Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor har så mange elbiler forhjulsdrift?

Startet av automat, onsdag 17. august 2016, klokken 22:50

« forrige - neste »

automat

At Golf og Soul er FWD er naturlig, siden de finnes både som fossil og el. Men Leaf, Zoe, og ikke minst nye Bolt/Ampera-E som har kraftig motor, burde jo hatt RWD, siden de er bygget som elbil.

Det var plass og produksjonskostnader som førte til overgangen fra RWD til FWD på fossilbiler, ikke fordi det ga så fantastiske kjøreegenskaper. Men siden elbiler ikke trenger plass til en stor motor og girkasse, og de heller ikke trenger kardang for å få bakhjulsdrift, så er jo ikke fossilargumentene særlig relevante. Og nå har jo ESP fjernet siste rest av overraskelser som RWD kan gi.

Er bilprodusentene for fastgrodde i gammel tankegang? Er de redde for å gi bilkjøperne enda ting de ikke er vant til? Hvorfor ikke designe bilen slik at den blir mest mulig optimal?

Tesla og BMW har gjort dette, og de er jo blitt biler med gode kjøreegenskaper.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Kanskje forde det er lettere tilgang til et komplett drivverk framme under et panser, enn bak under bilen?

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Dampmaskin

Det fungerer vel bedre å ha regenerativ bremsing på forhjulene enn på bakhjulene også...?

automat

Nå er det normalt ikke noe plagsomt stort behov for service på drivverk (ser bort fra DU-problemene til Tesla nå). Så skjønner ikke at enkel tilgang skal være avgjørende.

Har ikke opplevd noe problem med regenerering på trilling som er rwd. Annet enn at den kutter når det er svært glatt, og det ser jeg ikke som noe problem. Fordelen med regenerering bak er at det ikke tar bort veigrep fra styrende hjul.

Men ser jo at det er enklere for bilprodusentene å plukke hjuloppheng fra en eksisterende fwd fossilbil, enn å måtte utvikle et nytt for rwd.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

bosonic

Jeg tror dette kommer til å "gå seg til" etter hvert som det kommer flere og flere modeller med eldrift på markedet.

Mange elbilkjøpere tenker ikke på om bilen er RWD eller FWD, det er andre kriterier som teller mer.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Dampmaskin

#5
Det kan godt hende. For min del, etter å ha blitt flasket opp på biler med forhjulstrekk, og deretter prøvd en Ford Scorpio på vinterføre en gang på slutten av 90-tallet, sverget jeg at noen bakhjulsdrevet bil aldri skulle inn i mitt liv. Med mindre den kom skrensende inn fra siden for å avslutte det, det hadde jo vært lite å gjøre med i så fall.

Joda, bakhjulstrekk på vinterføre blir sikkert mye mindre avsindig vederstyggelig med ESP, men jeg har null interesse av å finne det ut. Dette sitter i ryggmargen og lar seg neppe operere ut. Men andre må gjerne foretrekke biler med bakhjulstrekk, da blir det flere forhjulsdrevne biler til meg. ;)

Jeg kan forresten legge til at den nevnte Ford Scorpio en vakker dag bestemte seg for at spontan selvantenning virket spennende og måtte prøves ut. Med seg tok den noen kassetter som jeg hadde lånt til eieren. Av en eller annen grunn styrer jeg også unna Ford. :D

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Dampmaskin


Elmo

#8
Foretrekker RWD. Føler jeg har full kontroll på vinterføre mine første 10-15 år som sjåfør.
Første reale tur på vinterføre med FWD gikk til he@£$%&@ og siden føler jeg meg ikke trygg med FWD.

Til tross for det har det nå vært elbiler med FWD i over 11 år :o, men snart blir det forhåpentligvis ny(ere) elbil med RWD.
PS: aldri BMW !
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Øyvind.h

Før min S85 hadde jeg kun eid forhjulsdrevne biler. Skeptisk, spesielt til vinteregenskapene!

Men etter to år med S85 var antakelsene om vinteregenskapene til rwd gjort til skamme. Den tok seg meget lett frem, var god å kjøre og morsommere enn fwd. Kona ble også komfortabel med rwd, og jeg vil fremover foretrekke rwd fremfor fwd.

Fwd har kun ett eneste scenarie hvor den er langt bedre enn rwd: ved utfordring med fremdrift på vinter (du står nesten fast) kan fwd flytte fronten dit du vil for å finne bedre grep. Den kontrollen har man ikke med rwd.

Når det er sagt - 4wd var nødvendig på denne bilen. Ikke fordi man står fast med 2wd, men fordi 400hk+ er for mye for to hjul.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Ja, muligheten til å flytte nesa på bilen, og "snu på femøringen" i ei knipe (kommer bare nesten opp bakken før en sklir og får ene bakhjulet utfor kanten) er det jeg savner på Teslaen i forhold til andre biler jeg har hatt. Bortsett fra det synes jeg det er helt OK med RWD, men har i grunn ikke noen preferanser for det ene eller andre. Kunne tenke meg Tesla 4WD med mulighet for å velge RWD/FWD etter ønske/behov.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nr1rayner

Spørsmålet bør vel heller være hvorfor har så mange BILER forhjulstrekk..?
I all hovedsak har man FWD pga enklere og billigere produksjon.
Motor, gir dempere, travers +++ monteres som en enhet på fabrikken.

Fremkommeliget var bedre før i tiden med FWD pga høyere vekt på drivhjul, men ikke minst fordi man stort sett hadde stiv bakaksel på bakhjulstrekkere. Scorpio er vel dog en av de som ikke har stiv bakaksel (? ).
Hvordan det er med moderne RWD vs FWD skal jeg ikke uttale meg om. Regner med det har jevnet seg ut, men FWD har fortsatt fordelen med mer vekt på drivhjul.

Videre gjelder nøyaktig det samme argumentet som "forståsegpåerne" hos NAF snakker om når de omtaler dekk, de hauser opp at det er livsfarlig å få bakhjulsskrens og anbefaler derfor beste dekk bak.
Det er vel ganske kjent at RWD gir større fare for bakhjulsskrens, eller overstyring som det heter på fagspråket  ;)
Det er nok også en av årsakene til at mange produsenter kjører FWD.
Behagelig er det jo ikke at ræva "skyter" uventet ut i en sving, men for dem som tørr å teste grenser er det jo (til en viss grad) kontrollerbart.

Men, så glemmer de totalt at FWD har en lei tendens til å understyre, mulig Leaf er spesielt understyrt, synes min er håpløst understyrt på vinterføre.
Og hva gjør man med understyring? Jeg ser 2 valg, sitte å vente og håpe at det ikke smeller, eller nappe håndbrekk for å forhåpentligvis gå over i en kontrollerbar bakhjulsskrens.
De glemmer også at hvis/når man får den "livsfarlige" bakhjulsskrensen vil det riktige med FWD være å gi gass for å rette opp. Det strider dog mot alt av instinkter til hvermannsen som ikke går inn for å få skrens.
Mens det riktige med RWD vil være å slippe gassen..

Men, FWD er visst ansett som tryggere.

At så mange elbiler havner som FWD vil jeg derfor tro er fordi produksjonsprosessen er lettere overførbart, de kan vel lage elbiler på samme bånd som sine fossile søsken. Mens med RWD må de sikkert gjøre flere/større justeringer.
FWD er vel også ansett som tryggere, så de våger vel ikke noe annet?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

geear

Skjønner ikke helt argumentet med å snu på en femøring FOR FWD, for de fleste FWD-biler har dårlig svingradius sammenlignet med RWD - og å snu på en femøring på glatt føre er definitivt enklest med RWD og ASC/ESP off...

Argumentasjonen om fremkommelighet på grunn av mer vekt på drivhjulene er også fjernere nå med elbiler, fordi vektfordelingen er mer optimal ala det RWD-biler tradisjonelt har hatt. e-Golf har som eksempel bedre vektfordeling enn alle fossilvariantene. Det gir den mindre av totalvekten over drivhjulene, men gjør den heldigvis også litt mindre understyrt.

Siden tråden ble opprettet er Ioniq også på markedet, og den ble også FWD. Den kan forklares fordi den er designet som fossilbil. Forresten står den som rear engine på Wiki, så hvis noen har bruker og tilgang til å redigere er det bare å slå seg løs: https://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Ioniq

"Powertrain
Electric motor    Rear-engine 120hp 295nm"

cra

Sitat fra: gr på fredag 17. mars 2017, klokken 12:51
Skjønner ikke helt argumentet med å snu på en femøring FOR FWD

Jeg snakket i alle fall om fullt rattutslag og full gass for å spinne seg rundt. Har berget meg på det et par ganger med FWD, men hadde nok sittet i saksa (eller grøfta) med RWD.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Med fwd kan man dra fronten i den retningen man ønsker for å finne underlag med bedre grep. Med rwd havner baken der den havner ift. veiens helling uten at man kan gjøre noe med det. Ingen mulighet for å vende bakhjulene en spesifikk vei :)

Men etter to vintere med rwd kunne jeg fint hatt det istedenfor fwd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA