Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Akkurat bestilt Ioniq, hvilke vinterdekk skal jeg velge?

Startet av Storegnu, lørdag 24. september 2016, klokken 12:22

« forrige - neste »

Storegnu

Hei!

Har akkurat bestilt Ioniq, som forsåvidt blir min første elbil. Skal ha vinterdekk til bilen, men er usikker på hva som lønner seg å velge. Har stort sett kjørt piggdekk før, men har strengt tatt ikke behov for dette, så piggfritt er et alternativ. Har egentlig ikke tenkt noe særlig på rullemotstand før, men det blir vel en mer sentral faktor når man kjører elbil?

Ronald Dunk

Jeg har bestilt vinterdekk med bilen, men er usikker på hvilke jeg får. Jeg må høre med forhandler til uka. Dersom man har fritt valg, kan denne være til hjelp?

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2015/

Inop

Hvis du skal ha piggfritt er det Nokian Hakkapeliitta R2 som er best (så vidt jeg vet) på rullemotstand. Har kjørt min Leaf på forrige versjon (R) og var veldig fornøyd med det dekket. Støyet vesentlig mindre enn sommerdekkene også. Kommer til å gå for R2 på Ioniq.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Counterpointer

Nokian R2 har lav rullemotstand og lite dekkstøy,  har disse selv på Soul og er min anbefaling


Sent from my iPhone using Tapatalk

tomrh

#4
Nokian WR D4!

Vår Leaf med disse dekkene kom seg avgårde en dag med hålke sist vinter mens vår i-MiEV med Hakka R2 bare spant og skled rundt og kom seg ikke ut den flate gårdsplassen en gang.

Selv om Hakka R2 vinner testene i mange minusgrader så er WR D4 bedre på nullføre, slaps, hålke, våt snø og saltet vei. Med mindre man kjører i innlandet med stabil kulde og vinterføre på usaltede veier så anbefaler jeg heller WR D4.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mao

Vi har Goodyear UG Ice 2 på Soul og Conti CVC6 på Tesla. Begge kan trygt anbefales - gode allround dekk til det varierende føret man finner i Trøndelag vinterstid  :)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Storegnu

Takk for tips, alle sammen!

Heller nok litt til Nokia R2, men WR D4 virker jo absolutt interessant, er jo stort sett våt asfalt på Østlandet. Har vel stort sett konkludert med at jeg velge piggfritt.

tomrh

Sitat fra: Storegnu på lørdag 24. september 2016, klokken 22:31
Takk for tips, alle sammen!

Heller nok litt til Nokia R2, men WR D4 virker jo absolutt interessant, er jo stort sett våt asfalt på Østlandet. Har vel stort sett konkludert med at jeg velge piggfritt.
WR D4 er var en helt ny modell fra Nokian f.o.m. høst 2015. En vesentlig forbedring av WR D3 som ble beste kontinentale vinterdekk i en ADAC-test. Ingen hadde erfaring med de, jeg satset friskt og ble skikkelig positivt overrasket. Ikke bare er det et supert vinterdekk, men det fungerer like bra vår og høst også i opptil +10 der Hakka R2 blir som gele. Ikke så rart da, for R2 har gummi designet for sprengkulde mens WR D4 har gummihardhet for nullføre. I sprengkulde er WR D4 mye dårligere enn R2, men i sprengkulde er det heller ikke spesielt glatt. Snøen knaker og er ru og sprø.

Den erfaringen jeg referertd til finner du her samt flere andre erfaringer i samme tråd. Gleder meg til å få dem på igjen! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

epsilone6

Sitat fra: tomrh på lørdag 24. september 2016, klokken 14:11
Nokian WR D4!

Vår Leaf med disse dekkene kom seg avgårde en dag med hålke sist vinter mens vår i-MiEV med Hakka R2 bare spant og skled rundt og kom seg ikke ut den flate gårdsplassen en gang.


Dette blir vel fort litt epler og pærer da akseltrykk og hjulstørrelse betyr alt på glatt føre, jeg skjønner ikke helt hvorfor mykheten til R2 skal gi dårligere fremkommelighet enn WR D4 på glattis ved nullføre.

Inop

#9
Hmm, leste dette og ble brått litt usikker på R2. Vet ikke om det bare er synsing fra han som skriver, eller om han vil pushe sine dekk.

http://www.megahjul.com/sv/node/187805

Er det noen som vet hvor mye rullemotstand på dekk har å si på rekkevidden til elbil (på norske veier)?
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Øyvind.h

#10
Rullemotstand har en del å si. R2 har overraskende nok veldig lav rullemotstand.

Megahjul kommer med så mye rart at jeg ville vært svært forsiktig med å lytte til dem. Både på nett og fra selger i butikken.

Edit: hvor dritings var han i megahjul når han skrev den artikkelen? Er det mulig....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tuono

Sitat fra: Inop på søndag 25. september 2016, klokken 07:45
Hmm, leste dette og ble brått litt usikker på R2. Vet ikke om det bare er synsing fra han som skriver, eller om han vil pushe sine dekk.

http://www.megahjul.com/sv/node/187805

Er det noen som vet hvor mye rullemotstand på dekk har å si på rekkevidden til elbil (på norske veier)?

Alle er meningsberettiget. Også tilsynelatende tungt selvmedisinerte ansatte hos Megahjul. Men ikke ta det der som noen objektiv analyse av dekk.

Rullemotstanden har selvfølgelig noe å si. Men om rullemotstanden i dekket i seg selv har noe å si på slaps, snøføre eller ved overflatevann er jeg ikke så sikker på. 

tomrh

#12
Artikkelen fra Megahjul reflekterer dessverre tilstanden hos deler av dekkbransjen, mange myter som holdes liv i. Og de lever av å selge dekka der avansen er størst.

Gjør flg. øvelse: finn en dekkmodell merket rulle A, gå til nærmeste dekksjappe og si at du skal ha dem. Observer responsen.

Skal vedde på at 1) du blir fortalt at man ikke skal bry seg om EU-karakter fordi de som måler den er skurker,  2) at de dekka du vil ha er så uvanlige at de må bestilles, det blir ventetid og prisen blir høyere etc, og 3) at de pusher et "bra" dekk som du får en "god" pris på inkl omlegging. (Som de i virkeligheten har for mange av på lager og vil bli kvitt.)

Så de gangene jeg har gjort research for å finne Dekket jeg skal ha, så kjøper jeg heller på nett. Men Hakka R2 er så vanlig at det selger alle.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA