Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-golf vs Huyndai.

Startet av Nickelilltroll, mandag 22. august 2016, klokken 13:29

« forrige - neste »

Nickelilltroll

Hejsan.

Har kört min E-golf i lite mer än 2 år, väntar ivrigt på nästa generation som är rätt runt hörnet. Kan beställas från Nov-Dec. MEN Möller Norge vet fint lite om den. Går bara rykten och sladder överallt.

Blev positivt överraskad av utseendet till Ioniq alltså. Ganska säker på att körelängden blir ganska lik, fastän VW ska byggas med några Kwh mer i batteristorlek. Priset verkar ligga på lite under Volkswagen, ett annat plus, och som jag är rädd för är att det är batterivärmare på Huyndaien.

Om det är nåt som våra elbilar sliter med så är det all slags vinterkörning, speciellt i -10 och nedover. Har haft nåt så extremt som 7 mil från 100% sist vinter. Rattvärmen har ju Nissan och faktiskt gott i massa minus. Det går inte in på mig varför inte VW slänger med varken det ena eller det andra.

Min gott utrustade golf slutade på 290 000 med vinterdäck och utan skinn(2 saker som drar iväg i pris, a`16 000kr/valg). Ingen vet priset på nya Golfen men skall ha skinn och slutar nog gott över 320 000kr. Oxå där har huyndai ett förssprång...

Till er som beställt, vilket pris blev det, med skinn och v-däck?

Till er som prövkört, hur verkar kvaliten innvändigt? Hur är skärmen i mitten, fölsam och upplysande?
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Gizmo

Jeg vurderte konkret e-golf vs Ioniq da jeg la inn bestillingen, da jeg går vekk fra Leaf (i denne omgang). Rattvarmen, størrelsen, prisen, funksjoner og leveringstidspunkt gjorde at jeg uten tvil valgte Ioniq. Ioniq har alt e-golf har av sikkerhetsfunksjoner (tror jeg), det eneste jeg ser at golf er bedre på er designet. Det er mer tysk kvalitet og føles som mindre plast. I tillegg er ryggekameraet skjult (blir ikke så skittent om vinteren).

Men jeg alt annet var så mye bedre med Ioniqen - uten at Ioniqen gir inntrykk av å være dårlig kvalitet. Jeg synes den var vesentlig bedre enn Leaf.

Ioniq kostet 295' med vinterdekk og ALT av utstyr. Uten soltak var det 10' mindre.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

EspenM3

Sitat fra: Gizmo på mandag 22. august 2016, klokken 13:41
Jeg vurderte konkret e-golf vs Ioniq da jeg la inn bestillingen, da jeg går vekk fra Leaf (i denne omgang). Rattvarmen, størrelsen, prisen, funksjoner og leveringstidspunkt gjorde at jeg uten tvil valgte Ioniq. Ioniq har alt e-golf har av sikkerhetsfunksjoner (tror jeg), det eneste jeg ser at golf er bedre på er designet. Det er mer tysk kvalitet og føles som mindre plast. I tillegg er ryggekameraet skjult (blir ikke så skittent om vinteren).

Men jeg alt annet var så mye bedre med Ioniqen - uten at Ioniqen gir inntrykk av å være dårlig kvalitet. Jeg synes den var vesentlig bedre enn Leaf.

Ioniq kostet 295' med vinterdekk og ALT av utstyr. Uten soltak var det 10' mindre.

Og uten skinn hadde den blitt enda 10`mindre  :)

Nickelilltroll

Sitat fra: Gizmo på mandag 22. august 2016, klokken 13:41
Jeg vurderte konkret e-golf vs Ioniq da jeg la inn bestillingen, da jeg går vekk fra Leaf (i denne omgang). Rattvarmen, størrelsen, prisen, funksjoner og leveringstidspunkt gjorde at jeg uten tvil valgte Ioniq. Ioniq har alt e-golf har av sikkerhetsfunksjoner (tror jeg), det eneste jeg ser at golf er bedre på er designet. Det er mer tysk kvalitet og føles som mindre plast. I tillegg er ryggekameraet skjult (blir ikke så skittent om vinteren).

Men jeg alt annet var så mye bedre med Ioniqen - uten at Ioniqen gir inntrykk av å være dårlig kvalitet. Jeg synes den var vesentlig bedre enn Leaf.

Ioniq kostet 295' med vinterdekk og ALT av utstyr. Uten soltak var det 10' mindre.

Är klar över vilket utstyr Ioniq har. Den har just det jag saknar på golfen. Batterivärme, värme på ratt och köling till skinnsäter. Att Ioniq INTE har mobil styring rör mig fint lite. Jag förvärmer bilen med både inmonterad kupevärmare och tidsinställning. Bor man där det är friska minus så hjälper inte en förvärmning på elbil så mycket, så länge du inte har en fristående 16Ah tillgång(10Ah är nytteslöst). Strömlös förvärmning(utan tillkoppling), är oxå tragisk i -10. Appen är ostabil och mest bling om man lever ett strukturerat liv  ;)

Leaf blir det aldrig snack om, har prövkört den och det är bara en "stygg" bil och kvaliten invändigt är sämst i klassen. Allt för futuristiskt och dålig kvalite på interiören.

Prisen känner jag är en faktor här. Verkar som man kan få huyndaien till under 300 000 med skinn och v-däck, och allt av utstyr. Men är livrädd då det faktiskt går spekulationer om att E-golfen kan komma med ett överraskande stort batteri....men detta är ju spekulationer...igen.... >:(

På gjövik har dom varken testbil eller hybriden så jag kan se på den, Lillehammer har inte engång förhandlare. Därför skriver jag här alltså :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Gizmo

#4
VW har jo offentliggjort en beregning på forventet rekkevidde for nåværende bilmodeller med større batterier. Den praktiske verdien av dette blir ikke særlig mer enn Ioniq. I tillegg kan du vente minst et halvt år på den bilen. Og når den kommer, så går det kanskje et halvt år til før nye Leaf kan være relevant i stedet (sannsynligvis en bedre bil enn nåværende Leaf).

Jeg følte i alle fall ikke for å vente på nåværende golf med større batteri.

edit: VW-planen var 3 års og ikke 10...

http://insideevs.com/outlook-of-volkswagen-e-up-and-e-golf-range-with-larger-battery-packs/

2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

Crown

Ioniq med vinterdekk, teknikkpakke, metallic lakk, ventilerte skinnnseter, med Agrol-rabatt  kom på 273k. Det synes jeg er en veldig god pris, tilsvarende for Golf er minst 50.000 mer og da er det en mindre og dårligere utstyrt bil (med unntak av appstyring, som jeg i det lengste håper på kommer til Ioniq også ettersom den har det i andre land). I tillegg vil jeg helst ikke ha noe med Møller å gjøre.

For meg var det en "nobrainer" når vi skulle ha en ny elbil til som skal ha levering i år. Veldig fornøyd med Leafen også, det er en trivelig bil, men Ioniq'en ser ut til å overgå den på det meste, i tillegg til at den ser ut som en bil :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Counterpointer


Crown

Sitat fra: knut.aulie på mandag 22. august 2016, klokken 17:34
Agrol........ ?

Er medlem av Bondelaget, da får man storkundeavtale hos Agrol, og derav rabatt på en hel rekke biler (og andre ting). Da jeg kjøpte Leafen var det hele 15% rabatt (nå er den bare 10% på Leaf), mens det er 4% rabatt på Ioniq electric (8% på de andre). Man må ha vært medlem i minst 2 mnd for å få den da.

https://agrol.no/avtaler/bil
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Counterpointer

Sitat fra: Crown på mandag 22. august 2016, klokken 19:00
Sitat fra: knut.aulie på mandag 22. august 2016, klokken 17:34
Agrol........ ?

Er medlem av Bondelaget, da får man storkundeavtale hos Agrol, og derav rabatt på en hel rekke biler (og andre ting). Da jeg kjøpte Leafen var det hele 15% rabatt (nå er den bare 10% på Leaf), mens det er 4% rabatt på Ioniq electric (8% på de andre). Man må ha vært medlem i minst 2 mnd for å få den da.

https://agrol.no/avtaler/bil
Takk.
Det er jo en slags landbruksmaskin så er jo greit det.

Crown

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

moby666

Tja du får nok rabatten uansett om du er medlem eller ikke, men selger ønsker gjerne å "skrive det på noe", slik at de ikke ødelegger veil pris.

Biler som ikke selger som varmt hvetebrød er nok lettere å få en "god pris" på. Jeg kjøpte feks Kia Soul før den ble populær til 232 ferdig på veien (med met.lakk, vinterhjul kabler etc). Solgte den nå for 215 :)

Crown

Sitat fra: moby666 på mandag 22. august 2016, klokken 21:53
Tja du får nok rabatten uansett om du er medlem eller ikke, men selger ønsker gjerne å "skrive det på noe", slik at de ikke ødelegger veil pris.


Tja... nei, tror dette går av forskjellige budsjetter, sentralt og lokalt. Da jeg forhandlet pris på Leafen, så var det bom stopp på et tidspunkt, nå kunne de ikke gi noe mer, da gikk de i minus, han hentet inn salgssjefen og viste noen tall og greier. Så nevnte jeg det med Agrol-rabatt, og da var det plutselig ikke noe problem å gå ned 20k til i pris. :-D 

Etter de siste svært positive artikler så tror jeg nok forhåndssalget på Ioniq går sterkt opp. Prisforskjellen mellom Soul og Ioniq er f.eks. alt for liten nå til at man ikke skal velge Ioniq i stedet.

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

zyp

Sitat fra: Nickelilltroll på mandag 22. august 2016, klokken 13:29
Till er som prövkört, hur verkar kvaliten innvändigt? Hur är skärmen i mitten, fölsam och upplysande?

Jeg prøvekjørte både Ioniqen og Soulen som var utstilt i Arendal på lørdag. Ved første øyekast så infotainmentsystemet i de to bilene identisk ut, men jeg så ikke nok på det til å egentlig kunne mene noe om det. Soul-eiere kan sikkert si noe mer om hvordan det er å bruke i praksis.

moby666

GUI er så si likt på Soul og Ioniq. Litt fler menyer etc på Ioniq. Navien i Ioniq er mye raskere. Dette merker du hvis du feks scroller i liste over ladere, så det er nok sterkere hardware i navien i Ioniq. Ioniq har også TomTom live og da sikkert kart fra TomTom som er mulig å oppgradere selv uten at bilen må inn på verksted for oppdatering, slik Soul må. Virket også som oppløsningen var høyere på Ioniq.

EspenM3

Sitat fra: moby666 på tirsdag 23. august 2016, klokken 08:08
GUI er så si likt på Soul og Ioniq. Litt fler menyer etc på Ioniq. Navien i Ioniq er mye raskere. Dette merker du hvis du feks scroller i liste over ladere, så det er nok sterkere hardware i navien i Ioniq. Ioniq har også TomTom live og da sikkert kart fra TomTom som er mulig å oppgradere selv uten at bilen må inn på verksted for oppdatering, slik Soul må. Virket også som oppløsningen var høyere på Ioniq.

I følge bruksanvisningen på andre Hyundai med TomTom Live så kan man laste ned oppdateringer via wifi ja. Vet dog ikke hvordan det gjøres, men det skal da uansett være mulig.

Ellers så er de nye enhetene i både Kia og Hyundai bedre på alle punkter enn den man finner i Soul (Nesten tre år nyere også, så skulle bare mangle). De har nå også norsk menyspråk for de som setter pris på slikt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA