Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt Leaf - Hva er viktigt å sjekke/se etter?

Startet av bobledeig, torsdag 15. september 2016, klokken 21:38

« forrige - neste »

bobledeig

Prøver å finne meg ein brukt Nissan Leaf. Den skal vere 2014 - 2015 mod som har rulla maks 30000 km, og Tekna utstyrsutgave.

Hva er viktigt å sjå etter når ein kjøper brukt Leaf?

Leser mykje om dårlig batterikapasitet, går det an å måle denne på nokon måte? Og kva bør den ligge på?

Har prøvd å lese meg opp på forumet, men vanskelig å finne dei rette svar:)




Balrog

Last ned en app som heter LeafSpy, den er gratis. I tillegg trenger du en OBDII - bluetooth adapter, som du kan finne på ebay til en hundrelapp. Den vil gi deg "batterihelse" Jeg har inntrykk av at batterikvaliteten er bedre på nyere Leaf. Reduksjon i batterikapasitet har ingen direkte sammenheng med hvor langt bilen har kjørt eller lademønsteret til brukeren. Mange profesjonelle selgere har langt mindre peiling enn de gir seg ut for å ha. Svært få Leafer har har kritisk svak batterikapasitet, da vil du også se det på antallet "batteristreker" som skal være 12. Noen småfeil går igjen på Leafene, men det er bare småfix.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Trekkoppbil

LeafSpy for Android kjører blåtann, mens ios-varianten krever wifi-plugg.  Det kan være litt ymse hvilke odb2-plugger som fungerer med Leaf Spy.

Man kan lade batteriet helt fullt, og deretter se hvor mange kwt det er plass til. Legg også merke til SOH som jeg også trur sier noe om hvor mye energi man får på batteriet. Hx sier noe om indre motstand, og hvor fort man kan lade opp batteriet.

Det er ikke sikkert du ser noe særlig variasjon i biler som er ca 1 år gamle og kjørt i Norge.
Det som er skummelt, er biler som er gått i varme strøk, og noen mener at det er kombinasjonen av høy lading og høy temperatur som er ekstra ille. Sjekk derfor opp hvor bilen er brukt. Ellers heter det seg at høye oppladninger, og djupe utladninger skader lithiumceller generellt sett.
Det er ikke så ofte batterier som er gått i kjølige strøk er dårlige, men det kan skje det  også.

Ellers kan man legge merke til dekkslitasje, og hva slags dekk som følger med, og hvis det er 2 hjulsett kan man legge merke til om begge har tpms.
Pass på å få med 2 nøkler, og at det er SD-kort i bilen.

Av ekstrautstyr, kan man legge merke til om likeretteren er på 3 eller 6 kw.

sjossang

Tips 1: se etter lyktespylere - da får du mest sannsynlig en norsk bil.

Du bør også vurdere Nordic-utgaven som er lik Tekna, bare uten skinnseter. Acenta mangler vel bare skinnseter, Bose sub og 360-grader kamera?
Y LR hvit/hvit

Trekkoppbil

Ellers liker jeg å se etter hvor mange sommre bilen er kjørt.

2014-modellen, er vel en halvårsmodell fra første halvår 2014. Dvs at den er 3 sommre gammel, og den stiller i samme klasse som 2013-modeller av siste halvår, etter min klassifisering.
2015-batteriet kom sommeren 2014, og 2015-modellene er 1-2 sommre gamle.

Det første man bør se på, ved en brukt Leaf, er antall kapasitetsbarer,  og det bør være 12 barer, og ikke 11 som denne: http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=AAAW&SWO=6966734#
Det aller beste kan være 8 barer eller færre, dersom det er kapasitetsgaranti på batteriet, så man får nytt.

Einar_S

På en 2 år gammel bil med 30' Km kan du nok ikke finne ut om batteriet er dårlig, for uansett hvordan det er ladet og brukt er det for tidlig til å ha tatt målbar skade. Med de temperaturene vi har her på berget er ikke kombinasjonen fullading+høy temperatur et tema. De som havnet i media grunnet dårlig batterivarighet bodde på steder der du kan steke egg på taket av en mørkfarget bil ved middagstider.

Se etter de vanlige tingene som du ville sett etter på en bensinbil eller pottebrenner.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

bobledeig

Takker for gode tips og tilbakemeldinger:)

Det ble ein koksgrå 2015 Tekna med 27000 km på telleren, den hadde nylig service med fem stjerner på batterikapasitet:) Norsk bil med norsk garanti:) Sjekket at alle barer/prikker var tilstedet.

Fantastiskt å sette laderen i snuten på bilen og lade opp batteriet mens eg drømmer søtt om elbilfordelene:)

Forrige "nr 2 bil" (1996 ford Explorer) måtte eg lade startbatteriet hver dag! i tillegg klarte eg å presse den ned på 2 liter på mila, , , på ein god dag.

Men lurer litt på å skaffe meg ein lader eg kan ha stasjonær i garasjen, der er det 16 amp stikk - med 2,5 kvdr ledning til. Har ingen store behov til å lade bilen kjappt, da ladingen vil foregå ca hver tredje dag om natten. Kan sikker bruke den som fulgte med bilen, men blir litt ekstra å pakke den ut og inn i bilen for hver ladning.

Har dere noen tips om kva lader som vil passe for meg? er det mulig å slippe unna dyre løsninger?


Eliasz Perun

Hei folkens!
Har bare en viktig spørsmål. Min svoger ønsker kjøpe leaf. Spørsmål er om generasjoner. Generasjon 2 er fra 2013? Hva var endret?
Også hva er forskjellen mellom norsk og EU utgave?
Pp forhånd takk!

bob-bob

#8
Sitat fra: Eliasz Perun på mandag 19. september 2016, klokken 12:25
Hei folkens!
Har bare en viktig spørsmål. Min svoger ønsker kjøpe leaf. Spørsmål er om generasjoner. Generasjon 2 er fra 2013? Hva var endret?
Også hva er forskjellen mellom norsk og EU utgave?
Pp forhånd takk!

Eliasz Perun

Mange takk! Så trenger jeg bare opplysninger om EU utgave. Er noen forskjell mellom norsk og europeisk modeller?

bob-bob

Sitat fra: Eliasz Perun på mandag 19. september 2016, klokken 14:01
Mange takk! Så trenger jeg bare opplysninger om EU utgave. Er noen forskjell mellom norsk og europeisk modeller?
Ikke mye , men Norsk utgave har ihvertfall varme i baksetet ,varme i rattet og varme i lyktespylere som standard utstyr. Dessuten har norsksolgte biler 5 års fabrikkgaranti , kontra 3 år på EU modellene. ( en evnt importør gir deg nok 2 års "ekstra" garanti , men det er nok ikke det samme som at fabrikken gir deg det.)

::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA