Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel med valg mellom 6, 9 og 12A

Startet av Jon Aafoskaas, søndag 09. oktober 2016, klokken 22:17

« forrige - neste »

Jon Aafoskaas

Det snakkes veldig mye om den medfølgende kabelen til Ioniq der man kan velge mellom 6, 9 og 12A lading. Har noen info fra "sikre" kilder om dette?
Handlet Hyundai Ioniq med teknikkpakke for levering i november 2016. Farge er Aurora Silver.

W.A.

ifølge IONIQ manualen så kan man justere den mellom 6A, 8A og 9A
Første elbil. Signerte kontrakten 29.aug.2016:
Hyundai IONIQ EV med teknikk og skinn, Phantom black, utlevert den 13.des. 2016

Skedsmokorset

Elmo

#2
Siden manualen er engelsk så er det ikke sikkert at alt som står det gjelder for bilene som leveres i Norge.
Forresten litt rart som bildet viser at H(igh)=9A, M(edium)=6A og L(ow)=8A :o

Jeg ser at flere her inne skråsikkert hevder at den er 6-9-12.
Sitat fra: HPSE på søndag 25. september 2016, klokken 17:06
Det er 6-9-12

Men på hyundai.no står det at kabelen kan (sitat) "kan benyttes i vanlig stikkontakt inntil 10A kurs" så da er det vel lite sannsynlig at den kan stilles opp til 12A.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

HPSE

Min forhandler (Scanauto Kokstad Bergen) har sagt man kan velge mellom 6, 9 og 12..

Men er vel rett at det kan brukes i vanlig stikkontakt opp til 10 A kurs... For det er vel ikke lov/anbefalt å kjøre høyere enn 10A på vanlig kontakt... Men på veggboks så kan man sikkert bruke 12 A... Kanskje... :)
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Elmo

#4
Sitat fra: HPSE på mandag 10. oktober 2016, klokken 09:42
Men på veggboks så kan man sikkert bruke 12 A... Kanskje... :)

Med veggboks så bruker du ikke den kabelen vi her snakker, men en type2-type2 kabelen (uten kladd).
På denne schuko-kabelen så ligger "intelligensen" i kladden på ledningen, men med veggboks så er "intelligensen" bygget inn i veggboksen.
Med veggboks/moderne (type2) ladestolpe kan du lade opp til 32A. Type2-type2 kabel følger ikke med bilen >:(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

HPSE

aha! :) Lærer noe nytt hver dag :)

Vi får vel bare å se til førstemann har fått sin bil. Da får vi vel mange svar & mer info :D Er ikke sååå lenge igjen :D
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Elmo

Sitat fra: HPSE på mandag 10. oktober 2016, klokken 11:48
Vi får vel bare å se til førstemann har fått sin bil. Da får vi vel mange svar & mer info :D Er ikke sååå lenge igjen :D

Hadde vært fint om "noen" som prøvekjører sjekker på "kladden". 
Jeg forsøkte det selv, men den eneste schuko-kontakten utenfor hos Aaby Auto i Bærum var uten strøm :( så det ble lite vellykket.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Robert Sund

Og en prøvekjøring av kladden plugget i en schuko kW måler ville vist hva L M H innstillingene gir, og om de kan endres dynamisk.

DaX

#8
SitatHVILKE HURTIGLADEMULIGHETER FÅR IONIQ?

IONIQ vil få klassens raskeste hurtiglading med inntil 70 kW ladekapasitet. Et landsdekkende nettverk av hurtigladere som yter 70 kW+ er under utbygging og vi gjøre det mulig å kjøre IONIQ fra Oslo til Trondheim ved kun å lade under 1 time totalt (3x19 min). Superhurtigladere til IONIQ finnes allerede på Vestby, Storebaug vest (Moss), Svinesundparken (Halden), Grelland Vest (Vestfold), Lillehammer, Aurland, Lom, Dovre, Bjorli, Hjerkinn, Oppdalsporten (Fagerhaug) På andre hurtigladestasjoner er kapasiteten begrenset til ladernes kapasitet (normalt 50 kW)

HJEMMELADING

Den innebygde laderen i IONIQ EV er på max 6.6 kW og kan lade batteriet på 4,5 time

Kabelen som følger med (standard stikkontakt) kan lade på 6 A (19 timer), 9 A (13 timer) eller 12 A, men det er ikke lov å benytte mer enn 10 A kurs for å lade elektrisk bil med standard stikkontakt i Norge, så vi anbefaler at lading med denne kabelen begrenses til 9 A.
Ved å installere en egen ladestasjon med type 2-uttak er det mulig å lade på høyere hastighet. Da kreves også en type 2-kabel. Det kreves 32 A-kurs for å oppnå maksimal hastighet på ladingen.
Den innebygde laderen er 1-fase

I følge https://www.minioniq.no/faq
Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

Elmo

Sitat fra: DaX på fredag 14. oktober 2016, klokken 23:38
I følge https://www.minioniq.no/faq
Men det nettstedet har altså tilsynelatende ingenting med Hyundai Motor Norway å gjøre ! (se her). 
En del diskusjon om det under Når får vi bilene våre?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#10
Sitat fra: Elmo på mandag 10. oktober 2016, klokken 18:15
Hadde vært fint om "noen" som prøvekjører sjekker på "kladden". 

Datteren fikk levert sin nye Ioniq idag,så jeg fikk da sjansen til å teste medfølgende kabel med kladd.
MEN . . . . jeg lånte med meg kabelen for å prøve på min eUp. Den funket rett og slett ikke på eUp :o
Bilen klarte ikke å låse kontakten så det gikk i rødt. Jeg hørte "zit-zit" forsøkene på å låse men uansett hvordan jeg trykket og vridde på kontakten så klarte ikke bilen å låse kabelen, og så ble det rødt. INGEN lading.   
eUp'ens orgiale type2 kabel funket supert på Ioniq'en

EDIT: som det fremkommer senere i tråden fungerer Ioniq sin schuko-kabel på eUp hvis man tar ut det lille hurtigladelokket også.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Robert Sund

Sitat fra: Elmo på lørdag 10. desember 2016, klokken 00:05
MEN . . . . jeg lånte med meg kabelen for å prøve på min eUp. Den funket rett og slett ikke på eUp :o
:o
Takk for at du sjekket!

Dette er noe som burde fungere på kryss og tvers IMHO.
Jeg vet at noen har hatt problem med VW biler på noen ladestasjoner, men jeg vet ikke om dette først of fremst er på DC eller AC. (Jeg har hørt om begge deler). Jeg er egentlig overasket over at det er såpass mye kluss fremdeles med lading. Produsentene burde være kjempeglade for tilbakemelding om hvilke kombinasjoner som ikke virker fordi de da lettere kan finne ut hvorfor og rette feil (selv om det helst ikke skulle være feil i utgangspunket).

Inop

Hvis du tar ut det lille dekselet som er for hurtiglader-kabelen på eUp'en kan du bruke Ioniq kabelen :) Selve håndtaket er litt stort så det kommer ikke helt inn med det dekselet inne.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Elmo

#13
Sitat fra: Inop på lørdag 10. desember 2016, klokken 06:11
Hvis du tar ut det lille dekselet som er for hurtiglader-kabelen på eUp'en kan du bruke Ioniq kabelen :) Selve håndtaket er litt stort så det kommer ikke helt inn med det dekselet inne.

Jeg testet og du har helt rett. Med combo lokket ute så funker den uten problem.

Godt å vite, men allikevel rart at at det er sånn. Jeg har prøvd mange "uorginale" kabler på eUp'n uten problem. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Jorgen86

Det står jo under på kladder 12A så er nok riktig det.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA