Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi Q6 e-tron

Startet av Counterpointer, onsdag 24. august 2016, klokken 18:08

« forrige - neste »

dypen

"dypen" Elbilforening medlem. X75D

Orbit

#376
Ytterligere 10 helelektriske Audi-prototyper på skilt i oktober i Tyskland. Porsche freser forbi, og har nå på årsbasis flere elbiler (mest sannsynlig alle Mission-e) på skilt enn Audi e-tron! Kia har også fått skilt på en uspesifisert elbil, mest sannsynlig Nero....men i så fall med tohjulsdrift.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Thorden

Sier dette noe om hvor de er i utviklingen? Kan man si det ut fra erfaring fra tidligere modeller, altså at de har et visst antall testkjøretøyer på veien i en gitt tid før de starter produksjon?

Skulle nesten tro en reduksjon av antall testkjøretøyer tyder mer på nær forestående produksjon, enn det motsatte. Og når det gjelder Porsche er min erfaring at de tester mer og lengre enn de fleste andre, og at de dermed konsekvent kommer sent, men godt, på markedet. Så jeg ville ikke brukt dette til å spekulere noe om hvor de er i forhold til Audi.

Eodman


Orbit

#379
Takk for artikkel. Ikke så mye konkret om selve bilen utenom dette:
Sitat fra: https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2017/06/e-factory.html#The battery casing is made in a dedicated production facility, with the subsequent assembly being largely automated. Once the contacts have been established, direct human interaction is out of the question – it has 400 volts running through it.

400V batteri betyr mest sannsynlig at hurtiglading begrenses til ~150kW+ (400A), og at Volkswagenkonsernet forbeholder 800V og 350kW for Porsche Mission-e i første omgang.

Teknisk sett kan en ha 400V batteri, og en DC/DC-omformer (i bilen) fra 800V@400A CCS til 400V@800A internt i bilen, men den ville blitt stor og tung. 350kW lading tilsvarer også ca 3.5C lading av hver battericelle (gitt ca 100kWh batteri), som nok er noe på kanten av hva dagens kjemi kan håndtere.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Jeg fikk høre fra Møller-selger at det åpnes for bestilling først neste høst. Det var sent. Håper det ikke stemmer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Blade Runner

Sitat fra: daktari på onsdag 15. november 2017, klokken 10:24
Jeg fikk høre fra Møller-selger at det åpnes for bestilling først neste høst. Det var sent. Håper det ikke stemmer.

Det står det samme i bekreftelsesmailen jeg fikk på min reservasjon:
"Det er forventet at det åpnes for bestilling høsten 2018. Vi vil bestille produksjon av din bil basert på din plass i køen."

Thorden

Forhandlere vet ikke mer enn det de visste da reservasjonen åpnet. Dette er altså basert på det mest konservative anslaget de kunne tenke seg. Kan godt hende det blir slik, men mye tyder på at det blir tidligere også.

MrBacardi

Hm, betyr det at ingen Q6 e-tron blir levert i Norge i 2018?

jeg driver og setter opp en sammenstilling i en annen tråd her med et estimert antall pr. modell i 2018
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Thorden

Jeg tør vedde en gratis opplading på at det leveres 2000 e-tron quattro i 2018.
;)

Stikkkontakt

Jeg tror nok at 100 er et lite sannsynlig antall. Enten 0 eller veldig mange. De store europeiske bilprodusentene gjorde seg vel ferdig med "production hell" når fabrikkene var gjenreist etter krigen. Tilsynelatende spyr de ut et enormt antall av nylanserte modeller fra dag 1. E-tron-fabrikken i Belgia skal vel etter planen lage 30-40000 biler i året. En antydet produksjonsstart i uke 37 kan bety 10000 produserte i 2018. Og Norge er først i køen. Med tanke på hva presseansvarlig i Audi Norge antyder om prisen er jeg glad jeg er nr 3xx i køen..

daktari

De har vel fortsatt production hell, men setter av et ekstra år til å gå gjennom det før salget starter. De lanserer jo også ofte få motorer i starten.
Musk burde lansert Model 3 sommeren 2018 hvis han gjorde det på klassisk vis, altså pre-produksjon i ett år før salg. Og ingen får vite noe om utfordringene,  når alt er stabilt kan de produsere til lager.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

forzaman

Da får vi håpe på leveranse i 2018 og at det ikke kommer noen nye forslag i 2019 budsjettet...

http://www.side3.no/tesla-avgiften-vrakes-i-budsjettavtalen/3423392090.html

hemi

siden jeg har 22x håper jeg seff på at jeg får i 2018, og avgift i 2019!!!!
nei... drømmer jo om å få mission-e om ikke altforlenge, så biter meg selv litt i halen da :p

sds

Focus.de har en interessant artikkel der de antyder at bilen skal være klar sommeren 2018.
Vet ikke hvor mye av dette som er sant, men det er jo lov å håpe i disse juletider:
https://www.focus.de/auto/elektroauto/auto-insider-audi-e-tron-quattro-gt-laserlicht-800-newtonmeter-hightech-display-audis-neues-elektro-suv_id_8031836.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA