Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtigladetid på (ny) i3

Startet av Panduck, lørdag 13. august 2016, klokken 00:35

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: Bekkenes på mandag 06. februar 2017, klokken 10:55
Min 94 ladet jeg fra 7% klokken 06:45 i dag, og var ferdig fulladet klokke 10:29 :)
Var det fra en 50 kW DC lader ?.  Går ut fra at du ikke betalte 2,50 pr minutt og at det var noen i kø.
560 kr for en lading er litt drøyt  ;)

Jeronan

Pretty sure that is not 50 kW DC. That doesn't take 3 hours.

Using 50 kW DC should charge the i3 up to 80% within 30 minutes.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Trond.m

Sitat fra: Jeronan på mandag 06. februar 2017, klokken 13:36
Pretty sure that is not 50 kW DC. That doesn't take 3 hours.

Using 50 kW DC should charge the i3 up to 80% within 30 minutes.
Ja ved driftstemperatur. Men som vi har erfart så kan ladetiden mangedobles hvis batteriet er dypryst.

Egil Fonn

Ladet på Bjerkvik Grønn kontakt hurtiglader igjen på vei til hytta.  temp minus 10c. 100% ePower. Ladet fra ca 45-92% soc.  Levert fra lader 18kw på 40 min. = ca 27kw/t som ikke er imponerende ( min 40Kw/t er vel normalt når batteri er varmt) Kom en Vw e-up og ladet like etter meg. Den ladet med hele 3kw på 18 min. ( kun 10kw/t) Han kunne kjørt rimeligere pr mil med en V8 bensin.. Er det slik at disse DC laderne deler på hastigheten når begge DC laderne brukes samtidig?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

sfinxern

Godt spørsmål. Jeg ladet også svært dårlig med bare 13.3 kwh på 30min. Og da var det rundt 0 grader. Men var en bil til som ladet på samme hurtiglader, men annen stolpe. Kan virke som om de deler strømmen ja. Vet ikke om det er tilfelle. Nå skal det sies at bilen min hadde stått ute en hel arbeidsdag i 0 grader og kjørte ca 15km til første hurtiglader.

Også Grønn kontakt.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

LMOR

Tviler sterkt på at to stolper deler samme kapasitet. Da burde sikringen gått i stedet. Det ville også vært nærmest svindel, da begge ville betalt dobbelt så mye som de skulle, og GK ville tjent penger på at kapasiteten ble redusert.
Det er nok lav temperatur som gjør det, batteriet må være over 10 grader for at bilen skal lade optimalt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Panduck

Sitat fra: sfinxern på lørdag 11. februar 2017, klokken 00:10
Godt spørsmål. Jeg ladet også svært dårlig med bare 13.3 kwh på 30min. Og da var det rundt 0 grader. Men var en bil til som ladet på samme hurtiglader, men annen stolpe. Kan virke som om de deler strømmen ja. Vet ikke om det er tilfelle. Nå skal det sies at bilen min hadde stått ute en hel arbeidsdag i 0 grader og kjørte ca 15km til første hurtiglader.

Også Grønn kontakt.

Om folk opplever dette om sommeren, kan man jo begynne å stille det spørsmålet. At du fikk ladet på en hastighet av 26.6kW (som da gir 13.3kWh på 30 min) fordi bilen din ikke kunne ta mer er nok mer sannsynlig. Det er nok ikke lastbalansering mellom laderene. Ting går tregere når det er kaldt, og jeg er iallefall glad jeg får 20-30kW-hastigheter i kulda med i3en, på LEAFen fikk jeg rundt 11...

RogerRabbit

#22
Testkjørte en 33kWh i3 her i Januar fra Oslo, via Jessheim og til Hønefoss før jeg måtte lade. Syns det ikke gikk nevneverdig tregt der og da. Mulig batteriet hadde litt driftstemperatur til tross for -6 grader. Er det ikke mulig å varme opp batteriet samtidig som man lader? Sikkert ikke, men jeg spør enn dog. Venter min i3 i Mars, så er spent på om det finnes andre løsninger enn å måtte kjøre litt cowboy de siste kilometerne før ladestasjonen.
2021 - Polestar 2 Snow
2017 - BMW i3 33kWh Protonic Blue
2003 - Opel Vectra GTS 2.2 Silver Metallic

Trond.m

Fikk heller ikke raskere lading enn 27 kW på en Forum lader som jeg hadde for meg selv. Det var 8 kuldegrader, men jeg hadde kjørt 16 mil etter å ha startet med forvarmet batteri i oppvarmet garasje. Ladet fra 11 % -35 %, så jeg hadde ventet meg raskere lading. Men jeg antar at forvarming av batteriet ikke påvirker batteritemperaturen etter 2 timers kjøring. Da er det vel heller ikke grunn til å anta e-golf ville  lade saktere enn i3 om vinteren.

jkirkebo

Sitat fra: TM på lørdag 11. februar 2017, klokken 14:30
Fikk heller ikke raskere lading enn 27 kW på en Forum lader som jeg hadde for meg selv. Det var 8 kuldegrader, men jeg hadde kjørt 16 mil etter å ha startet med forvarmet batteri i oppvarmet garasje. Ladet fra 11 % -35 %, så jeg hadde ventet meg raskere lading. Men jeg antar at forvarming av batteriet ikke påvirker batteritemperaturen etter 2 timers kjøring. Da er det vel heller ikke grunn til å anta e-golf ville  lade saktere enn i3 om vinteren.

Jeg hurtigladet Leaf mye på vinteren tidligere og det spilte nesten ikke noen rolle hvor lenge vi hadde kjørt i forkant. Det gikk uansett sakte på første hurtiglading. Nr. 2 gikk litt raskere og nr.3 gikk gjerne i bortimot normal hastighet. Men det var ikke kjøringen som varmet opp batteriet, det var selve hurtigladingen. Termperaturen i batteriet sank faktisk igjen mellom hurtigladingene.

Tesla er den med best løsning på dette, lavtemperert overskuddsvarme fra motor og inverter brukes til å varme opp batteriet. Dermed får man normalt hurtigladehastighet etter en times kjøring eller i verste fall to.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Motoren varmer opp batteriet på i3 også, så Tesla er nok ikke bedre enn i3 på det. Jeg har vært oppe i over 30 grader på batteriet over fjellet med minusgrader ute.

Det er nok forklaringen på at i3 lader raskere enn Golf og Leaf. Som nevnt i en annen tråd, så kan en kjøre litt rykkete før første hurtiglading. Akselerasjon og regenerering. Det vil varme dobbelt. Både fra motor og mye strøm inn/ut av batteriet.
Kjører en over et fjell eller i en tunnel så hjelper det også.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

arvid44

#26
TM - Oi , nesten 4 timer for å full lade, hva ladet du med (AC eller DC hurtiglading) ?
Jeg lånte en demo  I3 94AH på Torsdag , Kjørte ca 1 time (85 km), ute temperatur var -5 C ,og koplet til Fortum CCS ved McDonalds Jessheim Nord.  Bilen hadde 46 % SOC ved tilkopling og fikk kun ca 12 kW effekt ut fra laderen.  Sto der i 15 minutter uten at det endret seg , og fikk kun 3 kWh  i løpet av 15 minutter. SOC gikk til 56 %  Jeg tok dette opp med BMW men de hadde ikke noe godt svar, trodde kanskje Fortum laderen var dårlig. Det kom en e-Golf etter at jeg koplet fra , Han fikk 37 KW , så jeg tror det må være feil på denne Demobilen.  Hva mener dere ?   Jeg er litt skeptisk til I3 hvis dette skjer med flere biler.   Jeg har kjørt Tesla i flere år og ladet den fra Chademo , men har alltid fått rundt 40 kw fra disse Fortum laderene.

LMOR

Umulig å si uten mer data. Demobilen står mest sannsynlig ute, uten forvarming av batteriet. 1t normalkjøring vil ikke heve batteritemperaturen vesentlig. Så batteriet kan ha vært under null grader.
e-Golf kan ha stått i en garasje, og vært +15 når ladingen starter.
Uten denne type data, så kan en ikke si om det er noe feil.
Jeg varmer batteriene hver natt hele året. Har aldri opplevd så sakte som det, men har vært nede i 20kW.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

arvid44

I3 94Ah Demobilen sto ute ja, men tilkoplet , og var fulladet når jeg starta,  Jeg kjørte i Comfort mode og ca 50 % av distansen  på 85 km var på Motorvei ca 100 kmt . Jeg har lest at I3 varmer batteriet av oveskuddsvarme under kjøring, så jeg trodde batteriet skulle vært ganske varmt etter en times kjøring.  Det mente de hos BMW også.

02jan

Her har jeg kjørt min i3 (60ah), moderat fart på E6 Nittedal-Espa Hurtiglader (9 mil), lader da inn 8kwt på 12 minutter. Start i -3 på morgenen opp mot -1 på turen, med klimatisert batteri.

Men kalde batteri kombinert med ca 50% kapasietet, ville jeg nok bruke lang tid selv med 60ah bil.

Bilde 2 er Nittedal -Hafjell - Nittedal.


Som regel bruker jeg mellom 12 og 15 minutter for å få på 10kwt (ca 8 mils kjøring) om sommeren.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA