Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Annenhåndsverdi på Ionic

Startet av Inop, torsdag 15. september 2016, klokken 10:30

« forrige - neste »

Inop

Litt tidlig å tenke på det kanskje, men hvor godt tror dere prisen holder seg på denne (og forsåvidt eGolf, Leaf, Soul, ...) nå som det kommer mellomklasse biler med vesentlig bedre rekkevidde (Ampera-e, T3)?
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

moby666

Alt er avhengig av prisen på Ampera-e.

For min egendel så mener jeg 30 kwh ekstra batteri er verdt 50.000 kr.

Personlig så mener jeg at Ioniq er bedre på alt vs Ampera-a bortsett fra rekkevidde. Så hvis prisen med fult utstyrt Ampera-e blir over 330, så tror jeg ikke Ioniq vil lide så mye. Husk også at ioniq vil ha mye lavere forbruk enn alle andre elbiler.

Inop

Tenker i de baner jeg også. Hvis man lader mye hjemme og ikke har behov for rekkevidde er det litt å hente på en effektiv bil :)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

tomrh

#3
Sitat fra: Inop på torsdag 15. september 2016, klokken 10:30
Litt tidlig å tenke på det kanskje, men hvor godt tror dere prisen holder seg på denne (og forsåvidt eGolf, Leaf, Soul, ...) nå som det kommer mellomklasse biler med vesentlig bedre rekkevidde (Ampera-e, T3)?
Hint: se hva som skjedde med Mitsubishi i-MiEV i 2012 da Leaf kom. Den ble opprinnelig solgt i 2011 for 259.000. Knappe to år etter kostet den 189.000 ny.

Alle nåværende kortrekkevidde-elbiler kommer til å få et prisras, og dessverre ble ioniq utstyrt med for lite batteri og blir med i raset nå nesten rett etter lansering.

Det er ikke bare Ampera-e og TM3 som bør "fryktes". F.eks. har Nissan allerede en 30 kWh modell de ønsker å selge og vil tape på å gå ut for tidlig om oppgradert modell. Jeg personlig tror de klasker til med 60 kWh først som sist nå som kaninen er ute av hatten fra GM.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Crown

Sitat fra: tomrh på fredag 23. september 2016, klokken 12:05
Sitat fra: Inop på torsdag 15. september 2016, klokken 10:30
Litt tidlig å tenke på det kanskje, men hvor godt tror dere prisen holder seg på denne (og forsåvidt eGolf, Leaf, Soul, ...) nå som det kommer mellomklasse biler med vesentlig bedre rekkevidde (Ampera-e, T3)?
Hint: se hva som skjedde med Mitsubishi i-MiEV i 2012 da Leaf kom. Den ble opprinnelig solgt i 2011 for 259.000. Knappe to år etter kostet den 189.000 ny.

Alle nåværende kortrekkevidde-elbiler kommer til å få et prisras, og dessverre ble ioniq utstyrt med for lite batteri og blir med i raset nå nesten rett etter lansering.

Går ikke an å sammenligne hva som skjedde med i-MiEV, Leafen som kom da hadde ikke _så_ mye bedre rekkevidde, men var en helt annen BIL på alle områder. Ioniq står ikke tilbake til Ampera-e på noe som helst bortsett fra batteristørrelsen. På mange områder er det nok en bedre bil også.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

moby666

Skal kjøpe begge, men er nesten mer bekymret for at AE mangler acc når det gjelder annenhåndsverdi. Tror de fleste klarer seg på 20 mil uansett.

Inop

#7
SitatSkal kjøpe begge
Jøss, driver du å hamstrer elbiler eller? :)

Tror annenhåndsverdien på Ioniq kommer til å lide noe under nye modeller med større pakker (for ikke å snakke om Leaf, Golf, Soul og de andre i samme klasse) men tenker at det blir få brukte Ampera-e til salgs en stund fremover. Hvis man skal ha Ioniq'en et par år tenker jeg man ikke taper mer på den enn andre elbiler. Kanskje kommer det litt moms og andre avgifter i mellomtiden som driver prisene opp på elbiler også. Tiden vil vise...
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

moby666

Enig, men det går ihvertfall ikke å sammenligne med hva som skjedde med imiev -> leaf, da Leaf var totalt overlegen på så si alt. Nå tapte jeg ikke noe på Soulen jeg hadde, så en gang kommer det tapet. Kjøpte Soul for 232 og solgte den for 215 etter  45000 km. Hadde jeg sittet 1 år til med Soul hadde tapet kommet på den bilen i steden.

tomrh

#9
Sitat fra: moby666 på fredag 23. september 2016, klokken 14:19
Enig, men det går ihvertfall ikke å sammenligne med hva som skjedde med imiev -> leaf, da Leaf var totalt overlegen på så si alt.
Helt uenig. Et 60 kWh batteri er totalt overlegent et 28 kWh batteri, man kan bruke bilen helt annerledes. F.eks. kjøre strekninger med vesentlig dårligere hurtigladedekning. En kortrekkevidde elbil har anvendelsesområde i hovedsak nær bysentra som pendlebil, mens 60 kWh-bilene er langdistansebiler som også kan brukes til pendling. Dette har vært diskutert flere ganger før på forumet. Hittil har bare Tesla kunnet tilby langdistanse elbiler i en prisklasse for seg selv og har derfor ikke vært direkte konkurrent til Leaf & co. Ampera-e, TM3 og sikkert flere vil nå konkurrere i samme prissegment, og da må 30 kWh bilene selges med kraftig rabatt. Men det er jo mange her inne som ikke liker dette siden de har bestilt Ionic og som i øyeblikket føler behov for å forsvare egen investering. Likevel er jeg overbevist om at dette er realitetene. Jeg skal søke opp denne tråden igjen om ett års tid, så kan vi se tilbake på hva som har skjedd.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

moby666

Kan garantere at lite har skjedd på et år, da vil fremdeles de fleste vente på AE (inkludert meg), har dessverre ikke stor tro på at GM ønsker å produsere mange Bolt før batteriprisen synker nedover.

EspenM3

Sitat fra: tomrh på fredag 23. september 2016, klokken 14:52
Sitat fra: moby666 på fredag 23. september 2016, klokken 14:19
Enig, men det går ihvertfall ikke å sammenligne med hva som skjedde med imiev -> leaf, da Leaf var totalt overlegen på så si alt.
Helt uenig. Et 60 kWh batteri er totalt overlegent et 28 kWh batteri, man kan bruke bilen helt annerledes. F.eks. kjøre strekninger med vesentlig dårligere hurtigladedekning. En kortrekkevidde elbil har anvendelsesområde i hovedsak nær bysentra som pendlebil, mens 60 kWh-bilene er langdistansebiler som også kan brukes til pendling. Dette har vært diskutert flere ganger før på forumet. Hittil har bare Tesla kunnet tilby langdistanse elbiler i en prisklasse for seg selv og har derfor ikke vært direkte konkurrent til Leaf & co. Ampera-e, TM3 og sikkert flere vil nå konkurrere i samme prissegment, og da må 30 kWh bilene selges med kraftig rabatt. Men det er jo mange her inne som ikke liker dette siden de har bestilt Ionic og som i øyeblikket føler behov for å forsvare egen investering. Likevel er jeg overbevist om at dette er realitetene. Jeg skal søke opp denne tråden igjen om ett års tid, så kan vi se tilbake på hva som har skjedd.

Det som skjedde med trillingene er IKKE sammenlignbart med noe annet, da de fra starten av ble solgt til vannvittig høye priser og selvfølgelig ble dumpet til riktig prisnivå når bedre konkurrenter kom på markedet.
En ny Ioniq med tilnærmet full utstyrspakke koster omtrent samme i dag som en i-Miev uten noe særlig med utstyr kostet da den kom. Ampera-e og alle andre nyere biler som kommer i nær framtid med vesentlig lengre rekkevidde vil aldri komme ned på prisnivået som Ioniq er på i dag. Dermed vil den ikke "rase" noe mer i pris enn andre biler med andre drivlinjer som ligger i samme prissjikt vil gjøre. Men normalt verdifall, se det vil den selvfølgelig ha.
Så da blir det vel opp til enhver å bedømme hva som er "normalt" tap på en bil i dag.

Crown

Sitat fra: tomrh på fredag 23. september 2016, klokken 14:52
Helt uenig. Et 60 kWh batteri er totalt overlegent et 28 kWh batteri, man kan bruke bilen helt annerledes. F.eks. kjøre strekninger med vesentlig dårligere hurtigladedekning. En kortrekkevidde elbil har anvendelsesområde i hovedsak nær bysentra som pendlebil, mens 60 kWh-bilene er langdistansebiler som også kan brukes til pendling. Dette har vært diskutert flere ganger før på forumet. Hittil har bare Tesla kunnet tilby langdistanse elbiler i en prisklasse for seg selv og har derfor ikke vært direkte konkurrent til Leaf & co. Ampera-e, TM3 og sikkert flere vil nå konkurrere i samme prissegment, og da må 30 kWh bilene selges med kraftig rabatt. Men det er jo mange her inne som ikke liker dette siden de har bestilt Ionic og som i øyeblikket føler behov for å forsvare egen investering. Likevel er jeg overbevist om at dette er realitetene. Jeg skal søke opp denne tråden igjen om ett års tid, så kan vi se tilbake på hva som har skjedd.

Gjør det :) Bil er mer enn batteri, og Leaf var bedre på ALT da den kom, størrelse, rekkevidde, utstyrsnivå, kjørekomfort og til og med utseende selv om den også er sær. Ampera-e er bare bedre på batteri, og da i forhold til en bil med reell rekkevidde på minst 220km - - ikke 120km som i-Miev, som etter alle solemerker vil koste en god del mindre allerede. Jeg liker å tenke på verdifall i kroner, ikke i prosent, det er kronene man lever av :) ALDRI i livet om Ioniq kommer til å bli satt ned til å koste fra under 200k!

Jeg regner uansett ikke Ampera-e som en reell langtursbil som jeg kan ta familien og all bagasje på ferietur med, til det er den alt for liten. Til enslige og par holder den nok til slikt bruk. Den dagen det kommer en stv med 4WD-mulighet, hengerfeste og normal pris derimot, da kan vi snakke.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

tomrh

Vi kjøpte brukt 2012-Leaf (sept) i mai 2014, ikke 2 år engang. Betalte 180.000. Den kostet 280.000 ny i 2012, bruktprisen sank som en stein når e-Golf ble lansert. Sikkert ikke relevant det heller? ;)

Sånn er det bare når man kjøper kortrekkevidde-elbil, Ioniq vil ikke være noe unntak.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på fredag 23. september 2016, klokken 17:16
Vi kjøpte brukt 2012-Leaf (sept) i mai 2014, ikke 2 år engang. Betalte 180.000. Den kostet 280.000 ny i 2012, bruktprisen sank som en stein når e-Golf ble lansert. Sikkert ikke relevant det heller? ;)

Sånn er det bare når man kjøper kortrekkevidde-elbil, Ioniq vil ikke være noe unntak.

Mens vår 5 år gamle Leaf fortsatt er salgbar for 130k eller deromkring. Det er 30k i verditap pr. år, ikke avskrekkende synes jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA