Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi Q6 e-tron

Startet av Counterpointer, onsdag 24. august 2016, klokken 18:08

« forrige - neste »

Thorden

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:11
Sitat fra: Touring på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:07
Det vil jeg tro! Slipper moms hvertfall
Det spørs hva Erna og Siv finner på......
De har allerede begynt å tukle med avgifter

Eller så har de et forslag som kan forhandles bort i "gi og ta leken"?

Skjønt, jeg vil anta det er stortingsflertall for å legge på litt avgift i toppsegmentet. Det rammer jo bare "de rike", så da er det jo greit, hva?  ???

De sier det går på vekt, og at Model S kun vil rammes med noen tusenlapper.
For å være on-topic: hvor mye veier Model S (fra), og hva blir vekten på Audi e-tron? Sannsynligvis lavere enn Model X, siden den er mindre, eller? I mål er den mindre enn Model S også, mer som en Audi A6. Blir spennende å se (det også).

Espen Hugaas Andersen

Model S/X veier i området 2100-2500 kg. Det blir vel fort noe avgift på e-tron også.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Thorden

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:23
Model S/X veier i området 2100-2500 kg. Det blir vel fort noe avgift på e-tron også.

Det kommer an på. e-tron er, i følge det som er opplyst, ca. 14% mindre i areal, ca. 8% mindre i volum, enn model S. Dersom dette kan relateres direkte til lavere vekt (hvilket det ikke nødvendigvis kan), ville det bety godt under 2000 Kg i begge tilfeller. Da tror jeg vi snakker null vektavgift. For all del, ren spekulasjon. Men særlig mer enn Model S blir det neppe. Altså "vekslepenger" i den store sammenheng.

ludwig_holberg

Om denne avgiften først kommer med på årets budsjett, så ligger det litt i kortene at vektgrensen kommer til å krype nedover - eller kr/kg kommer til å øke, sakte men sikkert fra 2018 og utover.

daktari

Ja, i selve budsjetter er det flere fine grafer over hvor mye staten taper i inntekter på det grønne skiftet...
Med forslaget går alle biler opp et par tusenlapper, Toyota og Lexus hybrider mer enn dieselbilene. Store hybrider går opp mindre enn Tesla 100ene, men mer enn S75. X er den største taperen av alle.
Jeg brukte bilnorge.no sin kalkulator.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Crown

Jeg tror egentlig det bare er å ta det med ro. Denne avgiften, pluss kontantstøtte og klasse 2-bortfallet er konstruert for å ha noe å "forhandle bort" med Venstre og KrF, slik at alle blir fornøyde og budsjettet blir vedtatt.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Counterpointer

Finnes nok av tråder om avgiften.
Kan vi holde oss til E-tron og avslutte off topic

Stikkkontakt

Ifølge en bruker på goingelectric.de skal bilen hete følgende:
Audi e-tron 55 Quattro  der 55 viser til effektnivået i Audis nye benevnelser.
Videre får bilen 11kw lading, 19-21" hjul, virtuelle speil og luftfjæring. Effekten blir 265 kw med 300kw boost-mode.

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 06:29
Ifølge en bruker på goingelectric.de skal bilen hete følgende:
Audi e-tron 55 Quattro  der 55 viser til effektnivået i Audis nye benevnelser.
Videre får bilen 11kw lading, 19-21" hjul, virtuelle speil og luftfjæring. Effekten blir 265 kw med 300kw boost-mode.
Rykter er jo rykter, men de kan jo ha noe i seg.

55 som i kWh batteri ?

Det høres i så fall lite ut for en bil av denne størrelsen! Selv om vekten blir lavere må den da være veldig effektiv for å ikke bli en «kortrekkevidde» bil. Jeg har egentlig tenkt at 95 kWh var ett minimum. Vil føles rart om Ampera-E har lengre rekkevidde enn en Audi til dobbel pris..... Spesielt blir det lite hvis bilen får hengerfeste.

Resten hørtes jo bra ut. At den evt har kameraspeil er jo på tide at en bil får snart. Alle konseptbiler har jo det ved visning og så settes det på speil likevel. Noen må komme først, så hvorfor ikke Audi

11 kW lading er bra, men får jo ikke mulighet til å utnytte 22 kW slik Zoe kan. Så kanskje et lite minus på det??

Har vært rykter tidligere om to varianter, så kan hende det blir 55 og 95 da.

roarsolem

I denne artikkelen beskrives det nye systemet for benevning av nye Audi modeller med to siffer fra 30 til 70. Det grupperer bilene ift effektuttak og ikke motorstørrelser. A8 er vel første bilen som bruker systemet.

https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/audi-introduces-new-model-naming-system


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
2018 Audi e-tron Quattro
2016 Mercedes Benz B Electric

Counterpointer

Sitat fra: roarsolem på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 07:58
I denne artikkelen beskrives det nye systemet for benevning av nye Audi modeller med to siffer fra 30 til 70. Det grupperer bilene ift effektuttak og ikke motorstørrelser. A8 er vel første bilen som bruker systemet.

https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/audi-introduces-new-model-naming-system


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Takk, det var oppklarende

Da gir det mer mening. Rart de ikke nevnte noe om dette på visningen av A8/E-tron på Ekebergresturanten. De viste jo sikkert dette da.
A8 ble da konsekvent omtalt med motorstørrelser på gamlemåten.

Stikkkontakt

Sitat fra: roarsolem på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 07:58
I denne artikkelen beskrives det nye systemet for benevning av nye Audi modeller med to siffer fra 30 til 70. Det grupperer bilene ift effektuttak og ikke motorstørrelser. A8 er vel første bilen som bruker systemet.

https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/audi-introduces-new-model-naming-system


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Benevnelsene har blitt heftig kritisert fordi de er uforståelig. Jeg synes det er ganske illustrerende. Det finnes f.eks 4 forskjellige effektuttak på Audi A6 Allroad. Alle med 3,0 TDI. Nå får de endelig ulikt navn.
Volvo har jo hatt et lignende navneregime i flere år uten at jeg har sett noen har kritisert det.

PF

Porsche panamera stv er nå blitt lansert.
Vil e-tron bli bygget på samme plattform?
Ny a6 kommer veldig snart, vil e-tron få samme utseende som den, eventuelt vil den få samme platform? A6 og panamera kan det hende de deler plattform?
Mye spennende detaljer i vente, så er spørsmålet når blir den lansert, og når starter de opp produksjon.

Siggen

Sitat fra: Flobben på fredag 03. november 2017, klokken 19:54
Porsche panamera stv er nå blitt lansert.
Vil e-tron bli bygget på samme plattform?
Ny a6 kommer veldig snart, vil e-tron få samme utseende som den, eventuelt vil den få samme platform? A6 og panamera kan det hende de deler plattform?
Mye spennende detaljer i vente, så er spørsmålet når blir den lansert, og når starter de opp produksjon.

VAG konsernet bruker vel modulær plattform over hele linja foruten om Lamborghini nå. Så den er nok en del av samme plattform ;)

Stikkkontakt

E-tron bygges på en plattform som heter C-BEV. Det er ingen andre biler enn e-tron og e-tron sportback som bygger på denne plattformen inntil videre.
Porsche Mission-e bygger på en annen.
Volkswagens storsatsing heter MEB. På denne vil de basere alt fra biler på Golf-størrelse til den enorme ID Buzz.
De fleste VW med fossilmotor samt e-golf baseres idag på MQB(q for quer=motor på tvers) Unntakene er up! og Touareg. Audi baserer kun A3 og Q2 på denne plattformen. Dette fordi Audi A4, A5, Q5, A6 osv har motoren  på langs. A1 og Q3 kom før MQB ble introdusert og bygger på en eldre plattform.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA