Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmgang i kontakt ved lading

Startet av handyman72, torsdag 18. august 2016, klokken 10:58

« forrige - neste »

handyman72

Har en 2013 i-MiEV som jeg kjøpte i desember i fjor. Har ikke behov og har aldri ladet den på hurtiglader. Den lades kun når jeg er hjemme, fra en vanlig kontakt i garasjen på en 16 A kurs.

Har ikke tenkt på det tidligere, men nå har jeg vært nede ved et par anledninger for å sjekke kontakten. Den er tydelig varmere enn omgivelsene. Liker selvfølgelig ikke det, og ønsker derfor råd om hva som kan gjøres. Må det legges helt ny kurs fra sikringskap, eller kan jeg bare koble til en boks ved kontakten som et vern mot varmgang?

cra

Det enkleste du kan gjøre er i alle fall å bytte ut selve kontakta. Hvis ladekontakten stadig plugges inn og ut, eller henger med belastning på kontakta kan det bli slark i den, og da får du varmgang. Ellers er det selvsagt å anbefale å gå over til en mer permanent (og dermed mye tryggere) ladeløsning, i det minste bytte til CEE-plugg som tåler langvarig last mye bedre enn vanlig shucko.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

handyman72

Kladden til ladekabel henger på veggen, så det er ingen belastning i forhold til tyngde på kontakt/stikk. Ved bytte til CEE, monteres ny CEE kontakt på veggen og så brukes en overgang til ladekabelen?

nr1rayner

Ser på offentlig ladepunkt at schuko er en dårlig kontakt for lading av elbil.
De blir med tiden svært slitt, knekt, løse og brune/svarte...
Håper ikke det er så ille hos deg enda  ;)
Men, på offentlige plasser blir de jo selvsagt missbrukt til de grader!

Billigste er vel å bare bytte kontakten til en ny.
Videre blir det CEE som cra skriver, men bruker du da en originale kladden må du ha overgang og du har fortsatt problemet med schuko... Men selvsagt greiere å bare kjøpe en ny overgang (koster ca 100,-) enn å bytte stikken titt og ofte.
Med CEE har du en fin mulighet til å skaffe en ekstra kladd med CEE så du slipper overgang. Flere som leverer slike med justerbar styrke, f.eks. 10 og 16A. Koster fra ca 3.000 og opp.
Ekstra ladekladd er uansett kjekt å ha (slipper panikk hvis den originale plutselig skulle ta kveld), men selvsagt en dyrere løsning.
Forøvrig, Charge amps sin nye kabel (med schuko) har temperaturføler i pluggen. Blir det for varmt for den kutter den ladingen, eller setter ned A (usikker hva den gjør).
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sylwester

Er det slik at en slik kontakt ikke skal bli noe lunk i det hele tatt?

Hva med ladekabler? Jeg kjenner helt klart at min mode3-16A-kabel er varmene under bruk enn jobben sin 32A. Helt klart under 40 grader, men varmere enn omgivelsene.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Rio

Sitat fra: handyman72 på torsdag 18. august 2016, klokken 10:58
Har en 2013 i-MiEV som jeg kjøpte i desember i fjor. Har ikke behov og har aldri ladet den på hurtiglader. Den lades kun når jeg er hjemme, fra en vanlig kontakt i garasjen på en 16 A kurs.

Har ikke tenkt på det tidligere, men nå har jeg vært nede ved et par anledninger for å sjekke kontakten. Den er tydelig varmere enn omgivelsene. Liker selvfølgelig ikke det, og ønsker derfor råd om hva som kan gjøres. Må det legges helt ny kurs fra sikringskap, eller kan jeg bare koble til en boks ved kontakten som et vern mot varmgang?

Hvor mange ampere er det på ladekladden? 10 eller 16 A maks?

Laderen i bilen trekker opptil 14 A dersom den får lov, og det gjør den med en 16 A ladekladd. Det er alt for mye for en vanlig Schuko, som bør være begrenset til maks 10 A, og 8 A i følge DSB.

Den beste løsningen er en veggboks, eller erstatte veggkontakten med en 16 A blå CEE industrikontakt, og kjøpe en ny 16 A ladekladd med tilsvarende kontakt.

Ikke bruk overgang.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: sylwester på torsdag 18. august 2016, klokken 14:52
Er det slik at en slik kontakt ikke skal bli noe lunk i det hele tatt?

Hva med ladekabler? Jeg kjenner helt klart at min mode3-16A-kabel er varmene under bruk enn jobben sin 32A. Helt klart under 40 grader, men varmere enn omgivelsene.



Det er helt greit. Litt lunk blir det, og mer på 16 A enn 32 A fordi du er nærmere grensen når du lader.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bosonic

@handyman72
Dersom du føler deg kompetent; slå av sikring, forsikre deg at det ikke er spenning på kontakten, (bruk måleinstrument, arbeidslys el. l.)  Skru av deksel og sjekk at klemskruene til ledningene er "passelig" tilskrudd. Observer om ledningsisolasjon eller plastdeler er misfarget. Bruk nesen og kjenn etter om det lukter brent. Se nøye inn i metallkontaktene at de ikke er brente. Dersom dette er ok kan du friskmelde kontakten på veggen.
All energioverføring vil naturligvis gi varme.
Med et varmekamera eller IR varmemåler kan man se forskjeller på eksempelvis kabler og kontakter og da helt spesifikk se om det er et svakt punkt som gir mer varme. Elektriske komponenter slites av bruk og blir dårligere med høy alder, og må som alt annet vedlikeholdes og skiftes ut når nødvendig.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Et godt sett med Schuko blir såvidt lunkent med 16A belastning. Sjekker du temperaturen 1/2t inn i ladeforløpet er det greit så lenge du kan ta på stiftene til støpselet. Brenner du deg på stiftene er de over 60C og en bør bytte stikk/støpsel.

Kabler med temperatursensor reduserer/kutter lading ved temperatur over 80C.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Hva er vitsen med en cee og overgang til schuko?

Sintef har kjørt schuko i månedsvis med 16A uten noe problemer. Overdriver DSB?

At støpselet trekkes ut og inn er en fordel. "Pusser" kontaktene slik at de holder seg rene og minsker overgangsmotstand.

Kladden hengende i kontakten bør en abdsolutt unngå.

handyman72

Sitat fra: bosonic på torsdag 18. august 2016, klokken 18:22
@handyman72
Dersom du føler deg kompetent; slå av sikring, forsikre deg at det ikke er spenning på kontakten, (bruk måleinstrument, arbeidslys el. l.)  Skru av deksel og sjekk at klemskruene til ledningene er "passelig" tilskrudd. Observer om ledningsisolasjon eller plastdeler er misfarget. Bruk nesen og kjenn etter om det lukter brent. Se nøye inn i metallkontaktene at de ikke er brente. Dersom dette er ok kan du friskmelde kontakten på veggen.
All energioverføring vil naturligvis gi varme.
Med et varmekamera eller IR varmemåler kan man se forskjeller på eksempelvis kabler og kontakter og da helt spesifikk se om det er et svakt punkt som gir mer varme. Elektriske komponenter slites av bruk og blir dårligere med høy alder, og må som alt annet vedlikeholdes og skiftes ut når nødvendig.

Som gammel maler/tapetserer har jeg skrudd av nok av sånne deksler, og som oftest med strømmen på :o
Skal skru opp og ta en titt jeg :D

El viejo

Man må først finne ut hva som forårsaker varmgangen,  er det kontakten eller støpslet på ladekabelen?  Regner med at vi snakker om et helstøpt støpsel. Noen av desse har tydeligvis en svakhet ved tilkoplingen som forårsaker varmgang.
En enkel test for å finne hvor feilen ligger: Kople en -feilfri og kortest mulig- skjøteledning mellom stikk og ladekabelen. Registrer hvor det blir varmt.
Er det i overgange  stikk/skjøtekabel eller skjøtekabel/ladekabel?
Er det den siste (og den første er kald) kan du klippe støpslet og montere et nytt.(eller kabelende med helstøpt, da de aller fleste er OK)
Venter selv på ny ladekabel til min Kia Soul EV av samme årsak

Rio

Sitat fra: KjellG på torsdag 18. august 2016, klokken 20:37
Hva er vitsen med en cee og overgang til schuko?

Sintef har kjørt schuko i månedsvis med 16A uten noe problemer. Overdriver DSB?

At støpselet trekkes ut og inn er en fordel. "Pusser" kontaktene slik at de holder seg rene og minsker overgangsmotstand.

Kladden hengende i kontakten bør en abdsolutt unngå.

Jeg har kjørt med sikkerhetsbelte i 25 år... ;)

Jeg har sett splitter nye Schuko-kontakter på ladeplass bli ødelagt (blir så varme man brenner seg) på under en uke fra da de var nye. Sannsynligvis på grunn av vekten på ladekladd som hang der.

Jeg har sett kontakter smeltet inn i hverandre, slik at ledningen falt av.

Å gå til 16 A CEE koster svært lite, og omgår problemet med Schuko.

Sintef tester Schuko når de er nye, tørre og med maks 0,5 kg last.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

handyman72

Da har jeg åpnet kontakten på veggen og tatt en inspeksjon. Det var ikke antydning til noe fargeendring på grunn av varmgang der i alle fall :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA