Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtigladetid på (ny) i3

Startet av Panduck, lørdag 13. august 2016, klokken 00:35

« forrige - neste »

Orbit

Ikke prøvd..... Førstemann til mølla får si fra!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

SveinJ

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 18. desember 2018, klokken 08:41
Enig Orbit. Aktiv kjøring med høyt forbruk gjør batteriet raskere temperert.  60ah versjonen er lett å få opp batteri temp på. 94ah versjonen er vesentlig tregere å få opp temp i batteriet. Hvordan 120ah versjonen er på dette har jeg ikke testet.
Ved rolig langkjøring i streng kulde med behov for flere hurtigladinger lønner det seg å hurtig lade ofte slik at batteri temp ikke faller for mye mellom ladingene.

Jeg har prøvd å "kjøre hardt" for å få opp temperaturen på batteri. Om jeg ikke skal miste lappen øker tempen ca. 1 til 2 grader!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

hemi

Startet på +6c i går, fikk den helt opp til 18c, 100/110 sone + full gass er nøkkel her ;)

RodeoKlovn

Når bilen er koblet til hurtiglader er det selve ladingen som varmer opp batteriet, og ikke varmetrådene. Korrekt?

Hva om jeg setter bilen til hurtiglading 09.00, og samtidig setter avreisetidspunkt til 12.05? Vil det gi raskere oppvarming av batteriet?
2016 BMW i3
2018 BMW i3s
2019 Jaguar I-Pace HSE First Edition

02jan

Bilen styrer selv hva som er optimal temperatur for batteriet under hurtiglading.

Ut fra måten du spør kan jeg tolke at du er usikker på hvordan man kan lade  ilen på hurtigladere , mest mulig effektivt?

2 måter , enten er batteriet oppvarmet før avreise (tidsinnstilling eller avgang før. Ilen ferdig ladet ).  Alt2. Kalde. Batteri, kjøre bilen som Bil ( ikke bestemor dlbilkjøring), hurtiglade først etter minst 1 time kjøring og lav prosentandel, antar at 120ah bør kunne kjøres nærmere 2 timer før behov for hurtiglading.

Starter du med kalde batteri f.eks -5 grader, sparekjører og renkeviddeancsten dukker opp allerede ved 50% batteri, er det stor sjange at man blir stående og blomstre sammen med andre tregladede biler i vinterkulda.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Orbit

Litt mer info om testbilen på 57kWh her.
https://www.youtube.com/watch?v=irGATOumx80

Og så står det en i3 REX i bakgrunnen med kamuflert frontfanger. Noe nytt på gang, eller bare droppet å ta av folien på en testbil fra før LCI ble sluppet? (Filmet i desember).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Samco

Bra BMW jobber med hurtigere lade hastighet får håpe prosjektet ser dagens lys.
Akkurat nå er BMW i bakleksa med lade hastigheter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA