Skrevet av Emne: Audi Q6 e-tron  (Lest 57620 ganger)

Thorden

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 7
    • Vis profil
Sv: Audi Q6 e-tron
« Svar #360 på: onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:20 »
Det vil jeg tro! Slipper moms hvertfall
Det spørs hva Erna og Siv finner på......
De har allerede begynt å tukle med avgifter

Eller så har de et forslag som kan forhandles bort i "gi og ta leken"?

Skjønt, jeg vil anta det er stortingsflertall for å legge på litt avgift i toppsegmentet. Det rammer jo bare "de rike", så da er det jo greit, hva?  ???

De sier det går på vekt, og at Model S kun vil rammes med noen tusenlapper.
For å være on-topic: hvor mye veier Model S (fra), og hva blir vekten på Audi e-tron? Sannsynligvis lavere enn Model X, siden den er mindre, eller? I mål er den mindre enn Model S også, mer som en Audi A6. Blir spennende å se (det også).

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3553
    • Vis profil
Sv: Audi Q6 e-tron
« Svar #361 på: onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:23 »
Model S/X veier i området 2100-2500 kg. Det blir vel fort noe avgift på e-tron også.
Model X 100D.
Model 3 reservasjon.

Thorden

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 7
    • Vis profil
Sv: Audi Q6 e-tron
« Svar #362 på: onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:33 »
Model S/X veier i området 2100-2500 kg. Det blir vel fort noe avgift på e-tron også.

Det kommer an på. e-tron er, i følge det som er opplyst, ca. 14% mindre i areal, ca. 8% mindre i volum, enn model S. Dersom dette kan relateres direkte til lavere vekt (hvilket det ikke nødvendigvis kan), ville det bety godt under 2000 Kg i begge tilfeller. Da tror jeg vi snakker null vektavgift. For all del, ren spekulasjon. Men særlig mer enn Model S blir det neppe. Altså "vekslepenger" i den store sammenheng.
 

ludwig_holberg

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 232
    • Vis profil
Sv: Audi Q6 e-tron
« Svar #363 på: torsdag 12. oktober 2017, klokken 09:27 »
Om denne avgiften først kommer med på årets budsjett, så ligger det litt i kortene at vektgrensen kommer til å krype nedover - eller kr/kg kommer til å øke, sakte men sikkert fra 2018 og utover.
Nissan Leaf Tekna 2014 [solgt]
Tesla Model S85D 2015-modell

daktari

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 353
    • Vis profil
Sv: Audi Q6 e-tron
« Svar #364 på: torsdag 12. oktober 2017, klokken 18:34 »
Ja, i selve budsjetter er det flere fine grafer over hvor mye staten taper i inntekter på det grønne skiftet...
Med forslaget går alle biler opp et par tusenlapper, Toyota og Lexus hybrider mer enn dieselbilene. Store hybrider går opp mindre enn Tesla 100ene, men mer enn S75. X er den største taperen av alle.
Jeg brukte bilnorge.no sin kalkulator.

Crown

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 470
    • Vis profil
Sv: Audi Q6 e-tron
« Svar #365 på: torsdag 12. oktober 2017, klokken 18:59 »
Jeg tror egentlig det bare er å ta det med ro. Denne avgiften, pluss kontantstøtte og klasse 2-bortfallet er konstruert for å ha noe å "forhandle bort" med Venstre og KrF, slik at alle blir fornøyde og budsjettet blir vedtatt.
2016 Nissan Leaf Nordic 30kWh 6,6kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
Reservasjonsnr 1361 Audi e-Tron
+ dieselbil 4X4 og en veteranbensinbil

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2538
    • Vis profil
Sv: Audi Q6 e-tron
« Svar #366 på: torsdag 12. oktober 2017, klokken 23:02 »
Finnes nok av tråder om avgiften.
Kan vi holde oss til E-tron og avslutte off topic