Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til å finne lader,batteripakke og evt motor (hobby-prosjekt)

Startet av Dnn ., mandag 29. august 2016, klokken 21:32

« forrige - neste »

Dnn .

Kanskje litt utafor, men tenkte å bygge en type sparksykkel/go-kart. Trenger ikke høye topp-hastighet, men 10km/t er helt innafor. Hvis batteriet holder ca 30min-1t så er jeg fornøyd. Må kunne klare å lade fra vanlig stikkkontakt.

Har en motor liggende på jobben, men den er kanskje litt stor.
Ramme og div andre mekaniske ting maskinerer jeg selv.

Håper på litt mer kunnskap da jeg ikke er flink på den elektriske biten =)

bosonic

Har du bestemt hvilke type kjøretøy det blir? (scooter bruker "gass" på håndtak, gokart; "gass" på fotpedal)
Hastighet bestemmes av flere ting, blant annet størrelse på hjul.
Skal kjøretøyet brukes til en voksen person?

250 til 1000W vil være tilstrekkelig motoreffekt.
Da du søker en ganske lav hastighet må du ha lav gearing på motor.
Anbefaler at du kjøper en motor med innebygget gir.

Det finnes svært mange tilbydere av det utstyret du trenger, et godt sted å begynne er ebay.

Jeg gir noen eksempel her:

Motor (24V 450W GEAR REDUCTION MOTOR, BRUSH)
Motorstyring (Controller) (Electric Scooter 24V 500W Motor Brushed Controller&Throttle Twist Grips)

Fortell litt mer om prosjektet ditt, så er det enklere å komme med tips.
Tips for inspirasjon, søk på Youtube etter:
homemade diy lectric go cart
homemade diy electric scooter

Jeg har vært involvert i mange "sprø" prosjekter, her er et av dem.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Dnn .

Bosonic:
Planen med dette prosjektet er rett og slett for å ha et lite "kjøretøy" rundt på treff. Jeg er ofte med å arrangere banekjøring på Rudskogen og Vålerbanen, og ofte så blir man veldig gåen i beina etter en helg på enten beina eller sparksykkel. Må også kunne ta litt ektra vekt i enten en annen som sitter på, eller div deler.
Når det kommer til gass med fot eller på rattet så er det et fett egentlig. Selv om det hadde vært best på rattet.

Takker for link elektrolux.

DBR

ser at jeg glemte å legge til bildet. Men jeg tar det nesten for gitt at denne motoren jeg har liggende blir alt for brutal.

bosonic

Motoren er uegna pga den er beregnet på nettstrøm "230V eller 440V"

Liker prosjektet ditt  8)


Regner med at du har en oppfatning om vekt og størrelse?

Et alternativ er kanskje å benytte en gammel hagetraktor? Da er det enkelt å bare bytte ut den eksisterende motoren med for eksempel denne. (trenger ikke motor med gir)
Dersom kløtsj og gir er ok så trenger du ikke Motorstyring, men motoren bør være 3hk eller mer.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Dnn .

Når det kommer til vekt og størrelse så "jo mindre jo bedre"

Tenker direkte at jeg ikke MÅ ha 2 eller 4 hjul. Helst vil jeg ha noe å sitte på. En 3 hjuling med kraft på et hjul burde jo fungere helt kurrant. Sett en kar som har kjøpt en "el-sparksykkel" MED kjøleboks som man sitter på. Litt harry, men utrolig kult. Kan da brukes på kveldinga og :p

Den motoren var litt dyr. Nå aner ikke jeg hva ting koster på ting som dette. Men vil helst bruke så lite som mulig. Ramme og det mekaniske kan jeg fint lage selv på jobben (jobber på mekanisk verksted, med både dreibenk og cnc-fres, sveiseutstyr og lignende)

Har du noe ide hva jeg vil lande på å lage dette selv? Da tenker jeg på motor,batteri,styring,hjul og det andre jeg måtte trenge utenom råvarer som rør/div.

bosonic

3 hjuling blir bra! (da får du sikkert også plass til kjøleboks :) )

Jeg har sjekket lageret mitt og funnet deler til deg  ;)

Motor med gir, 450W 36V
Controller, 1000W 36V
Throttle
Sikringer, kabler og nødvendige koblinger...

Lader og batteri: flere muligheter (må vurdere pris og ytelse etc..)

Jeg kan klargjøre utstyret med koblinger og skjema etc..

Kan lage en pakkepris til deg tidlig neste uke (reiser bort nå i helgen), dersom du er interessert.
Setter også opp et forslag der du kan skaffe delene selv.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Dnn .

Sitat fra: bosonic på fredag 02. september 2016, klokken 12:46
3 hjuling blir bra! (da får du sikkert også plass til kjøleboks :) )

Jeg har sjekket lageret mitt og funnet deler til deg  ;)

Motor med gir, 450W 36V
Controller, 1000W 36V
Throttle
Sikringer, kabler og nødvendige koblinger...

Lader og batteri: flere muligheter (må vurdere pris og ytelse etc..)

Jeg kan klargjøre utstyret med koblinger og skjema etc..

Kan lage en pakkepris til deg tidlig neste uke (reiser bort nå i helgen), dersom du er interessert.
Setter også opp et forslag der du kan skaffe delene selv.

Er interessert ja =) Eneste er prisen. Jeg så for meg at dette prosjektet ikke skulle koste alt for mye. Fossilbilen har kostet "litt" siste par månedene med havarert motor (blir salg og kjøp av elbil når jeg får den tilbake )

bosonic

Hvordan går det med prosjektet?

Ser at det kan bli en utfordring med valg av drivhjul til disse gearmotorene med turtall på ca 440RPM.
Liten diameter gjør at en ikke får montert tannhjul. Du må opp i en hjuldiameter på minst 500mm (?)

Alternativet er å benytte motor uten gir, da har du større muligheter med valg av drivhjul og tannhjul.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Dnn .

Prosjektet står på stedet hvil. Skal på ferie fra onsdag og blir borte i 3ukers tid. Planen var å begynne med dette nærmere vinter.

ja, 500mm tannhjul kan være litt vel stort.
Siden dette går litt på budsjett. Har du noe ide om hva det elektriske delene vil koste meg ca? Litt forsjellig om det er snakk om drøyt 1000lappen eller begynner å bli 4-5lapper =)

elektrolux

Fant 2 "hub"motorer på 24V under garesjerydding.

Kraftige saker som kan brukes på alt fra en Segway kopi til en motorisert traktor.

1500 kr / stk

Stammer fra elektrisk rullestol.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

Sitat fra: Dnn . på mandag 12. september 2016, klokken 07:35
Prosjektet står på stedet hvil. Skal på ferie fra onsdag og blir borte i 3ukers tid. Planen var å begynne med dette nærmere vinter.

ja, 500mm tannhjul kan være litt vel stort.
Siden dette går litt på budsjett. Har du noe ide om hva det elektriske delene vil koste meg ca? Litt forsjellig om det er snakk om drøyt 1000lappen eller begynner å bli 4-5lapper =)

Prisen vil variere alt etter hvilke komponenter/løsninger du velger.
Det kan være mulig å greie det for ca 3000 i deler. (Motor, Controller, Throttle, Ladere, batterier, Sikring, Bryter og kabler) Da er ikke hjul og tannhjul tatt med.
Forresten, tenker du 2 hjul foran og 1 hjul bak?

Hubmotor er det enkleste, men kanskje ikke det rimeligste.

Det er på mange måter enklere å velge "motor med kjede" fremfor hubmotor (motor i hjul). Ryker motoren er det bare å kjøpe ny. Man kan forandre utveksling etc...

Du som er inne i motorsportmiljøet, er det ikke noen som har en defekt pocketbike hvor du kan overta bakhjulet? Denne har kraftig felg og er godt egna til en 3-hjuling!!

Er du interessert i byttearbeid så kan jeg levere komponentene til deg og du kan dreie noen deler til meg???
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Dnn .

elektrolux: Takker for letingen. Jeg skal ha det i bakhodet, så kommer jeg evt tilbake til deg i starten av neste måned =)

bosonic: tenkte 1hjul foran og 2 bak. For enkelst skyld er det kanskje lettest å bare ha drift på ene bakhjulet. Planen er å begynne å tegne opp skisser i 3D etter ferien. Tenkte å ta en titt på Biltema ang bakhjul. Men forhjul burde vel ha noe type gafler som kanskje stammer fra sparkesykkel... Tips til hvor jeg kan handle sånt tar jeg gjerne imot =)

Kjenner/vet ikke om mange som har pocketbike eller lignende dessverre =(

Ang byttetjenester er jeg veldig glad i det! Så lenge har jeg bare 1 cnc fres, og manuelle fres/dreibenker, så får ikke gjort veldig avanserte dreieoppgaver med radie og lignende så lett. Men send meg gjerne en PM på hva du ønsker å få lagd, så kan vi sikkert få til en deal =) (Holder til i Oslo)

bosonic

Jeg har gaffel fra en liten elscooter som du kan bruke. Det er samme type som ble brukt til scooterprosjektet til nabogutten. Se bildene her
Du kan selv velge å benytte originalhjulet, eller om du vil modifisere og montere større hjul (se forskjellen på de to siste bildene)
Bak kan du benytte samme størrelse hjul med drev og brems. Bruk et ekstra forhjul til andre siden bak.
Bakhjul fra Monsterscooterparts koster 26,99 USD
Forhjul fra Monsterscooterparts koster 19,99 USD

En 24V 350W motor vil gi en maks hastighet på ca 17km/t med denne hjuldimensjon. (Utveksling: 54/11)
Om du ønsker en lavere hastighet (og dermed sterkere scooter) er det enkelt å bytte tannhjul (Eksempel til 72 tenner)

Ladere og batterier har Biltema
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA