Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi Q6 e-tron

Startet av Counterpointer, onsdag 24. august 2016, klokken 18:08

« forrige - neste »

THE

Mangel på informasjon er ikke spesielt for Audi. All "informasjon" fra alle produsentene er jo at de kommer med en elbil som kanskje får rask lading, kanskje får 4x4 kanskje får mulighet til å trekke tilhenger, kanskje den kommer i 2018 eller 2019 eller 202x...

Ingen av leverandørere (Jaguar, Mercedes, BMW, Audi, Kia, Hyundai m.fl.) sier noe om hvor mange biler de ser for seg å produsere heller. Jeg frykter at lansering blir utsatt for flere av modellene, og at de kommer i lav-volumserier som gjør at det vil ta laaang tid å levere det antall biler som allerede er "reservert" bare i Norge.

Selv om både Audi, Jaguar, BMW og Mercedes har vist prototyper og kommet med drypp av informasjon de siste årene, så ble det for lenge å vente på noe som er veldig usikkert for min del. Var egentlig fast bestemt på en Tesla Model 3, men også der var det litt for lite informasjon om f.eks. 4x4, tilhengerfeste og tidspunkt for forventet levering i Norge.

Endte dermed opp med å kjøpe en Tesla X, og slik jeg ser det er det ingen av de varslede bilene fra andre produsenter som vil overgå Tesla i løpet av de neste årene. Det som blir spennende å se er om de etablerte aktørene i bilindustrien klarer å utkonkurrere Tesla på pris. Elbil kan bli et tveegget sverd for f.eks. Audi, BMW og Mercedes. Hvis de lanserer gode elbilmodeller som skal konkurrere med Tesla S, X og 3, og samtidig har lavere pris, så vil de kanskje konkurrere mer direkte med sine egne bensin- og dieseldrevne biler enn med Tesla. Jeg regner med at de etablerte aktørene vil ha mye større fortjeneste pr eksosbil de selger enn pr. elbil. I utgangspunktet tror jeg derfor at det er veldig liten interesse for å lansere biler som er så gode at de konkurrerer med den tradisjonelle produktporteføljen sin, og helst vil de nok at elbil skal koste mer enn eksosbil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

schcar

Godt reflektert - blir nok X på meg også.
Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

Tellus

Rent bortsett fra at Tesla-X er stygg som juling, mangler mulighet for å ha noe på taket og har noen bakdører som med sikkerhet vil skape fortvilelse når bilen går ut av garanti så er var det en helt grei oppsummering.

bmw2002

Skal jeg bruke 800 000+ på en bil må jeg synes bilen er tiltalende både utvendig og innvendig. Hadde faktisk valgt en diesel/bensinbil før Model X.

THE

Sitat fra: Tellus på fredag 15. september 2017, klokken 09:06
Rent bortsett fra at Tesla-X er stygg som juling, mangler mulighet for å ha noe på taket og har noen bakdører som med sikkerhet vil skape fortvilelse når bilen går ut av garanti så er var det en helt grei oppsummering.

Ja, jeg hadde egentlig bestemt meg for ALDRI å kjøpe Tesla X. Bilen er både for stor, for dyr og har helt feil dørløsning for bakdører. Etter en tur innom Tesla for å kikke litt nærmere på Tesla X endret jeg derimot oppfatning. Så høy bil gjør det upraktisk med takboks uansett. Ca 235 cm fra bakluke og fram til midtkonsoll mellom forsetene gjør det enkelt å legge ski i skipose inn i bilen, selv med 5 av 6 seter i bruk. Sammen med mulighet for stor tilhenger så oppfyller X da mine behov. Dørene viste seg å være mye mer praktiske enn jeg hadde sett for meg, og selv om jeg er skeptisk til kvalitet og behov for vedlikehold på dører så ble det kjøp.

Utseende er veldig subjektivt, og jeg må innrømme at jeg synes både Model S og ikke minst modell 3 er mye finere biler enn X. Personlig synes jeg Leaf og i3 er de verste av elbilene når det gjelder design. Kona kan ikke fordra Kia Soul, og mange synes Renault Zoe er stygg, selv om jeg personlig synes den har et greit design. Egentlig liker jeg ikke utseende på SUV-type biler, og synes ingen SUVer er fine og den verste er etter min mening BMW X6.

Også når det gjelder bilmerker er det veldig mange følelser og subjektive valg ute og går. Personlig ville jeg nok ikke kjøpt Audi pga. mine egne subjektive holdninger til VAG. Når det er sagt, så virker Audi e-Tron som det beste og mest realistiske alternativet til Tesla X. Jeg tror de som står på reservasjonsliste vil få en veldig bra bil når den en gang kommer, og jeg håper virkelig at Audi mener alvor med denne bilen og produserer den i stort antall til konkurransedyktig pris.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

schcar

Det må da være noen fra Audi som "lytter" på dette forumet og som gir signaler videre inn i deres organisasjon, slik at de forstår verdien av informasjon. Verden har endret seg når det gjelder åpenhet.
Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

Crown

Sitat fra: schcar på fredag 15. september 2017, klokken 11:57
Det må da være noen fra Audi som "lytter" på dette forumet og som gir signaler videre inn i deres organisasjon, slik at de forstår verdien av informasjon. Verden har endret seg når det gjelder åpenhet.

Jeg registrerer i hvert fall at jeg rykker stadig fremover i køen, så det er en del som avbestiller, og flere blir det nok etter hvert som stillheten fra Audi blir øredøvende.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

ludwig_holberg

Siden det er forventet bestilling høsten 2018, så tipper jeg infoen kommer samtidig med at bestilling åpnes. Før 1. desember, skulle jeg da håpe.

ludwig_holberg

Fikk nå høre at antatt levering er tidlig 2019. Har kansellert egen reservasjon, ikke vits å holde på den.

Tellus

Dette var snodig etter å hørt Audi uttale at de vil skal være før ute enn Jaguar. Sitter rolig og avventer. Jaguar er i utgangspunktet førstevalget, men grei å ha alternativer.

Burde kanskje ha reservert en EQC også  ;D

Stikkkontakt

Jaguar må ihvertfall ha en ambisiøs produksjonsplan for I-Pace. Det er reservert 25000 totalt, men likevel skriver Sandven på Facebook at de har biler tilgjengelig for levering i 2018. De vet åpenbart mye mer enn det kundene får vite.

ludwig_holberg

Godt mulig at Audi tar en Opel på e-tron; lage en meget god elbil, men med stadig forsinket lansering og ekstremt begrenset tilgang. Isåfall er det jo genialt å få en av bilene som tross alt leveres, men jeg er ikke interessert i det. Da støtter jeg heller produsenter som har en genuin elbilsatsing med mine kroner, hvilket jeg nå er i tvil om Audi inntil videre har. Dette pga manglende info både generelt og i Frankfurt, ingen oppfølgning på reservasjon, og nå på forespørsel info om at det ikke engang blir levering i 2018 som tidligere opplyst.

Tellus

Hvor fikk du høre at leveranser først starter i 2019 ? Må si jeg er en smule skeptisk til slike udokumenterte påstander.

ludwig_holberg

Først ble det referert i FB-gruppa, deretter på chat med kundeservice som sa det samme (antakelig tidlig 2019).

Counterpointer

Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 15. september 2017, klokken 19:09
Først ble det referert i FB-gruppa, deretter på chat med kundeservice som sa det samme (antakelig tidlig 2019).
Det var ikke så gode nyheter. Det ble ikke så mye som ymtet om dette på visningen på Ekebergresturanten .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA