Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte batteri

Startet av TLO, søndag 28. august 2016, klokken 21:49

« forrige - neste »

TLO

Jeg planlegger å bytte ut bensin/diesel med El. Og da er det mange spørsmål som melder seg. Jeg lider av betydelig rekkeviddeangst og fyller tanken straks jeg kommer under 2 - 300 km gjenstående km - og puster lettet ut når potensialet på nytt kommer opp på 1100. Dette blir det nå slutt på - dersom jeg ikke får trøst og støtte her.
Nå kan jeg kjøpe en El-bil som på en god sommerdag kan gå 18 - 20 mil, og på en kald  vinterdag ned mot 12 - 15 mil.(Tesla er ikke aktuell - den er for dyr). Jeg kan vente noen år og og få det doble dette. Det ville hjelpe, men siden jeg for lengst er pensjonist kan jeg risikere at fastlegen hanker inn sertifikatet før jeg får kjørt mine første el - mil, og det vil jeg nødig rissikere. Da blir spørsmålet: Kan jeg kjøpe meg en El-bil i dag og så skifte til større batteri når det kommer om noen år. Jeg gjør jo det med drillen min!
Er disse batteriene så integrerte og spesiallaget at det er lite realistisk at nye batterier med større kapasitet blir tilpasset eldre modeller?
Jeg har forsøkt å finne noe stoff om dette, men har så langt ikke funnet noe.

elektrolux

Du kan i teorien på BMW og Tesla, men i praksis vil det være rimeligere å bytte bil.

Ellers har jeg etter 11 år med elbil motsatt "problem" med rekkevidden. Når jeg kjører fossilt, kjører jeg gjerne ned forbi reservetanken og på nyere biler forbi null rekkevidde vel vitende om at det alltid er skulte reserver.

De overveiende fleste elbilistene som har gått tom for strøm har gjort det under eksperimentering og ikke under reell kjøring. Tror ikke du skal være redd for det. Masse forskjellige advarsler kommer, og hvor ofte må du lengre enn 10 mil? Husk du kan lade så ofte du vil, og dermed starte hver tur med "full tank"
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Det er egentlig tre spørsmål man må svare på da.
1: Er det teknisk mulig å bytte til et større batteri? - Stort sett ja.
2: Vil bilprodusenten tilby større batteripakker? Kanskje. Og svaret vil variere fra produsent til produsent. BMW er vel en av de som har sagt at batterioppgradering er mulig.
3: Er du villig til å betale prisen for en oppgradering? Trolig ikke.  Li-ion batterier blir neppe noen overskuddsvare i overskuelig fremtid, så produsenter vil heller bruke de i nye biler. Og de vil mye heller selge deg en ny bil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ferry

Hvorfor ikke bare fortsette å kjøre bensin eller diesel? Så slipper du rekkeviddeangsten, usikkerhet med batterier, verditap m.m Hvis du uansett ikke regner med å kjøre bil i så mange år, så er det heller ikke så mye å spare. Hvorfor ønsker du elbil? Har du noen rasjonelle grunner? "Ha lyst på" er for så vidt god nok grunn for meg.

elektrolux

Hos meg var det bom angst som fikk meg til å velge Elbil. Mye verre enn rekkeviddeangst. Her risikerer en nemlig å bli avkrevd bompenger selv om passeringen aldri har funnet sted. Med Elbil kan en vise til bomfritak og nekte å betale usaklige faktura fra bomselskapene.

I tillegg lider jeg av kaldstart angst som gav utslag i at jeg gikk til butikken i stedet for å påføre motoren 1600 bars trykkoppbygging, og innvendig temperaturstigning på nesten 1000 C bare for en 600m tur. Også her er Elbilen genial.

Andre grunnet kan være tannreim angst, servicekostnads angst, drivstofftyveri angst, og sertifikatnapper angst. Nå skal det sier at de moderne elbilene, og spesielt BMW og Tesla neppe er løsningen på sistnevnte angst, mens de klassiske bilene kurrerte dette til gangs. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 29. august 2016, klokken 06:50
I tillegg lider jeg av kaldstart angst som gav utslag i at jeg gikk til butikken i stedet for å påføre motoren 1600 bars trykkoppbygging, og innvendig temperaturstigning på nesten 1000 C bare for en 600m tur. Også her er Elbilen genial.

Elbil er genialt fordi du nå slipper trimmen du tidligere fikk ved å gå til butikken? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Skal være ærlig å innrømme at ikke all framskritt er til det beste for kroppen. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TLO

Dette var jo greit!
Min konklusjon - som et tverrsnitt av svarene - er, som jeg trodde - at den bilen du kjøper, er den bilen du har - så lenge du har den. Ferdig med det.
Når det gjelder Ferry som foreslår at jeg kan fortsette å kjøre fossilt er jeg jo forsåvidt enig. Det er slik jeg har tenkt til nå. Men så var jeg med min sønn på elbilbilprøving, og da ble jeg litt inspirert. Etter å ha regnet litt på det, fant jeg fort ut at det faktisk kunne være økonomisk fornuftig også. Og så er det vel ikke dumt at også vi eldre er med på det nye som skjer. Og så har vi jo all verdens med tid til ladestopp! Men en betydelig inspirasjon er å legge til rette for å spare miljøet.
Jeg har nå prøvd 4 biler: Leaf, Soul, Renault - og i dag, Ioniq. Sistemann vant med Soul som nr. 2. Dersom det er viktig å spare inn 30 000.- på budsjettet er Soulen et godt alternativ. Ioniqen leveres med "Ladepakke til hjemmet" som tillegg (11500.-) Er det noe å ha?? 

ladov

Renault Zoe kan i teorien bytte batteri, om det blir noe av er usikkert men Renault har i det minste sondert interesse/betalingsvilje hos sine franske kunder.

Vi får sannsynligvis vite mer i oktober, det er ventet at Renault kommer til å lansere en Zoe med dobbel batteristørrelse under Paris Motor Show. Da vil de muligens også fortelle om det blir noe av en bytteordning..

Det er slett ikke umulig at andre leverandører lanserer biler med større batteri på samme showet(Nisann har 'lovet' en 40+kWh Leaf til neste år)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Rottert

Du blir vel fornøyd uansett, men Ioniq ville jeg gått for om jeg skulle ha valgt ny elbil i dag hvertfall. Mange som har kjøpt denne usett.

Hva inkluderer ladepakke? Ferdig opplagt kurs med lader til bilen? Hvor stor er den?
2014 Nissan Leaf Tekna

epsilone6

Paris Motor Show, som nevnt over, er på trappene i slutten av september og mye info om neste års modeller kommer der. Det ryktes at Kia Soul EV kan komme med en 36 kWh (vs 30,5 kWh i dag) batteripakke på 2017-modellen, som eventuelt presenteres da.

Ellers er jeg enig i din rangering av bilene, og ville valgt Ioniq ut fra dagens utvalg. Jeg syns at Ioniq og Soul har en betydelig fordel i at de kan lade på opptil 70 kW, det er riktignok knapt noen hurtigladere som kan levere mer enn 50 kW i dag, men om et par år vil det nok skje mye her også.

elektrolux

Ingen av bilene du har prøvt har Autoseiling. En funksjon som etterlingner en moderne automatgirt diesel turbo bil.

Slipper du fartspedalen i en bil med Autoseilefunksjon ruller bilen helt fritt og du slipper å holde pedalen i en spesiell stilling for å hindre regenerering som kan oppleves som å kjøre med håndbremsen på.

Dette gir mer avslappet og sikker kjørestil, og sparer strøm.

Forslår derfor at du prøver en VW, Volvo, Think, eller Mercedes Elbil før du bestemmer deg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

moby666


Ferry

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 30. august 2016, klokken 13:28
Slipper du fartspedalen i en bil med Autoseilefunksjon ruller bilen helt fritt og du slipper å holde pedalen i en spesiell stilling for å hindre regenerering som kan oppleves som å kjøre med håndbremsen på.

..så mister du farta ;)

elektrolux

Sitat fra: Ferry på tirsdag 30. august 2016, klokken 13:58
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 30. august 2016, klokken 13:28
Slipper du fartspedalen i en bil med Autoseilefunksjon ruller bilen helt fritt og du slipper å holde pedalen i en spesiell stilling for å hindre regenerering som kan oppleves som å kjøre med håndbremsen på.

..så mister du farta ;)

Ja, men ingenting i forhold til biler uten Autoseiling.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA