Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

El moped med problemer

Startet av runesimen, onsdag 03. august 2016, klokken 22:30

« forrige - neste »

runesimen

Hei. Trenger råd. Jeg meldte meg inn her for å få hjelp med min el moped av merke Xufeng Liying 2010 mod. Har gått litt over 600 km.

Den har sluttet å gå og jeg lurer på om det er batteriene som må byttes eller noe annet teknisk feil. Den er fra 2010 og har nok originale batterier. Jeg kjørte noen kilometer med den tidligere i våres, siden det har den stått en stund. Forleden skulle jeg flytte den inn på låven og tok litt fart for å komme opp låvebrua. Jeg kom halveis opp da den ikke orket mer og bare kuttet all strøm til motoren. Jeg bremset og trillet rolig ner igjen. Den hadde blitt ladet fullt opp før jeg gjorde dette. Etter det får jeg den ikke til å gå. Alt av lys og horn virker og batterindikatoren viser fullt batteri. Jeg kan vri om "gassen" men ingenting skjer. Hvis jeg bremser litt og slipper opp så hører jeg et lite nøkk i motoren men ikke noe mer en det. Jeg har sjekket sikringen før omformeren men den er ok.
Kan det være batteriene som er gamle ? At det er nok strøm til lys og lignende men ikke til å dra motoren eller er det en sikring eller ledning som har gått et annet sted.
Blir takknemmelig for råd da kona skal begynne å bruke mopeden igjen.

Hilsen Rune.

elektrolux

Nesten garantert batteriet.

Utrolig at det har holdt i 6 år. Slike mopeder har som regel meget dårlig ladesystem, men gjerne gode batteri som tåler misbruket forbausende bra.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

Mest sannsynlig batteriene ja.
Har du tilgang til et måleinstrument kan du enkelt sjekke dette selv.
Regner med at det er enkelt å komme til batteriene? Mål først spenningen på batteriene når alt er avslått. Sett på lys og se hvor langt spenningen synker. Still forhjulet mot en vegg og gi forsiktig gass og se hvor mye spenningen faller.
Et rimelig og godt brukbart måleinstrument kan du kjøpe på Biltema, bilrekvisita, diverse jernvare og lignende.
Dersom du ikke har erfaring med slike målinger så er det bare å spørre, her får du den hjelp du trenger ;)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

runesimen

Takk for svar. Jeg har ladet den jevnlig selv om jeg ikke har brukt den.
I dag sjekket jeg litt mer.  Skrudde opp og sjekket kontrollenheten og det blinker 2 ganger i et rødt ledlys på kretskortet som gjentas hele tiden når strømmen står på. Jeg skal lete opp bruksannvisningen men tviler litt på om ting står forklart der. Men kanskje noen her som vet noe om dette. Antagelig en feilkode regner jeg med. Også fant jeg en lilla ledning som ikke var koblet sammen. Mulig Fartsbegrensning da jeg har hørt noe om det.

Skal sjekke batteri spenning på batteriene da. Jeg har måleinnstrument så da kommer jeg vel nærmere svaret.
:)

bosonic

Som oftest har motorkontrolleren en innebygget funksjon som hindrer kjøring når batterispenningen er for lav, dette er en av grunnene til å først begynne med spennings måling
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

runesimen

Jeg har blingset litt på kilometerstanden også. den har bare gått 692 km. Så det kan ha noe med batterilevetiden  :P

runesimen

Hei igjen.

Jeg fikk sjekket batteriene, eller et av dem. Satt det inn i min gamle Volvo 1800ES og dro starteren. Batteriet dro starteren uten noe problem mange ganger. Jeg tok av ledningen til coilen så den fikk jobbe litt og det hadde fortsatt ikke noe problem med å dra starteren rundt en god stund.
Så da er jeg tilbake til begynnelsen. Jeg er redd for at noe i elmotoren har gått i stykker, en ledning som har dårlig kontakt eller noe.
Jeg har jo kjørt mopeden tom for strøm før og den har jo bare sluttet å trekke. Nå er den bare død. Må kaskje gå til skrittet med å demontere motoren.
???

petersv

Høres ut som et sensorproblem på motoren. Har du tilgang til ledningene som går til motoren? 3 faseledere (tykke) og 3 hall-sensor-kabler (tynne) og jord. Ta å mål spenningen mellom jord og hall-sensor-lederne. Den skal variere mellom null og spenning når du roterer på motoren (hjulet.)

Er en død, konstant spenning eller 0V vil ikke kontrolleren gi noen spenning til motoren.

Prøv å se på merkingen på kontrolleren etc. og søk etter manual på nett. Jeg tipper de røde ledene indikerer en feilkode som vil pinpointe feilen for deg ganske eksakt. Prøv også å maile produsenten, kan hende de er hjelpsomme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA