Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med nabobil

Startet av Navl1, lørdag 30. juli 2016, klokken 22:28

« forrige - neste »

Olee

Det betyr vel ikke så mye når en ligger på minimum nei. Har man derimot en bil som brukes en del, og leies ut de dagene man ikke trenger bilen selv, så bruker en jo opp "unødvendige" km på det.

Bolfus

Jeg la inn en leieforespørsel på nabobil, men bileier ønsker å holde nabobil utenfor for å spare litt penger og samtidig redusere prisen litt for meg. Han hevder at bilen er forsikret uansett hvem som kjører den.

Hva tenker dere? Er det noen åpenbare ulemper for meg som leietager å gjøre det på denne måten?

hsa77

Sitat fra: Bolfus på fredag 09. mars 2018, klokken 17:36
Jeg la inn en leieforespørsel på nabobil, men bileier ønsker å holde nabobil utenfor for å spare litt penger og samtidig redusere prisen litt for meg. Han hevder at bilen er forsikret uansett hvem som kjører den.

Hva tenker dere? Er det noen åpenbare ulemper for meg som leietager å gjøre det på denne måten?
Min første tanke er at utleier har mest å tape, ved en skade må jo han da ta bonustap på egen kappe.

Jeg ville ikke slått til på en slik avtale av flere årsaker.

1. Det virker uryddig og useriøst, noe av poenget med nabobils løsning er at man har ryddige kontraktsforhold og klare retningslinjer ved evt skade eller annen tvist.

2. Det er uredelig å dra nytte av markedsføring via nabobil uten å være med å betale for det.

3. At utleier vil ha pengene rett i lomma kan tyde på at vedkommende forsøker å unndra skatt.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

elektrolux

Her tar nok utleier størst risiko. Samtidig taper han skattefordelen med kjørte km.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Veldig bra oversikt over inntekt og fradrag.

Som dere ser utligner disse omtrent hverandre, og leieinntektene blir nesten ikke beskattet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

abihai78

Skal det skattes av total summen av regne stykke over?

elektrolux

#171
Ja, og dermed plusses ca 5000 kr på lønn og andre inntekter noe som i mitt tilfelle betyr rundt 2000 kr i skatt og ca 16 000 kr til å dekke ca 5000 km bruk av bilen.

5000 km betyr rundt 25% slitasje på dekk, noe som har kostet meg 400 kr. (1200 kr for brukte på huggeren + montering ) Regner en at bilen forøvrig er "brukt opp" etter 200 000 km og kostet 130 000 kr å kjøpe må også 1/40 av dette regnes inn med ytterligere 3600 Kr slik at det blir en tusenlapp igjen/måned.

I mitt tilfelle er uansett den største gevinsten gleden med å hjelpe folk som trenger miljøvennlig transport med dette.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Måtte i dag svare Nabobil om jeg har registrert dette i mva registeret. Svarte følgende:

Utleien min gjennom Nabobil.no er dessverre ikke registrert i Merverdiavgiftsregisteret.
Dermed får jeg heller ikke mva fratrekk på utgifter tilknyttet driften av kjøretøyet mitt.
Egentlig veldig synd, da utleie av elbil er mva fritt, mens utgiftene mine til vedlikehold er pålagt 25% mva.

Som dere ser kan det være lurt å komme opp i minst 50 000 kr på utleie av elbil, Det vil bety at dere kan trekke fra 25% mva på den delen av bruken av bilen som er utleie.

Eks. Bil brukes privat 10 000 km, utleie 10 000 km, Leieinntekt 51 000 kr. "Service" og vedlikehold: 12 500 kr

Her kan en argumentere at 5000 av disse "service" og vedlikeholdsutgiftene kan tilskrives utleien, og dermed kan en kreve 1250 kr i mva tilbakebetalt, samtidig som en slipper å betale mva på utleien
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ebe

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. april 2018, klokken 07:34
Ja, og dermed plusses ca 5000 kr på lønn og andre inntekter noe som i mitt tilfelle betyr rundt 2000 kr i skatt og ca 16 000 kr til å dekke ca 5000 km bruk av bilen.

Svaret er vel «nei»? Du må vel bare skatte av netto inntekt, dvs. inntekt minus «kostnader for å skape inntekten»-ish?

Dvs du må skatte av (ca.) 24.000 - 6.000 - 13.000 = 5000kr?

Ikke summen av alle postene? (Sett bort i fra at postene egentlig har (-)-fortegn).
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Navl1

Er noen som noen gang har fått leid ut bil via markedsplass? Har aldri fått treff der.

Og ja, har vært borte fra Nabobil en periode etter at de hadde gjort om sine forsikringsvilkår. Ser nå at det er rettet opp i, og bilen min er tilbake på markedet. Plutselig er fossilbil like populært som elbil.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Leaf_2014

Første dårlige erfaring etter å ha hatt mange veldig trivelige kunder:
- vedkommende var veldig stresset pga jobb på restaurant i Oslo, mye folk i sommer. Trengte bil for reise til og fra jobb pluss en tur til Hønefoss.
- ved retur stinket det Wunderbaum. Jeg kjørte ham hjem og fikk servert en historie som ikke hang på greip. Han hadde på tross av kjempetravel jobbhelg tatt turen over svenskegrensen.
- oppdaget etterpå årsaken til Wunderbaumen: tydelig røyklukt.

Etterpå begynte jeg å stusse: har bilen blir brukt til smugling av kjøtt og eller sprit til restauranten? Kanskje behovet etter en sigg ble ekstra stort over Svinesund hvis lasten inneholdt litt ymse? Hvis de kjører ofte vil kanskje tollen registrere biler som passerer ofte, og Nabobil vil da være genialt.

Hjemme hos ham stod hans bil nummer to som fungerte helt utmerket ...

Fyren hadde 5 stjerner fra alle tidligere leier men fikk 1 fra meg. Kommer til å bli mer restriktiv overfor utlendinger (dessverre) og muligens ha ekstra klausul om å ikke krysse grensa.
Leaf 2014

elektrolux

Har nå sluttet å leie ut Berlingoen også. Også en utlending jeg hadde god erfaring med, men han hadde tydeligvis latt noen låne i hans navn, og så etterlatt skrape på bakdør uten at bildene er gode nok til å dokumentere det.

Kona leide ut til en tysker. Etter 1 måned begynte P bøter å tikke inn. Alt trukket fra leietaker av Nabobil og overført til kona, men det ble stress og mye ekstra arbeid. Hu leier ut likevel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

#177
Personlig synes jeg Nabobil er et flott tiltak, som passer for kortidsutleie.

Jeg har lignende erfaringer med å leie ut via Nabobil for et par år sida:
Den gangen møtte jeg mange hyggelige leietakere og jeg blei kjent med folk av svært ulike typer, og det var visse morsomme erfaringer. Det var mange anledinger til interressant bilprat.
Samtidig var det bra å utnytte ressursene jeg hadde i en ledig bil.

Etterhvert var det slitsomt å stadig måtte besvare henvendelser og forklare bruk av elbil, og det var tidkrevende å klare gjøre bilen og gjøre avtaler om overtakelser og tilbakeleveringer. Det var nok en dårlig timelønn.

Det var spesiellt en leietaker som jeg var glad for å bli kjennt med, og som jeg leide ut til et par ganger, men den ene gangen skulle han ha damebesøk og etter den leia var det røyklukt som jeg aldri klarte å få ut av bilen, før jeg solgte den etter noen måneder. Det er nok viktig å ha klare avtaler om røykeforbud på forhånd, men man tenker jo ikke tanken om at det skulle være noe problem, før det er for seint.
Parkeringsbøter fikk jeg også.
Bilen måtte gjerne vaskes og lades mm både før og etter leie. En gang var bilen særdeles skitten, og dum som jeg var, så forstod jeg ikke hva det betydde.  Det gikk noen dager før jeg vaska den, og da såg jeg at den hadde fått mange riper. Så regelen må være å aldri ta i mot en skitten bil.
Tidligere i år, prøvde jeg å leie ut på nytt. Det er dumt å leie ut når det kommer en heteperiode som vi fikk nå, da leietakere kan finne på å fullade i utide, og da trur jeg nok batteriet tapte seg ganske mye i mai.

Leie av elbil med avtale over 30 dager skal være momsfritt etter mva-forskriften §6. Tidligere år fikk jeg tilbake mva fra nabobil. Sum av sumarum tok Nabobil 20% av leia før, men nå tar de 25% og dem fakturer mva på tross av at det er over 30 dager. Antakelig bruker dem noen feil koder i regnskapet sitt, så det blir for mye moms. Det viste seg at Nabobil tar mer enn det jeg var forberedt på. For leietaker må det også være ganske uforutsigbart hvor stor del av leia som er moms og ikke.
Det er mange kostnader med å ha bil, og mye jobb og ekstra risiko med å leie ut. Så når Nabobil tar 25%, så blir det vanskelig for utleier å dekke kostnadene sine.

Antakelig er det forsikringsselskapene som sitter igjen med gevinsten, da bilen har 2 forsikringer, og den ene er ikke i bruk.

Gomore er en kunkurent som priser seg langt lågere, men ett fordyrende vilkår her, at at utleier må ha kasko på bilen.

Akkurat i år er Vegvesenet en en rimelig konkurent med gratis omregistrering. Etter det jeg har forstått, koster det ca 1500kr å ta pant i bilen. Problemet er at det passer ikke så godt inn i skjemaet, når man tar pant i egen bil for å låne den bort til andre. Kanskje man bør kalle det salg med månedlig nedbetaling, der man skriver kontakt om at bilen kan leveres tilbake til "selger" etter en periode.

Skatten man betaler er vel enten 25% til Nabobil og en ukjent sum penger til parkeringsselskaper, eller man kan betale 1500 kr i skatt for å registrere pant i sin egen bil.

Det ideelle hadde vært om leietaker kunne ha forsikring, bompasseringer og parkering i eget navn. Det er ikke så enkelt å få til på korttidsleie, men jeg kunne ønske det var muligheter når det gjelder langtidsleie.


Leaf_2014

Nabobil tilbød sporenstreks å dekke ozonrens mot røyklukt hos meg, men har ikke brukt tilbudet (merker ikke noe til det lenger). Usikker på om dette funker hvis bilen virkelig har blitt innrøyka?
Leaf 2014

Olee

Ja det funker :) Men hvis bilen virkelig har blitt innrøyka, så merker du vel noe til det? Ellers har du vært flink å vaske  8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA