Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaring med BMW Wallbox

Startet av Smbob, tirsdag 16. august 2016, klokken 11:49

« forrige - neste »

Smbob

Da har vi bestilt oss vår første elbil, en i3 94Ah, Fully Charged Edition, farge protonic blue.
Fikk tilbud om en hjemmelader, i-Wallbox Pro.
Med tanke på sikkerheten er det greit å få installert en stasjonær lader hjemme.
Slik at men slipper inn og ut med ledningen på den lille laderen.
Har lest litt her vedrørende ladebokser og ser at det er mange forskjellige meninger vedrørende temaet. Men ikke funnet noe vedrørende erfaring rundt denne spesifikke laderen. Mulig at det ikke er solgt noe mye av den, eller så er aller godt fornøyde og er ikke bruker av dette forum.

Pr i dag så kan jeg ikke få større kurs enn 20A frem til ladeboksen.
Hva er erfaring med i-Wallbox Pro fra BMW?
Fordeler ulemper i forhold til andre typer som er på markedet?
Hvilken ladetid kan jeg forvente på vår nye bil?

Polstar 2 - Moon
BMW i3 120Ah - 2019 Melbourne Rød
BMW i3 94Ah - 2018 Marathon Edition (solgt)
BMW i3 94Ah - 2016 Protonic blue (solgt)
BMW 525d xDrive

esv

Om jeg ikke husker helt feil kan Wallbox'en settes opp enten for 16A eller for 32A kurs, så da spørs det om du får utnyttet 20A kurs. Dersom ikke kan du like gjerne gå for en standard Wallbox 16A, som er mye billigere.
Selve ladeenheten er en Schneider billader, pakket inn i BMW design.
Lader uansett min bil om  natten på 16A, men har 60Ah versjonen så det er mer en nok tid til fullading. Dog har det hendt at bilen blir mye brukt på dagtid (jobb) og må brukes på kveldstid også. Da er det ganske praktisk å kunne fylle opp med 32A lading før videre kjøring på kveld.

Generelt fungerer laderen helt upåklagelig, så jeg tenker ikke så mye på den. Den bare virker. Men et lite men.
Den har ganske kort ledning, så vær nøye med hvor den henges opp m.t.p. hvor ladepunktet på bilen er. Den må mao henges opp så nær bilens ladeplugg som mulig.

Amigakongen

Er det nettselskapet ditt som setter denne begrensningen?
Jeg har ikke samme lader, men når jeg fikk installert ny lader hjemme ble min begrenset til 25A grunnet krav fra nettselskapet.
Sitat
Pr i dag så kan jeg ikke få større kurs enn 20A frem til ladeboksen.
2015 BMW I3 - 11800km

Smbob

Har ikke sjekket med nettleverandør vedrørende størrelsen på kursen jeg kan legge ut til ladepunktet.
Har gammelt el anlegg og må få en befaring på dette om man kan hente ut 32 A kurs.
Er det noen av app funksjonene på BMW laderen som er greie å ha, eller er det bare tøys?
Polstar 2 - Moon
BMW i3 120Ah - 2019 Melbourne Rød
BMW i3 94Ah - 2018 Marathon Edition (solgt)
BMW i3 94Ah - 2016 Protonic blue (solgt)
BMW 525d xDrive

Luniboy

Heisann, ser ut som om vi er i samme situasjon, jeg har planer om å bestille denne laderen;
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/s?tm=ladestasjoner

Denne ser utrolig grei ut, samt man kan starte og stoppe lading fra telefonen. Da dette ikke er mulig å gjøre fra app til bilen, tenkte jeg at denne måtte være kjekk å ha, samt den er jo billigere enn å kjøpe med den fra BMW til 14,5k

BR
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

Trond.m

Sitat fra: Luniboy på tirsdag 16. august 2016, klokken 21:30
Da dette ikke er mulig å gjøre fra app til bilen, tenkte jeg at denne måtte være kjekk å ha, samt den er jo billigere enn å kjøpe med den fra BMW til 14,5k
14,5k er vel inklusiv installasjon, så totalprisen blir vel ikke nødvendigvis høyere fra BMW.

Luniboy

Satser på det, uten å kjøpe den med bilen, men over disk på delelageret skulle de ha 11k for laderen uten installasjon  ;)
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

Smbob

Den HALO 16A ladestasjon er jo et alternativ.
Jeg får vel BMW sin lader for ca 13k ferdig montert. Men er usikker om denne prisen er inklusiv nytt vern i sikringsskapet.
Polstar 2 - Moon
BMW i3 120Ah - 2019 Melbourne Rød
BMW i3 94Ah - 2018 Marathon Edition (solgt)
BMW i3 94Ah - 2016 Protonic blue (solgt)
BMW 525d xDrive

KnutOL

#8
Her er mine "5 kroner" på dette med valg av lader.

Slik jeg ser det er det en trend nå at biler kommer med større og større batteripakker. Jeg tipper at om tre til 5 år er dobling av batterikapasitet en realitet pga av prisen som stadig synker. Utenom Tesla, som jo kjent har utstyrt bilene sine med kjempestore batteripakker er det på "vanlige" biler svært følsomt i forhold til bilens sluttpris. Hvis vi tenker at det blir vanlig å ha 50 til 60 kWh batteripakker om noen få år, hva da om du har en lader på 2.3kW, 3.6kW eller 6.4kW (hhv 10A enfase, 16A enfase eller 16A 3-fase), hva blir ladetiden? Den blir svært lang hvis batteriet ditt er tomt.

Selv er jeg opptatt at utstyret jeg investerer i nå skal vare en god del år fremover (regner minst 5 år avskrivningstid på en ladestasjon). Kanskje det er lurt å planlegge vedr valg av batterilader nå også med tanke på salg av eiendommen, hva vet jeg? Jeg ville valgt 32A 3-fase hvis mulig som minimum.

turfsurf

Med større batteri trenger man ikke nødvendigvis hurtigere lading hjemme. Når vi hadde både Tesla og i3, så ladet jeg Teslaen på 16A og i3en på 25A. Dette fordi at det ikke var noen krise om jeg ikke fikk tatt igjen en dags forbruk over natten med Teslaen. I3en derimot må jeg få ladet opp. Lader man med 3kW i 10t kommer man fort 20 mil neste dag. Så hurtigere enn 16A betinger enten at man sover svært lite eller kjører minimum 20 mil hver dag.


--
turfsurf
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

KnutOL

Jeg er enig i resonnementet dit Turfsurf. Behovet oppstår når man har behov for å kjøre mer enn 20 mil pr dag (comfort kjøring på sommer) eller ca 14-15 mil pr dag (vinter)

Zuexi


Har brukt noen uker nå på å sende mail til elektrikere rundt i byen her vedr. tilbud på opplegg av ladestasjon.
Synes de er helt håpløse på å ta kontakt eller gi tilbakemeldinger, så enten har de altfor mye å gjøre eller så gir de regelrett f**n!
Har lest meg opp her inne, så har en viss formening om hva jeg trenger, men likevel er det temmelig håpløst på tilbakemeldinger eller prisestimat - fra BMW har man jo det.

Tok kontakt med selgeren min ang. Wallbox igår. Han virket temmelig talentløs han også, da har ikke svarte på spørsmålene mine og jeg måtte spørre om de samme tingene flere ganger for at han skulle gi meg tilbakemelding, som f.eks. prisen - det brukte han 3 mailer å svare på - og hva som er inkludert utover "wallbox pro og inntil 10m kabel" vet jeg ikke. Ba han sette meg i kontakt med en elektriker, så får vi se hvordan det går.

Uansett, så skrev han tilslutt at de venter på nye ladebokser fra BMW, men visste ikke hva, hvem eller når.
Noen som vet om BMW skifter ladeboks-modeller?
Synes igrunn at Wallbox'en er altfor stor og klumpete i forhold til andre modeller og kunne derfor tenke meg en litt nettere modell.

Griffel

Sitat fra: Zuexi på onsdag 17. august 2016, klokken 13:04
Noen som vet om BMW skifter ladeboks-modeller?
Synes igrunn at Wallbox'en er altfor stor og klumpete i forhold til andre modeller og kunne derfor tenke meg en litt nettere modell.
De er jo nødt til å få ny modell nå som de får trefaslader i bilen


http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/i/i3/2016/showroom/range_charging.html#wallboxhighlight
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Zuexi

Så ihvertfall litt mer snerten ut i forhold til den forrige.

Noen som kjenner til ladeboks med integrert type B vern?

Griffel

#14
Sitat fra: Zuexi på onsdag 17. august 2016, klokken 20:26
Noen som kjenner til ladeboks med integrert type B vern?
Zaptec, Keba, Salto og kanskje nye BMW siden denne er for trefas.
Det finnes sikkert andre også.
(Ikke nødvendigvis alle av de nevente)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA