Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stjørdal - Molde og tilbake

Startet av Burger, mandag 10. oktober 2016, klokken 12:38

« forrige - neste »

Burger

Hei,

Skal prøve meg på en tur som går litt lengre utenfor komfortsonen min, det er fra Stjørdal til Molde. Hovedproblemet blir Surnadal -> Berkåk. Kan lade på Oppdalsporten, men det er Arctic Roads og det vil jeg unngå av prinsippielle årsaker.

Jeg har brukt google maps, greenrace, ladestasjoner.no og Fortum og Grønn kontakt sine egne kart for å kartlegge oppetid på ladepunkt. Er Surnadalen hurtiglader nede, så er jeg stuck...

I Greenrace så har jeg modifisert en Nissan Leav V1 med følgende :
21kw/h tilgjengelig (2015 Leaf)
Accessories power : 1500W
Kjørestil : Sport 10

Så er det turen, kommer til å starte ekstremt tidlig for å unngå å plage folk. Greenrace talla er med vilje overdrevent, men jeg håper å kunne ha 30 grader på bila og 1 bar på vifte. Da trekker varmeapperatet 0 til 500w og det er grei lunk i bila.

Hjem - Tiller. 43km. Piece of cake, ikke noe interessant å hente på å sammenligne forbruk med Greenrace. Lad til 85-90% og reset bil og leafspy pro.
Tiller - Berkåk 76.5 km. 19.91kWh/100km - 64% av fullt batteri. Denne blir testen på verdiene i Greenrace på høydemeter. Noter Leaf spy og bilens forbrukstall. Reset og lad til nesten fullt.
Berkåk - Sunndalsøra - 103 km. 16.45kWh/100km - 92%

Turen tilbake har bare en utfordring, det er Sunndalsøra til Berkåk. Jeg må lade til 100% på Sunndalsøra, planlegger å lade på hurtiglader til det ikke gir mer effekt enn at jeg bruker type 2 til type 1 ladekabel på 22kw/h. I og med at jeg må lade fullt så tenker jeg å printe ut "Jeg må lade til 100% for å komme videre, gjerne ring meg på xxxxx om det blir problemer for deg." og legge i front og bakruta eller rett og slett være til stede.

Sunndalsøra - Berkåk - 103km. 19.92kWh/100km - 98%. Tallene må justeres basert på erfaring Tiller til Berkåk.
Sunndalsøra - Oppdalsporten - 81 km 21.15kWh/100km - 82%. Dersom jeg har mer en 18% når jeg passerer Oppdalsporten så kan jeg teoretisk skippe denne. Tipper jeg kommer til å legge meg på 24%

Kommentar på planlegging? Jeg kan kjøre over Dovre, men det blir billigere å leie en Tesla på nabobil for to dager enn å lade mye på Arctic Roads. Det interessante for turen her er også at jeg kan notere meg hvor mye forbruket er til Oppdal, som skal få hurtiglader før jul så vidt jeg har skjønt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

zbk

Høres ut som at forbrukstallene dine er rimelig pessimistiske, så dersom du starter så tidlig at du kan kjøre litt forsiktig tror jeg det går helt utmerket.

Husk at et alternativ til stopp hos AR er å saktelade litt underveis for å få de få ekstra kWt som eventuelt mangler.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Kristian O

Kan du kjøre via Halsa - Kanestraum? Da går det vel smertefritt ved å lade i Orkanger eller Valsøytunet?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Burger

zbk: Pessimistisk med vilje ja, har vurdert saktelading underveis men finner ingenting mellom Surnadal og Oppdalsporten (AR). Da vi var på tur til Oppdal og jeg satt på i en Tesla, så måtte vi bruke skjøteledning på hotellet for saktelading. Oppdal er et ladeøde, jeg fatter ikke hvorfor fordi det er et stort knutepunkt for mye trafikk og en naturlig stopp.

Kristian: Skal se på ruta du foreslår, grunnen til jeg skrev Molde er at jeg må via ei ferje til Åfarnes. Det blir like langt sånn ca som Molde. Greenrace forstår ikke ferge :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

jonrb

Anbefaler E39 med Orkanger og Valsøytunet. Gikk fint med e-up i starten av mai.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

Burger

Dere har helt rett angående Orkanger og Valsøytunet. :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

zyp

Jeg kjørte E39 med egolf for en ukes tid siden. Bilen var ikke helt fullada da jeg starta fra Trondheim, så første etappe ble litt mer spennende enn jeg hadde sett for meg. Rulla inn på Valsøytunet med 0% igjen på batteriet.

http://bin.jvnv.net/f/2CTzt.jpg
http://bin.jvnv.net/f/6jATS.jpg

CitB59EL

Vi kjørte Stjørdal-Molde via E39 i august med Berlingoen. Dette gikk helt fint selv om vi fikk litt rekkevidde angst pga regn. Ladet 80% på orkanger kjørte til Valsøya kom fram med ca 15% -ladet 80% kjørte til Molde og det holdt akkurat med øko kjøring fram til Molde kom fram med noen få km igjen i rekkevidde. Tildels kraftig regn på tur dit og dette gikk utover forbruket

Kjørte fra Molde med 100% via Atlanterhavsveien veien til Kristiansund ladet til 80% og kjørte til Valsøya og ladet til 80% og kjørte til Orkanger.  Dette var uproblematisk tur pga pent vær hele veien null stress.

Med en annen elbil ala Leaf kan det ikke være noe problem å gjennom føre denne turen!

Burger

Takk for tips, da legger jeg ut på turen Orkanger E39 til Molde på fredag. Har lyst å se hvordan bila går opp til Oppdal, men å kunne slippe med å lade til 80% frister mye mer :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA