Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ikke noe 12V-batteri

Startet av Crown, torsdag 22. september 2016, klokken 14:27

« forrige - neste »

Crown

Så vidt jeg forstår blir Ioniq en av de (den?) første bilen på markedet uten 12V-batteri, men bruker en del av selve hovedbatteriet. Det er jo en befrielse å bli kvitt blyklumpen, men samtidig lurer jeg på hvordan det blir hvis den biten blir dårlig/utslitt som så ofte skjer med de "vanlige" 12V-batteriene. Skifter de bare noen celler da?
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

tuono

#1
Man skal være forsiktig med å bruke nettet som referanse for alt, men....
https://i.wheelsage.org/pictures/h/hyundai/ioniq_electric/hyundai_ioniq_electric.jpeg

Vet jo ikke om bildet ar tatt av en prototyp, produksjonsmodell og/eller om det er forskjeller i oppsettet for de forskjellige markeder.
Hvor har du din info ifra?

Crown

Her f.eks.
http://www.greencarreports.com/news/1103127_2017-hyundai-ioniq-product-team-discusses-u-s-hybrid-electric-markets

"One interesting technical aspect of the Ioniq range: the cars have no 12-volt battery. Instead, the engine is started and accessories are run by one module of the high-voltage pack."

Men nå ser jeg at det andre steder skrives at det er på hybrid-modellene, så kanskje det bare er de som ikke har 12V-batteriet?  :o
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

zyp

#3
Jo, den har 12V-batteri. Jeg tittet under panseret på den jeg prøvekjørte.

Hybridvarianten har riktignok ikke 12V-batteri under panseret, men det er fordi det er plassert i siden av bagasjerommet bak i stedet.

Jeg tipper misforståelsen har oppstått fordi noen har tittet under panseret til hybriden og trukket noen forhastede konklusjoner.

Crown

Pussig, leser svært mange steder om det da.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Ioniq
"Unlike other hybrid models in the market, the Ioniq does not have a lead-acid auxiliary 12V battery, resulting in an approximate 26 lb (12 kg) reduction in weight."

Men det slår jo ikke faktiske observasjoner :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

bno

Det er like vel en besnærende tanke -12 kilo er -12 kilo

Counterpointer

Sitat fra: bno på torsdag 22. september 2016, klokken 16:08
Det er like vel en besnærende tanke -12 kilo er -12 kilo
Men det er en reduksjon på den energimengder som er i ett 12 v batteri, så det du sparer er vektforskjellen på et blybatteri i forhold til et litiumionbatteri.......


Sent from my iPhone using Tapatalk

Inop

Vi må drasse på blyklumpen litt til...

Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Dampmaskin

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 22. september 2016, klokken 16:32Men det er en reduksjon på den energimengder som er i ett 12 v batteri, så det du sparer er vektforskjellen på et blybatteri i forhold til et litiumionbatteri.......
Tja, man kan vel argumentere for at størstedelen av energien i 12V-batteriet er uutnyttbar, siden batteriet ikke kan brukes til fremdrift, og under normal bruk toppes opp "hele tiden".

Jeg ble selv skuffet da jeg oppdaget et blybatteri i ladehybriden min, og tenkte at dette må være latskap fra designernes side. Men jeg har også hørt at forklaringen er så enkel som at nødblinken er nødt til å fungere selv om høyspenningsbatteriet ryker, noe som forsåvidt kan være en smule plausibelt. Uansett så kunne de brukt litium til "nødbatteriet" også da, syns nå jeg.

Elmo

Sitat fra: zyp på torsdag 22. september 2016, klokken 15:50
Jo, den har 12V-batteri. Jeg tittet under panseret på den jeg prøvekjørte.

Hybridvarianten har riktignok ikke 12V-batteri under panseret, men det er fordi det er plassert i siden av bagasjerommet bak i stedet.

Stemmer. Jeg har og selv sjekket begge.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amoss

Er det ikke så at det er ett *krav* at elbiler skal ha ett eksternt (i.f.t. fremdrifts-batteriet) lavvoltsbatteri? Mener også å huske at hovedbatteriet skal automatisk kobles ut dersom den ikke får strøm fra dette eksterne batteriet - dette skulle være en sikkerhetsfunksjon.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA