klokken 19:24 av Adrian Stachnik »
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3705
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
« Svar #8 på: mandag 05. desember 2016, klokken 21:18 »
Det blir litt for enkelt. Man må enkelt og greit innfinne seg med at rekkevidden varierer mye avhengig av fart og temperatur, og lære seg bilen å kjenne. Ikke noe problem å kjøre vår i3 tom på halvparten av NEDC rekkevidde, eller strekke den lengre enn NEDC og. Samme med 85D vi hadde, jeg kunne lett kjørt den 60 mil, men og kjørt den tom på under 30. Så forvent alt fra under halv rekkevidde opp til oppgitt.
Model X 100D 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7188
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
« Svar #9 på: mandag 05. desember 2016, klokken 23:24 »
Godt sagt turfsurf
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Saxo 2000 og P106 2001. Vi har kjørt tilsammen 146.000 km med PSA classic.
Har nå også en eUp 2015, gått 50.000 km hittil.

GOLF-raider

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 211
    • Vis profil
Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
« Svar #10 på: torsdag 11. januar 2018, klokken 06:12 »
Min erfaring med strømforbruk i e-Golf er
en tur til Værnes en god sommerdag med
en passasjer til flyplassen. Batteriet var
nesten bånn i bøtta da jeg kom hjem etter
15 mil (4 km til gode / 190 x 81% = 154).
Nå på vinteren tenker jeg å må lade etter
ca 12 mil ved ÷1 °C,  ca 10 mil ved ÷5 °C,
ca 8 mil ved ÷9 °C,   ca 7 mil ved ÷12 °C. 
 8)  ???
https://www.tu.no/artikler/industri-stor-oversikt-her-er-rekkevidden-til-alle-elbilene-du-kan-kjope-i-norge/222230
« Siste redigering: lørdag 13. januar 2018, klokken 06:38 av GOLF-raider »
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Disqusor

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 137
    • Vis profil

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1717
    • Vis profil
Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
« Svar #12 på: torsdag 11. oktober 2018, klokken 15:52 »
Det er vel vanskelig å få nøyaktighet med subjektive målinger.
Folk kjører så forskjellig, og det er mange måter å kjøre i 80 på.  For det om  bilister kjører i følge, kan det bli vesentlige ulike kjøremønstere.  Og det er mange miljøparametere som vil variere fra gang til gang.